64. sezona Filharmonie Brno začne s Elisabeth Leonskou

64. sezona Filharmonie Brno začne s Elisabeth Leonskou

Filharmonie Brno již tento čtvrtek zahájí 64. koncertní sezonu. Hostem večera bude pianistka Elisabeth Leonskaja, koncert řídí šéfdirigent a umělecký ředitel Dennis Russell Davies. Zazní dílo Johannese Brahmse, Bély Bartóka a Joe Hisaishiho.

Na úvod zahajovacího večera je připravena Brahmsova První symfonie, která se rodila dlouhých čtrnáct let. Nezapře přímou souvislost s Beethovenem, někdy se o ní mluví jako o brahmsovské transformaci jeho Osudové či dokonce jako o Beethovenově Desáté. „Ve finále se v lesních rozích rozezní téma označované jako pozdrav Claře Schumannové, k níž Brahms choval hluboký cit, a poté se objevuje téma silně připomínající melodii ze závěrečné věty Deváté,“ vysvětlil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Zahajovací koncert se koná 19. září v 19:00 v sále Stadionu v Kounicově ulici.

Po pauze zazní Bartókův Klavírní koncert č. 3, jedno z jeho nejjasnějších, nejvyrovnanějších a posluchačsky nejvstřícnějších děl. „Bartók jim chtěl vzdát hold své ženě Dittě a zároveň ji koncertem zaopatřit. Pomýšlel na to, že Ditta bude koncert hrát a tím si zlepší finanční situaci. Tomu odpovídá i pojetí sólového partu, jenž svou niterností a noblesou stojí v kontrastu k barbarskému stylu předchozích klavírních koncertů a vrací se k vyváženému využití klavíru jako nástroje melodického, rytmického a virtuózního,“ uvedl Mikeš. Koncert přednese Elisabeth Leonskaja, která patří několik dekád k nejceněnějším osobnostem pianistického umění. Jako sólistka vystoupila prakticky se všemi nejvýznamnějšími orchestry světa, vydala řadu nahrávek, za které byla bezpočtukrát oceněna. Její CD Paris vybrala porota International Classical Music Awards jako Sólovou nahrávku roku 2014.

Na závěr večera zazní česká premiéra. Skladba DA. MA. SHI. E od Joe Hisaishiho. „Je velmi veselá a pozitivní, utkána z kombinací osmi modelů vygenerovaných z úvodního motivu prvních houslí. Proměny barvy zvuku vyvolávají přechody mezi tóninami A dur a H dur, zvýrazněné intenzivními vpády žesťových nástrojů. Ve druhé polovině skladby se k tkáni motivů přidává chorál v žesťových nástrojích, který dodává závěru patřičný tah,“ popsal svoje dílo Hisaishi, který proslul zejména jako autor filmové hudby. Je podepsán pod zhruba osmi desítkami snímků, přičemž na výsluní jej vynesla spolupráce s legendárním tvůrcem anime filmů Hayaem Miyazakim, například ve filmech Naušika z Větrného údolí, Můj soused Totoro, Princezna Mononoke, Cesta do  fantazie a další. K dalším globálně ceněným snímkům s Hisaishiho hudbou patří kreslený Příběh o princezně Kaguje Ohňostroj či Akunin. Za svou tvorbu pro film získal autor četná významná ocenění.

Elisabeth Leonskaja/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zahájení s Elisabeth Leonskou

19.9.2019, 19:00 / Kulturní centrum Babylon

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější