Zaz: Největším problémem dneška je pesimismus

24. listopad 2014, 0:22

Zaz: Největším problémem dneška je pesimismus

Zaz, nejpopulárnější francouzská zpěvačka současnosti, vystoupí 1. prosince v hale Vodova v Brně (a o dva dny dříve ve Foru Karlín v Praze). Telefonicky jsme s ní hovořili o jejím úplně novém albu Paris, které vzniklo ve spolupráci se slavným americkým producentem Quincym Jonesem (někdejším spolupracovníkem Michaela Jacksona), o jejích oblíbených koutech Paříže i o jejích ideálech, snech a vizích.

Narodila jste se v Tours ve střední Francii, ale své nové album jste věnovala Paříži. Co pro vás Paříž znamenala, když jste byla malá, a co pro vás znamená dnes?
Když jsem byla malá, bylo to pro mě prostě hlavní město a v něm Eiffelova věž. Každé dítě ve Francii si totiž přeje vidět Eiffelovku. Já jsem ovšem jako malá v Paříži nikdy nebyla. Do Paříže jsem přijela poprvé až docela pozdě a tehdy mě úplně uchvátila energie města. Vyrůstala jsem v Bordeaux, kde jsem žila déle než v Tours. Jakmile jsem ale přijela do Paříže, hned mi bylo jasné, kolik je tam toho k vidění, s kolika lidmi se tam mohu setkat, kolik nové hudby tam mohu poznat. Všechno to bylo tak přitažlivé, až to bylo neuvěřitelné! Albem věnovaným Paříži jsem se tedy rozhodla proto, abych hlavnímu městu poděkovala. Díky Paříži jsem teď slavná, protože v Paříži má cesta vlastně začala. Druhý důvod byl ten, že jsem chtěla poděkovat svým fanouškům v zahraničí. Pokaždé, když přijedu někam do světa, mě totiž lidé považují za pařížskou zpěvačku. Za třetí – lidé ode mne už dlouho chtěli album s úpravami starších písní. A když chcete nazpívat staré francouzské šansony, téma Paříže se přímo nabízí. S tím souvisí i to, že jsem chtěl zpívat jazz. A když jsem pak požádala Quincyho Jonese a Johna Claytona, aby mi pomohli s některými písněmi, vznikl projekt, který v sobě spojil všechny uvedené aspekty. Na úplném začátku alba bylo kolektivní rozhodnutí. Sedla jsem si se svými spolupracovníky ke stolu, všechno jsme si společně naplánovali – nebo možná i vysnili – a pak už to šlo velmi snadno.

Říkáte, že v Paříži vlastně začala vaše hudební dráha. V čem je pařížská hudební scéně specifická – oproti například Bordeaux a dalším větším městům?
Hudební scény existují všude, ale ta pařížská je přece jen největší, a to i přesto, že je zde v poslední době čím dál méně míst, kde můžete slyšet kvalitní hudbu. Ubývá koncertních sálů, řada podniků zavírá, protože lidé chodí na koncerty čím dál méně. To bychom se měli snažit změnit. Stále však ve Francii existuje spousta míst, kde si může člověk poslechnout jazz, šansony nebo world music. Pařížská scéna je relativně velká i proto, že do Paříže se sjíždějí lidé z celé Francie, kteří se chtějí věnovat hudbě. Každý v podstatě musí Paříží projít.

Proč jste si ke spolupráci přizvala právě vlivného amerického producenta Quincyho Jonese? Existuje nějaká vazba mezi ním a Paříží?
Už když jsem natáčela své druhé album, přála jsem si, aby na něm Quincy spolupracoval. Nikdo z mého týmu mu ale tehdy nezavolal. Říkali, že takovou spolupráci si sice můžu přát, ale Quincy Jones je… prostě Quincy Jones, že to není reálné. Přesto jsem chtěla, aby mu zkusili zavolat. Nakonec k tomu došlo až při přípravě tohoto třetího alba, a on kývl. Lidé z mého týmu byli velmi překvapeni, stejně jako jeho spolupracovníci. On má totiž obrovské množství projektů a podobné nabídky téměř zásadně odmítá. Ale myslím, že souhlasil proto, že má strašně rád Francii i francouzskou hudbu. Nějakou dobru žil v Paříži, byl dokonce ředitelem francouzského hudebního vydavatelství Barclay. Ve Francii má spoustu přátel, a ta vazba je tedy velmi pevná.

Quincymu Jonesovi je přes osmdesát, vy jste ročník 1980. Vnímáte ten velký věkový rozdíl jako výhodu, nebo nevýhodu?
Věk neřeším. Pro mne je to prostě člověk, který dělá to, co jej baví, má svá přání, je ze své práce nadšený. Navzdory věku jsme se oba ve studiu chovali jako děti. Já jako malá holka, on jako malý kluk. A podobně to bylo i s aranžérem Johnem Claytonem.

Na albu hostuje také Charles Aznavour, který je ještě starší než Jones…
Ano, jemu je dokonce devadesát, ale i on byl jako dítě. Zajímá se o všechno kolem sebe a mentálně je podle mne mladší než spousta jiných lidí, které znám.

Když jste s Quincym Jonesem a Johnem Claytonem na písních pracovali, docházeli mezi vámi ke sporům?
Vůbec ne. Než jsme se pustili do práce, probrali jsme s Johnem Claytonem po skypu celou koncepci alba. Vyjasnili jsme si, co chceme dělat, jakou náladu bychom rádi vytvořili, nadhodili jsme si pár klíčových témat. Quincy s Johnem nám nabídli nějaký způsob práce, který mi bez výhrad vyhovoval. Všechno tedy bylo velmi snadné, žádný problém nenastal.

Album obsahuje převzaté skladby. Vybrala jste si je sama, nebo šlo i v tomto případě o kolektivní práci?
Každý z nás – tedy i já – nejprve přinesl několik písní. Já jsem si potom všechny pozorně poslechla a sama jsem si z nich vybrala ty, které mě oslovily nejvíc, ať už textem, melodií, nebo obojím. Některá konkrétní témata na desce nemohla chybět. Když jsem například poprvé zpívala v Rusku ve Vladivostoku, chtěli po mně lidé píseň Champs Elysées. A tak jsem ji na album zařadila. Píseň La complainte de la butte jsem zase před časem zpívala známým na svatbě, a je to tedy pro mne vzpomínka na jednu krásnou událost v mém hudebním životě. La parisienne z repertoáru zpěvačky Marie-Paule Belle, to je píseň, která je podle mě velmi aktuální. Každá z těch skladeb mě něčím konkrétním oslovuje. A bylo by jich i víc, ale museli jsme vybrat jen některé.

Prvním singlem k albu byla píseň Paris sera toujours Paris. Ve videoklipu sedíte ve voze vlaku nebo metra a projíždíte známými pařížskými budovami. Je mezi nimi i vaše oblíbené místo?
Ten klip je samozřejmě futuristický, ve skutečnosti se takhle jezdit nedá (smích). Ale právě to se mi na něm líbí. Jinak já mám v Paříži ráda především zelené plochy, kterých ovšem není nikdy dost. Miluji Parc des Buttes-Chaumont, Lucemburskou zahradu, Vincenneský les, prostě parky… A také nábřeží, například Canal Saint-Martin a podobná magická místa.

Než jste se stala slavnou, hrávala jste na ulici. Máte někdy čas a především chuť si to znovu vyzkoušet?
To samozřejmě není možné, jsem teď úplně jinde. Teoreticky bych na ulici samozřejmě hrát mohla, ale bylo by to poměrně těžké vedle všech těch koncertů, které mám. Kdybych se teď postavila na ulici a začala zpívat, nahrne se ke mně okamžitě spousta lidí, budou chtít podpisy, fotografie… Prostě bych se teď na takovou událost musela pořádně připravit.

Nechybí vám potom pocit svobody, že už si nemůžete jen tak zazpívat, kdekoli se vám zamane?
Ano, ztratila jsem svou svobodu, ale byla to moje vlastní volba. Na jednu stranu jsem tedy o něco přišla, ale něco jiného jsem získala. Já se ráda setkávám s lidmi, a i když mi ta stará setkání někdy chybí, teď prožívám něco podobného, ale v úplně jiné rovině. Tohle je můj život a já přece nebudu litovat toho, že jsem se nějak rozhodla. Jsem šťastná, že můžu toto dobrodružství prožívat.

Letos v létě jste už podruhé zpívala na Colours of Ostrava. Na přelomu listopadu a prosince vystoupíte v Praze a v Brně. Dočkáme se i písní z nového alba?
Ne, na koncertní podobě písní z nového alba jsme ještě nezačali pracovat. Až do prosince pokračuje naše turné k minulému albu Recto Verso. S tímto programem pojedeme ještě v březnu a dubnu do Latinské Ameriky a teprve potom začne vznikat představení k albu Paris. Písně z nejnovějšího alba tedy na koncertech ještě neuslyšíte, budeme kombinovat skladby z alba Recto Verso a samozřejmě také z mého prvního CD. Bude to hodně podobné tomu, co jste viděli v Ostravě. Já jsem mimochodem moc ráda, že se k vám mohu vrátit. Moje vystoupení na Colours of Ostrava totiž patřila k nejlepším koncertům, jaké jsem kdy měla.

Albem Paris se mimo jiné vyplnil váš sen o spolupráci s Quincym Jonesem. Máte další podobné sny?
Snů mám plno. Především bych ráda využila své popularity k tomu, abych se pokusila aspoň trochu přetvořit společnost. Jde mi o změnu základních přístupů ke vzdělání, k bydlení, k zemědělství, k ekonomice. Založila jsem sdružení Colibris, které z výtěžku prodeje mého merchandisingu pomáhá zlepšovat kvalitu života. V budoucnu bych chtěla založit nadaci, která se bude věnovat alternativním způsobům vzdělávání, které nebudou děti tak stresovat, a bude v nich podporovat pozitivní hodnoty. Chci také vytvořit síť názorově spřízněných lidí, kteří by se spojili pro společný projekt. Mohli bychom sdílet své myšlenky, předávat si informace a nápady. Lidí, kteří jako já nejsou spokojeni se současným kapitalistickým řádem, je ve světě spousta. Není třeba čekat, co nám politici nabídnou. Měli bychom vzít věci do svých rukou. Když se totiž my postaráme o změnu, změní se i společnost, protože my jsme společnost. Byla bych také ráda, aby lidé, kteří kupují mé zboží, přispívali na zajímavé projekty ve svých zemích. To je můj cíl, ale ještě přesně nevím, jak jej dosáhnout.

Mluvíte o řádu, který vám nevyhovuje. Co je tedy podle vás největším problémem současné společnosti?
Myslím, že je to obecně rozšířený pesimismus. Média šíří negativní zprávy a lidé pak ani nemají chuť dívat se na televizi nebo poslouchat rádio, protože slyší jen o samých katastrofách. A to zapříčiňuje určitý stav mysli. Když máme pocit, že je všechno špatně a že celá planeta spěje ke katastrofě, nutně v nás bude přetrvávat negativistický pocit. Ano, negativní existují, ale my v sobě můžeme současně živit i příjemnější vize. Vždyť se toho dá tolik udělat! Když máte strach nebo jste a priori negativně naladěni, nic nezměníte. To je ten největší problém. Nedá se pochopitelně změnit úplně všechno. Ale když začneme se změnami ve školách a naučíme děti uvědomovat si, kde přesně je jejich místo a jaká je jejich hodnota, bude to výborný start.

A může něco změnit i samotná hudba?
Jistě. Hudba v nás rezonuje, otevírá nás druhým, může i uzdravovat. Záleží jen na vnímavosti každého člověka. Záleží na každém z nás, jestli jsme ochotni toto poselství přijmout.

Komentáře

Reagovat
  • fanda

    2. prosinec 2014, 22:52
    Pěkný rozhovor a po včerejším koncertu mně mrzí, že Česko nemá svou ZAZ!

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější

Kritika

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce