100. výročí brněnské konzervatoře: Koncert Klubu moravských skladatelů

100. výročí brněnské konzervatoře: Koncert Klubu moravských skladatelů

Klub moravských skladatelů tento týden pořádá slavnostní koncert k příležitosti 100. výročí Konzervatoře Brno. Zazní výběr z díla Leoše Janáčka, Evžena Zámečníka nebo Václava Kaprála. Mezi účinkujícími je Dana Drápelová, Alexej Aslamas, Petr Pomkla a mnozí další.

Pořádající Klub moravských skladatelů vznikl v roce 1922 z podnětu Vladimíra Helferta, Viléma Petrželky a Václava V té době stály v čele klubu s Leošem Janáčkem téměř všechny významné české hudební osobnosti, žijící a působící na Moravě. Po Janáčkově smrti v r. 1928 postupně KMS řídili František Neumann, Ferdinand Vach, Jan Kunc, Jaroslav Kvapil, Osvald Chlubna, Antonín Balatka (předsedové), Břetislav Bakala, Ludvík Kundera, Vilém Petrželka, Pavel Haas, Josef Blatný, Vladimír Štědroň, Josef Kohout, Theodor Schaefer, Jiří Svoboda a Karel Hradil (jednatelé). Současný Klub je členem celostátní Asociace hudebních umělců a vědců v Praze, byl roku 1992 obnovený po více než čtyřicetileté přestávce. 21. listopadu od 19:00 pořádá Klub moravských skladatelů ve spolupráci s Konzervatoří Brno koncert v sále Leoše Janáčka.

Brněnská konzervatoř vznikla na popud hudebního skladatele Leoše Janáčka, studentů a pedagogů Janáčkovy varhanické školy v Brně, kterou Janáček založil v roce 1881. Roku 1919 tedy vznikla soukromá a o rok později Státní hudební a dramatická konzervatoř. Což v praxi znamenalo sloučení varhanické školy, hudební školy Vesna a hudební školy Besedy brněnské. Prvním ředitelem byl sám Leoš Janáček.

Sál Leoše Janáčka/ foto archiv Konzervatoře Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Obsah

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější