Zaz: Největším problémem dneška je pesimismus

24. listopad 2014, 0:22

Zaz: Největším problémem dneška je pesimismus

Zaz, nejpopulárnější francouzská zpěvačka současnosti, vystoupí 1. prosince v hale Vodova v Brně (a o dva dny dříve ve Foru Karlín v Praze). Telefonicky jsme s ní hovořili o jejím úplně novém albu Paris, které vzniklo ve spolupráci se slavným americkým producentem Quincym Jonesem (někdejším spolupracovníkem Michaela Jacksona), o jejích oblíbených koutech Paříže i o jejích ideálech, snech a vizích.

Narodila jste se v Tours ve střední Francii, ale své nové album jste věnovala Paříži. Co pro vás Paříž znamenala, když jste byla malá, a co pro vás znamená dnes?
Když jsem byla malá, bylo to pro mě prostě hlavní město a v něm Eiffelova věž. Každé dítě ve Francii si totiž přeje vidět Eiffelovku. Já jsem ovšem jako malá v Paříži nikdy nebyla. Do Paříže jsem přijela poprvé až docela pozdě a tehdy mě úplně uchvátila energie města. Vyrůstala jsem v Bordeaux, kde jsem žila déle než v Tours. Jakmile jsem ale přijela do Paříže, hned mi bylo jasné, kolik je tam toho k vidění, s kolika lidmi se tam mohu setkat, kolik nové hudby tam mohu poznat. Všechno to bylo tak přitažlivé, až to bylo neuvěřitelné! Albem věnovaným Paříži jsem se tedy rozhodla proto, abych hlavnímu městu poděkovala. Díky Paříži jsem teď slavná, protože v Paříži má cesta vlastně začala. Druhý důvod byl ten, že jsem chtěla poděkovat svým fanouškům v zahraničí. Pokaždé, když přijedu někam do světa, mě totiž lidé považují za pařížskou zpěvačku. Za třetí – lidé ode mne už dlouho chtěli album s úpravami starších písní. A když chcete nazpívat staré francouzské šansony, téma Paříže se přímo nabízí. S tím souvisí i to, že jsem chtěl zpívat jazz. A když jsem pak požádala Quincyho Jonese a Johna Claytona, aby mi pomohli s některými písněmi, vznikl projekt, který v sobě spojil všechny uvedené aspekty. Na úplném začátku alba bylo kolektivní rozhodnutí. Sedla jsem si se svými spolupracovníky ke stolu, všechno jsme si společně naplánovali – nebo možná i vysnili – a pak už to šlo velmi snadno.

Říkáte, že v Paříži vlastně začala vaše hudební dráha. V čem je pařížská hudební scéně specifická – oproti například Bordeaux a dalším větším městům?
Hudební scény existují všude, ale ta pařížská je přece jen největší, a to i přesto, že je zde v poslední době čím dál méně míst, kde můžete slyšet kvalitní hudbu. Ubývá koncertních sálů, řada podniků zavírá, protože lidé chodí na koncerty čím dál méně. To bychom se měli snažit změnit. Stále však ve Francii existuje spousta míst, kde si může člověk poslechnout jazz, šansony nebo world music. Pařížská scéna je relativně velká i proto, že do Paříže se sjíždějí lidé z celé Francie, kteří se chtějí věnovat hudbě. Každý v podstatě musí Paříží projít.

Proč jste si ke spolupráci přizvala právě vlivného amerického producenta Quincyho Jonese? Existuje nějaká vazba mezi ním a Paříží?
Už když jsem natáčela své druhé album, přála jsem si, aby na něm Quincy spolupracoval. Nikdo z mého týmu mu ale tehdy nezavolal. Říkali, že takovou spolupráci si sice můžu přát, ale Quincy Jones je… prostě Quincy Jones, že to není reálné. Přesto jsem chtěla, aby mu zkusili zavolat. Nakonec k tomu došlo až při přípravě tohoto třetího alba, a on kývl. Lidé z mého týmu byli velmi překvapeni, stejně jako jeho spolupracovníci. On má totiž obrovské množství projektů a podobné nabídky téměř zásadně odmítá. Ale myslím, že souhlasil proto, že má strašně rád Francii i francouzskou hudbu. Nějakou dobru žil v Paříži, byl dokonce ředitelem francouzského hudebního vydavatelství Barclay. Ve Francii má spoustu přátel, a ta vazba je tedy velmi pevná.

Quincymu Jonesovi je přes osmdesát, vy jste ročník 1980. Vnímáte ten velký věkový rozdíl jako výhodu, nebo nevýhodu?
Věk neřeším. Pro mne je to prostě člověk, který dělá to, co jej baví, má svá přání, je ze své práce nadšený. Navzdory věku jsme se oba ve studiu chovali jako děti. Já jako malá holka, on jako malý kluk. A podobně to bylo i s aranžérem Johnem Claytonem.

Na albu hostuje také Charles Aznavour, který je ještě starší než Jones…
Ano, jemu je dokonce devadesát, ale i on byl jako dítě. Zajímá se o všechno kolem sebe a mentálně je podle mne mladší než spousta jiných lidí, které znám.

Když jste s Quincym Jonesem a Johnem Claytonem na písních pracovali, docházeli mezi vámi ke sporům?
Vůbec ne. Než jsme se pustili do práce, probrali jsme s Johnem Claytonem po skypu celou koncepci alba. Vyjasnili jsme si, co chceme dělat, jakou náladu bychom rádi vytvořili, nadhodili jsme si pár klíčových témat. Quincy s Johnem nám nabídli nějaký způsob práce, který mi bez výhrad vyhovoval. Všechno tedy bylo velmi snadné, žádný problém nenastal.

Album obsahuje převzaté skladby. Vybrala jste si je sama, nebo šlo i v tomto případě o kolektivní práci?
Každý z nás – tedy i já – nejprve přinesl několik písní. Já jsem si potom všechny pozorně poslechla a sama jsem si z nich vybrala ty, které mě oslovily nejvíc, ať už textem, melodií, nebo obojím. Některá konkrétní témata na desce nemohla chybět. Když jsem například poprvé zpívala v Rusku ve Vladivostoku, chtěli po mně lidé píseň Champs Elysées. A tak jsem ji na album zařadila. Píseň La complainte de la butte jsem zase před časem zpívala známým na svatbě, a je to tedy pro mne vzpomínka na jednu krásnou událost v mém hudebním životě. La parisienne z repertoáru zpěvačky Marie-Paule Belle, to je píseň, která je podle mě velmi aktuální. Každá z těch skladeb mě něčím konkrétním oslovuje. A bylo by jich i víc, ale museli jsme vybrat jen některé.

Prvním singlem k albu byla píseň Paris sera toujours Paris. Ve videoklipu sedíte ve voze vlaku nebo metra a projíždíte známými pařížskými budovami. Je mezi nimi i vaše oblíbené místo?
Ten klip je samozřejmě futuristický, ve skutečnosti se takhle jezdit nedá (smích). Ale právě to se mi na něm líbí. Jinak já mám v Paříži ráda především zelené plochy, kterých ovšem není nikdy dost. Miluji Parc des Buttes-Chaumont, Lucemburskou zahradu, Vincenneský les, prostě parky… A také nábřeží, například Canal Saint-Martin a podobná magická místa.

Než jste se stala slavnou, hrávala jste na ulici. Máte někdy čas a především chuť si to znovu vyzkoušet?
To samozřejmě není možné, jsem teď úplně jinde. Teoreticky bych na ulici samozřejmě hrát mohla, ale bylo by to poměrně těžké vedle všech těch koncertů, které mám. Kdybych se teď postavila na ulici a začala zpívat, nahrne se ke mně okamžitě spousta lidí, budou chtít podpisy, fotografie… Prostě bych se teď na takovou událost musela pořádně připravit.

Nechybí vám potom pocit svobody, že už si nemůžete jen tak zazpívat, kdekoli se vám zamane?
Ano, ztratila jsem svou svobodu, ale byla to moje vlastní volba. Na jednu stranu jsem tedy o něco přišla, ale něco jiného jsem získala. Já se ráda setkávám s lidmi, a i když mi ta stará setkání někdy chybí, teď prožívám něco podobného, ale v úplně jiné rovině. Tohle je můj život a já přece nebudu litovat toho, že jsem se nějak rozhodla. Jsem šťastná, že můžu toto dobrodružství prožívat.

Letos v létě jste už podruhé zpívala na Colours of Ostrava. Na přelomu listopadu a prosince vystoupíte v Praze a v Brně. Dočkáme se i písní z nového alba?
Ne, na koncertní podobě písní z nového alba jsme ještě nezačali pracovat. Až do prosince pokračuje naše turné k minulému albu Recto Verso. S tímto programem pojedeme ještě v březnu a dubnu do Latinské Ameriky a teprve potom začne vznikat představení k albu Paris. Písně z nejnovějšího alba tedy na koncertech ještě neuslyšíte, budeme kombinovat skladby z alba Recto Verso a samozřejmě také z mého prvního CD. Bude to hodně podobné tomu, co jste viděli v Ostravě. Já jsem mimochodem moc ráda, že se k vám mohu vrátit. Moje vystoupení na Colours of Ostrava totiž patřila k nejlepším koncertům, jaké jsem kdy měla.

Albem Paris se mimo jiné vyplnil váš sen o spolupráci s Quincym Jonesem. Máte další podobné sny?
Snů mám plno. Především bych ráda využila své popularity k tomu, abych se pokusila aspoň trochu přetvořit společnost. Jde mi o změnu základních přístupů ke vzdělání, k bydlení, k zemědělství, k ekonomice. Založila jsem sdružení Colibris, které z výtěžku prodeje mého merchandisingu pomáhá zlepšovat kvalitu života. V budoucnu bych chtěla založit nadaci, která se bude věnovat alternativním způsobům vzdělávání, které nebudou děti tak stresovat, a bude v nich podporovat pozitivní hodnoty. Chci také vytvořit síť názorově spřízněných lidí, kteří by se spojili pro společný projekt. Mohli bychom sdílet své myšlenky, předávat si informace a nápady. Lidí, kteří jako já nejsou spokojeni se současným kapitalistickým řádem, je ve světě spousta. Není třeba čekat, co nám politici nabídnou. Měli bychom vzít věci do svých rukou. Když se totiž my postaráme o změnu, změní se i společnost, protože my jsme společnost. Byla bych také ráda, aby lidé, kteří kupují mé zboží, přispívali na zajímavé projekty ve svých zemích. To je můj cíl, ale ještě přesně nevím, jak jej dosáhnout.

Mluvíte o řádu, který vám nevyhovuje. Co je tedy podle vás největším problémem současné společnosti?
Myslím, že je to obecně rozšířený pesimismus. Média šíří negativní zprávy a lidé pak ani nemají chuť dívat se na televizi nebo poslouchat rádio, protože slyší jen o samých katastrofách. A to zapříčiňuje určitý stav mysli. Když máme pocit, že je všechno špatně a že celá planeta spěje ke katastrofě, nutně v nás bude přetrvávat negativistický pocit. Ano, negativní existují, ale my v sobě můžeme současně živit i příjemnější vize. Vždyť se toho dá tolik udělat! Když máte strach nebo jste a priori negativně naladěni, nic nezměníte. To je ten největší problém. Nedá se pochopitelně změnit úplně všechno. Ale když začneme se změnami ve školách a naučíme děti uvědomovat si, kde přesně je jejich místo a jaká je jejich hodnota, bude to výborný start.

A může něco změnit i samotná hudba?
Jistě. Hudba v nás rezonuje, otevírá nás druhým, může i uzdravovat. Záleží jen na vnímavosti každého člověka. Záleží na každém z nás, jestli jsme ochotni toto poselství přijmout.

Komentáře

Reagovat
  • fanda

    2. prosinec 2014, 22:52
    Pěkný rozhovor a po včerejším koncertu mně mrzí, že Česko nemá svou ZAZ!

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce