Z Korsiky do celého světa

6. červenec 2022, 2:00

Z Korsiky do celého světa

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.

Nejste čistě vokální skupina, ale tradiční korsická polyfonie hraje ve vaší hudbě významnou roli. Jak důležitá pro vás tato tradice je?

Polyfonie je ústředním bodem naší práce. Na každé z našich písní pracujeme právě s důrazem na polyfonii. Je to základ toho, jak o hudbě uvažujeme. Kromě toho bereme v potaz další vlivy, které souvisejí s pozicí Korsiky v rámci středomořského prostředí. Mimochodem Korsika leží uprostřed Středozemního moře. Vycházíme tedy z polyfonie a přidáváme k tomu celou škálu hudebních nástrojů. To dodává naší kapele charakteristické zabarvení. Během našeho koncertu zazní zpravidla čtyři čistě vokální skladby, ale není to jen polyfonie, ale používáme i monodii. Dá se však říct, že jsme vyšli z polyfonní tradice, abychom vytvořili novou hudbu s doprovodem nástrojů.

A nelze to tedy vnímat tak, že i jednotlivé hudební nástroje jsou vlastně hlasy ve vaší polyfonii?

To je velmi dobrá otázka. Při tvorbě písní zvažujeme každý jednotlivý prvek, který přispívá k vytvoření celkové atmosféry. Nástroje se běžně používají k tomu, aby doprovázely slova a hlasy, ale může tomu být i přesně naopak. Snažíme se psát tedy takové písně, které vytvářejí příjemnou atmosféru a zvou posluchače na cestu. Na cestu, která začíná na Korsice a vede do celého světa, ale pořád z perspektivy Korsičanů.

lalba_02

Korsika leží uprostřed Středomoří. Jak byste tedy z vaší perspektivy charakterizoval středomořskou hudbu? Má hudební tradice různých středomořských národů něco společného?

Nemůžeme mluvit za ostatní středomořské národy. Ale když se podíváme na způsob, jakým se na Korsice zpívá, vidíme v tom ve skutečnosti celé Středomoří. Spíše než že bychom si půjčovali něco cizího, snažíme se vnést světlo do toho, co máme společné. Samozřejmě že některé regiony jsou nám bližší – například severní Afrika nebo Itálie. A pak jsou oblasti, ke kterým máme dál. Ale my se snažíme klást důraz na to, co celé Středomoří spojuje, a to mimo jiné prostřednictvím hudby.

Zpíváte korsicky, ale booklet vašeho alba naštěstí obsahuje překlady textů do francouzštiny a angličtiny. Jaká jsou vaše oblíbená témata?

S našimi texty je to podobné jako s hudbou. Texty našich písní pojednávají o tématech spojených s každodenním životem, podobně jako to bylo u lidových písní. Ale zpíváme i o dnešních problémech společnosti a samozřejmě i o současných problémech Středomoří. Obecně pak lze říct, že naše texty pojednávají o lidství, a máme i milostné nebo velmi osobní písně. Ale podobně jako v případě naší hudby jsou i naše texty pestré a víceznačné. Na starším albu A Parulluccia jsme se věnovali například tématu migrantů na ostrově Lampedusa. Na novém albu je pro nás důležitým tématem vztah člověka k jeho mnohonásobné identitě. V dalších písních se pak věnujeme problematice konzumní společnosti a ekologie.

Na album jste si jako hosty přizvali nejen další hudebníky z Korsiky, ale i hráče z dalších zemí. Představíte nám je?

Korsika je malý ostrov, žije nás na něm pouze 350 000. Naše spřátelené hudebníky z Korsiky si tedy zveme ke spolupráci pravidelně. Ostatní hosté na albu jsou naši přátelé. Je mezi nimi hráč na perkuse Mokhtar Samba. Dalším hostem je Louis Mhlanga, což je přítel jednoho bývalého člena skupiny. A se všemi těmito hosty jsme začali spolupracovat tak, že jsme s nimi někde hráli.

lalba_03

Album A Principiu vyšlo v době koronavirové epidemie. Jak tato doba ovlivnila jeho obsah?

V době, kdy jsme album vydali, bylo důležitým tématem uzdravení. Ostatně první píseň na albu se jmenuje Guarisce, což znamená právě „uzdravení“. Jako bychom se toto téma snažili albem předjímat. Jinak tam žádnou píseň týkající se přímo epidemie nemáme, nicméně krize odhalila určitá selhání ve společnosti. Jsou to selhání, která můžeme mít jako lidé obecně i jako obyvatelé Středomoří. V budoucnu se tedy určitě budeme věnovat dalším tématům týkajícím se našich vzájemných mezilidských vazeb.

A proč se album jmenuje právě A Principiu?

Slovo „a principiu“ se opakuje v poslední písni alba, nazvané Stranieru da l’internu. Objevuje se na začátku každé sloky. Toto slovní spojení znamená „na počátku“, což souvisí s tím, o čem jsme hovořili na začátku tohoto rozhovoru. Na albu odkazujeme k monodii i k té nejjednodušší trojhlasé polyfonii. Zůstáváme tedy zakotveni v naší tradici, a to i tehdy, když se snažíme vytvářet novou hudbu. Jsme přesvědčeni, že aby člověk mohl dělat něco nového, musí dokonale znát své kořeny. Proto jsme celé album pojmenovali „A principiu“, Na počátku.

Za koho se pokládáte především? Za Korsičana, Francouze, nebo Evropana?

Jsme rádi, že se můžeme hlásit k této vícenásobné identitě. Každý z nás je součástí různých kultur, hlásíme se ke svému kraji a v neposlední řadě také ke svým rodinám. Snažíme se poukázat zároveň na to, čím se od ostatních odlišujeme, i na to, co nás s ostatními spojuje.

Vaše aktuální album vyšlo i na vinylu. Proč jste se pro tuto variantu rozhodli?

Dohodli jsme se s naším vydavatelem, že vydáme toto album také na vinylu, protože je to nosič, který je starý a zároveň velmi současný. Víme, že máme posluchače, pro které je důležitá kvalit zvuku a kteří neposlouchají hudbu on-line. Víme, že spousta lidí už nemá možnost přehrát si CD. Vinyl jsme tedy vydali nejen pro naše posluchače, kterým jde o kvalitní zvuk, ale i pro ty, kteří sbírají suvenýry a pro které má význam i vizuální složka. I to je pro nás důležité.

L´Alba/ foto archiv kapely

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Do kulturního programu Brněnských Vánoc na náměstí Svobody, byly stejně jako předešlé roky zařazeni také 4 interpreti reflektující tématiku, kterou se bude ubírat následující rok kancelář Brno město hudby UNESCO.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více