Zdena Schinzelová: Entuziasmus tu je, ale život je o něčem jiném

Zdena Schinzelová:  Entuziasmus tu je, ale život je o něčem jiném

Moderní gymnastika je sport, který kombinuje prvky baletu, gymnastiky, divadelního tance a akrobacie, a to jak s náčiním, tak bez něj – tolik encyklopedická definice. S představou, že u takového sportu musí hrát významnou roli i hudba, jsme se vydali za Zdenou Schinzelovou – trenérkou české reprezentace moderních gymnastek a také gymnastek SK TART Moravská Slavia Brno. Blíží se totiž mezinárodní seriál závodů Grand Prix, který mívá svou zastávku i v Brně.

Jak je to s tou encyklopedickou definicí – souhlasí?
To je přesně pravda a v současné době všechny komponenty, hlavně výraz a spojení s hudbou, mají i samostatnou známku v hodnocení, takže se na to klade velký důraz.

Jaký je vlastně rozdíl mezi moderní gymnastikou a baletem, případně divadelním tancem?
Po hudební stránce vlastně žádný rozdíl není. Záleží, jaký si závodnice vybere žánr, jestli klasický nebo je teď hodně populární filmová hudba. Máme čtyři až pět náčiní a záleží na tom, jak která hudba ke kterému jde. Míče jsou takové lyričtější, většinou na klasickou hudbu, pak máme švihadla a kužely, ty jsou většinou na něco dynamičtějšího a potom ještě stuhu – tam záleží hodně na závodnici. Starší už si ji vybírají spíš samy, konzultují s námi, jestli je vhodná nebo ne. Potom je ale důležité ji ztvárnit, dát sestavě myšlenku. Tak jako v baletu, kde se odehrává nějaký děj, tak i gymnastická sestava by měla nějaký mít a vyjádřit obsah použité hudby.

Musí se do sestavy vejít i nějaké povinné kroky jako třeba v krasobruslení?
Teď je to dost striktně dané. Známka má dvě hodnoty: jedna je za provedení podle toho, jaké děláte chyby, a druhá je za to, že tam musí být baletní prvky. Říká se tomu prvky obtížnosti a to jsou obraty, rovnováhy, skoky, risky, podobně jako v baletu. A potom ještě přibyla nová známka na taneční kroky, které musí mít osm vteřin, což je docela dlouho, a můžete je mít v sestavě třikrát nebo čtyřikrát. Podle toho, jak je dynamická hudba nebo cvičenka. A taneční kroky musí vyjadřovat charakter hudby, není to jen chození. Když se jedná o folklor, musí být podle toho, když použijete Labutí jezero, tak mu zase musí odpovídat. A jestliže vyjádření chybí, tak jsou za to srážky.

Jak se těch osm sekund z hudby vybírá, aby do nich ještě seděly nějaké kroky?
To není tak jednoduché a záleží na hudebním cítění cvičenky. My teď hodně spolupracujeme s choreografy, kteří nám pomáhají dopracovávat charakter sestavy. My jsme přece jen gymnastky a abychom docílily souladu s hudbou je velice těžké. K tomu přibývá ještě práce s náčiním, která má také svoje prvky – ty jsou výběhem kroků a musíte je používat. To dělá sestavu fyzicky hodně náročnou. Každý řekne „sláva, jsou tam taneční kroky“, ale když jich máte v sestavě udělat třikrát po osmi vteřinách, tak je to hodně.

V sále jsem si všiml, že společně cvičí gymnastky i baletky, se kterými je tam sólista brněnského baletu Ivan Popov…
Součástí našeho výcviku je baletní příprava. Dřív to bývalo pravidelně a teď jsme získali Ivana i s jeho ženou, která tančí v divadle Odettu i Odilii, tak jsme rádi, protože už nám to scházelo. Nejlepší by bylo, kdyby tu byl i klavír a kdybychom měli i korepetitora. Teď se používají nahrávky, ale s korepetitorem to bývalo nejideálnější.

Nepřecházejí občas děvčata z baletu do gymnastiky a naopak z gymnastiky do baletu?
S tou první variantou jsem se snad nikdy nesetkala. Nevzpomínám si, že by sem někdy někdo přišel z baletu. Ale že jdou děti z gymnastiky do baletu, to ano.

Kdysi se cvičilo se živým hudebním doprovodem…
To jsem cvičila ještě já a ta možnost je pořád zachovaná, ale cvičení s klavírem se teď nepoužívá. Co je plus, tak dřív nesměl být v hudbě hlas ani text, což už je teď možné. Čili jedna sestava z těch čtyř může být třeba operní árie s Pavarottim. A druhá sestava třeba beze slov s hlasem a potom něco jen instrumentálního, v tom je nějaký pokrok.

Ano, ale chtěl jsem se zeptat, jestli to se živým doprovodem nebylo veselejší. A to včetně rizika, že klavírista bude přizpůsobovat gymnastce tempo, přihrávat jí pod nohy?
Ty nahrávky zahrnou přece jen širší škálu žánrů a když si vyberete hudbu, kterou diváci znají, tak u nich máte i o něco větší úspěch.

Na jakou hudbu sportovci rádi cvičí, jsou něčím omezovaní, mohli by cvičit třeba na metal nebo nějakou tvrdou elektroniku?
To určitě, ale když už je to moc extrémní, tak je korigujeme, aby nedocházelo k nějakým vulgaritám. Sestava se na takovou hudbu i dost těžko vytváří. Teď budeme dělat společnou skladbu na Labutí jezero. Ony jsou společné skladby a jednotlivkyně, společné mají dvě a půl minuty a individuální jeden a půl minuty, což je dost velký rozdíl. Já mám ty společné skladby ráda a míváme s nimi i úspěch, i když teď se nám na mistrovství světa moc nezadařilo. To ale nebylo hudbou, ale chybami. Prostě selhal lidský faktor.

Cvičili nebo snad cvičí moderní gymnastiku i muži?
Cvičí, viděla jsem to v Japonsku, ale že by zasahovali do soutěží, to ne. Zatím.

Byl jsem překvapený, jak je moderní gymnastika mladý sport. Ustanovil se až někdy začátkem 20. století, první světové šampionáty byly v šedesátých letech a na program olympiád se dostal až v roce 1984 v Los Angeles. Jak je na tom s popularitou?
Je to malý sport… ale krásný. Kdo si ho oblíbí a kdo se na něj dívá nedokáže často ani ohodnotit, jak je obtížný. Když netrénujete ráno a odpoledne, tak nemůžete vůbec soutěžit s mezinárodní špičkou – je to časově strašně náročné. Je v tom i ekvilibristika a na koordinaci všech složek je potřeba strašně moc času. To se nezdá, ale je to hrozně těžké. Tělo vyžaduje extrémní pohyblivost a flexibilitu, to není žádný přirozený pohyb a je to ještě horší než v baletu. Tam ty amplitudy musí také být, ale ne do takové míry jako u nás.

Na přelomu října a listopadu bude v Brně Grand Prix v moderní gymnastice. Jak se Brno dostalo například mezi Moskvu a Berlín, kde seriál také probíhal?
My teď sice nemáme nejlepší výsledky, ale máme jakousi tradici a úroveň, takže jsme sami projevili zájem. Dali jsme si za úkol, že se tím zviditelníme. Zažádali jsme před 9 lety organizační výbor GP o uspořádání v našem městě, podmínky pro přijetí byly složité, ale byli jsme vybraní, dokonce se pyšníme ohodnocením nejlepší GP, a to je, myslím, zásluhou výborné organizace a našeho gala. Všechny gymnastky také uvidí světovou elitu, což má vliv na jejich výkon, poznají, jak si světové gymnastky vybírají hudbu. My jsme tím chtěli vstoupit do světové gymnastiky i po organizační stránce. Je to finančně hodně náročné, přispívá nám na to město i kraj. Sami bychom to vůbec nezvládli, ale nakonec je to i prezentace Brna – všechny špičky už máme přihlášené, že přijedou.

Součástí Grand Prix je vždy galashow, která v Brně mívá ústřední téma. Můžete prozradit, jaké bude letos?
Letos to bude Svět hudby, tance a gymnastického umění. Skláda se ze tří částí – první blok bude Čajkovský, kde by mohl mít svůj blok Ivan Popov se svojí ženou, to uvidíme, jestli vyjde. Potom tam bude Květinový valčík a Francouzský tanec z Louskáčka, choreografii dělá Zdeněk Prokeš. Potom bude Janáček – výběr ze Sinfonietty, Lašských tanců a Lišky Bystroušky, malé děti budou dělat lištičky. A poslední blok bude národní, bude ho zahajovat naše nejlepší gymnastka Monika Míčková, které dělal Ivan choreografii na Macejko, Macejko, to bude světová premiéra. A na konci bude Prodaná nevěsta. Většinu choreografie vytváří pan Prokeš, něco Ivan a taky paní Šeneklová, ta je taky z baletu. A závěr děláme všichni společně. A režisérka je Věrka Staňková, ona je vždycky duší našeho gala. Je to samá klasická a národní hudba a budou se na tom podílet všechny děti z našeho klubu, takže je to i příprava pro jejich vystupování.

Kolik dětí tu v oddíle cvičí?
Kolem šedesáti od malých po velké.

Jak dlouho se věnujete moderní gymnastice vy sama?
To nepište… napište dlouho, legenda… napište dlouholetá pracovnice.

Jak na tom celkově gymnastika je, potřebuje něco, co by jí pomohlo?
Já jsem začala s profesionální gymnastikou ve Středisku vrcholového sportu a to si myslím, že pokud se nevrátí, tak budeme pořád takoví poloamatéři. Zvláště u malých sportů, kde přísun peněz není takový, a my těm děvčatům skoro nemáme co dát. Jak sem bude třiadvacetiletá holka chodit jen proto, že bude vystupovat na nějakém mistrovství. Některá třeba ano, ale stejně už potřebuje nějaký zdroj peněz a ten tady nezíská. Klub jí žádný plat nemůže dávat, takže děvčata odcházejí, někde třeba zapinklují a něco si vydělají. Tady jenom dřou a nedostanou nic. My jsme v tom středisku měli maséry, psychologa, dnes by ta děvčata potřebovala stejné zázemí. Tak jak to mají velké sporty. Entuziasmus tu je, ale život je nakonec o něčem jiném.

Jakého úspěchu si v kariéře nejvíc ceníte, ať už jako závodnice nebo trenérka?
Já jsem měla moc velké štěstí, že jsem kápla na dva dobré závodníky. To byla Lenka Oulehlová, ta byla osmá na olympiádě, a nesmím zapomenout na Janičku Šrámkovou, protože ta byla šestnáctá, to bylo taky moc pěkné. Té éry si nejvíc vážím a bylo to nejšťastnější období mé trenérské kariéry. Neříkám, že potom už úspěchy nebyly, ale olympiáda je olympiáda a to vám nikdo nevezme. Nevím, jestli se to v současné české moderní gymnastice podaří, ať už mně nebo někomu jinému. Moc tomu nevěřím.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Oslavy Mezinárodního dne tance obkroužily v tanečním průvodu centrum Brna.  více

Z konkurzu do baletního souboru Národního divadla Brno jsem si odnesl především jeden poznatek: balet je strašlivá dřina. Umění je to pro mě pořád stejně záhadné a neproniknutelné, ale z lidského hlediska jsem si jej přinejmenším začal o hodně víc vážit.  více

Tento týden se na galavečeru v Janáčkově divadle rozloučí s aktivní kariérou primabalerína baletu ND Brno Jana Přibylová. Bude to její večer, jejímu umění se přijdou „poklonit“ kolegové i diváci. Sama ale říká, že se spíš bude klanět ona jim. Mluvili jsme spolu nejen o konci kariéry, ale také o úplných začátcích, o volném čase tanečníka, až nespravedlivě krátkém profesním životě a proč vlastně nikdy neopustila brněnskou scénu. Když jsme odcházeli z Bohémy, ze stěny se na nás dívala velká fotografie její učitelky Kateřiny Gratzerové.  více


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Nejčtenější

Kritika

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce