54. Mezinárodní hudebněvědné kolokvium v Brně

54. Mezinárodní hudebněvědné kolokvium v Brně

Příští týden proběhne v Brně 54. mezinárodní muzikologické kolokvium zaměřené na městskou hudební kulturu ve střední Evropě v letech 1450 až 1670. Kolokvium probíhá na půdě Ústavu hudební vědy FF MU. Součástí letošního kolokvia bude také koncert souborů Versus a Capella Ornamentata v Červeném kostele.

Mezinárodní hudebněvědné kolokvium v Brně je konference mezinárodního významu a mimořádné kontinuity. Po roce 2010 se postupně rozvinul model pravidelného střídání odborných kolokvií věnovaných starší (vždy v lichých letech) a novější hudební kultuře. V roce 2015 se v Brně vůbec poprvé konalo setkání zaměřené na hudební kulturu 15. a 16. století, na nějž letošní kolokvium tematicky navazuje. 54. ročník je věnován městské hudební kultuře ve střední Evropě v období 1450 až 1670. Třicet badatelů z celkem osmi zemí včetně zámoří bude diskutovat o liturgickém provozu městských kostelů, institucionální problematice na rozhraní pozdního středověku a raného novověku i o koexistenci chorálního, figurálního i písňového repertoáru. Součástí letošního kolokvia je také koncert souborů Versus a Capella Ornamentata (4. listopadu 2019 v takzvaném Červeném kostele), na němž zazní sedmihlasá mše Super Undique Flammatis Jacoba Handla Galla a chorální proprium ze svátku posvěcení kostela z brněnského svatojakubského graduálu z roku 1493. Mezinárodní hudebněvědné kolokvium v Brně: Městská hudební kultura ve střední Evropě 1450 až 1670 proběhne 4. až 6. listopadu 2019 v posluchárně N 21 na Ústavu hudební vědy FF MU.

Program kolokvia najdete zde.

Brno/ foto archiv kolokvia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější