100 let rozhlasového vysílání z Brna: Výstava Na brněnské vlně

7. květen 2024, 11:00

100 let rozhlasového vysílání z Brna: Výstava Na brněnské vlně

Muzeum města Brna k oslavě tohoto významného milníku – 100 let rozhlasového vysílání – uvádí výstavu Na brněnské vlně, kterou budou moci návštěvníci zhlédnout na hradě Špilberku. Panelová část výstavy se nachází v exteriéru, interaktivní část je umístěna v prostoru Galerie Jih. První pravidelné rozhlasové vysílání vůbec bylo spuštěno ve Spojených státech v roce 1920, BBC začala vysílat v roce 1922 a poté již následovala Praha v roce 1923 a Brno v roce 1924.

Díky neúnavné píli prvních průkopníků se v Brně podařilo vybudovat fenomén propojený s širokou škálou významných osobností napříč žánry, jako byl Oldřich Nový, Karel Höger nebo Lev Vašíček. Rozhlas se stal nedílnou součástí každodennosti ve 20. i 21. století. Brněnský program již od svého počátku nabízel hudbu, vzdělávací pořady, humor i přenosy sportu, přímé přenosy z brněnských divadel, rozhovory s osobnostmi, reportáže a rozhlasové hry. Množství pořadů, které byly posléze přejímány ostatními stanicemi v republice, se zrodilo právě v Brně. Ať už se jednalo o léta svobodné tvorby nebo roky cenzury a ztráty autonomního postavení, v brněnském studiu bylo vytvořeno nepřeberné množství originálních pořadů, například nezapomenutelné Toulky českou minulostí, nahrávek rozhlasových těles i populárních hudebníků a zpěváků, jako například Gustav Brom se svým orchestrem, odvážné reportáže, sportovní přenosy i rozhlasové hry, dramatizace a četby. 

Brněnské studio se bohatou měrou podílelo také na přípravě pořadů pro celostátní vysílání. „Jsme hrdí, že právě Muzeum města Brna bude prezentovat tento významný brněnský milník. U výstavy jsme si kladli za cíl postihnout fenomén brněnského rozhlasu dobře vstřebatelnou a zároveň vzdělávací a interaktivní formou. Těší mě, že můžeme prostřednictvím této výstavy přiblížit široké veřejnosti bohatou tvůrčí i kulturní tradici spojenou s brněnským rozhlasem a jeho nezastupitelným vlivem na společnost,“ sděluje ředitel Muzea města Brna Zbyněk Šolc.

Část výstavy týkající se historického vývoje brněnského rozhlasu se nachází na venkovních panelech a provází návštěvníka historií od jeho počátku až do nynějších dní. Připomíná stoletou historii brněnského rozhlasového vysílání a jeho specifik, s důrazem na významné osobnosti pracující v rozhlase i pro rozhlas, rozhlasová hudební tělesa, významné pořady a také na budovy, které rozhlas obýval. Všechny panely jsou po načtení QR kódu přístupné také v anglickém a v českém jazyce pro potřeby zahraničních a zrakově znevýhodněných návštěvníků. Výstava potrvá od 16. května do 20. října 2024 na hradě Špilberku, bude zdarma přístupná denně od 10:00 do 18:00.

Interiérová část přibližuje rozhlasovou tvorbu, a to zejména ukázkami rozhlasové práce, které si návštěvníci mohou poslechnout. „Chtěli jsme návštěvníkům, co nejvíce přiblížit práci rozhlasového tvůrce, a tak jsme do výstavy umístili malý nahrávací koutek, napodobující systém nahrávání rozhlasových her v období první republiky. Návštěvníci si 2 tak mohou zkusit nahrát část rozhlasové pohádky nebo básně včetně ruchů,“ vysvětluje kurátorka výstavy Anežka Špinlerová. Svou nahrávku si pak budou moci odnést domů, bude k dispozici ke stažení pomocí QR kódu.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější