66. sezona Filharmonie Brno: Přijede Elisabeth Leonskaja, Arabella Steinbacher nebo Brad Mehldau

66. sezona Filharmonie Brno: Přijede Elisabeth Leonskaja, Arabella Steinbacher nebo Brad Mehldau

Filharmonie Brno doufá v lepší zítřky a v rámci své 66. sezony představuje uvedení projektů a koncertů, které se v minulém roce nemohly uskutečnit. Stále měnící se opatření však neovlivnila umělecké a dramaturgické nároky a záměry na novou sezonu, která je mimořádně velkolepá. Do Brna na pozvání filharmoniků opět zavítá Elisabeth Leonskaja, Martina Janková, Maki Namekawa, Matt Haimovitz a Emanuele Arciuli. Vůbec poprvé se ve spolupráci s orchetrem představí – houslistka Arabella Steinbacher, japonský skladatel a dirigent Joe Hisaishi, který bude dirigovat svoje dílo, sólohobojista berlínské filharmonie Dominik Wollenweber, fagotista Guilhaume Santana nebo Brnu známý jazzový klavírista Brad Mehldau. Kromě koncertní činnosti filharmonie také výrazně posiluje edukační aktivity pro děti, školy, mladé profesionály i dospělé.

V nadcházející sezoně nabídne orchestr více koncertů než doposud. „Na základě ohlasů a reakcí vidíme, že chuť po živé hudbě po více než půlročním půstu výrazně vzrostla. Musím říct, že nejen u našich posluchačů, ale i u hudebníků. Proto jsme připravili více koncertů, a zavedli také novou abonentní řadu komorních večerů,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Do Brna se vrátí hvězdy, které u publika sklidily mimořádný úspěch – například Elisabeth Leonskaja, Martina Janková, Maki Namekawa, Matt Haimovitz, Emanuele Arciuli. Představí se také umělci spolupracující s orchestrem vůbec poprvé: světová houslistka Arabella Steinbacher, hvězdný japonský skladatel a dirigent Joe Hisaishi, který bude dirigovat svoje dílo, sólohobojista berlínské filharmonie Dominik Wollenweber, fagotista Guilhaume Santana nebo jazzová klavírní legenda Brad Mehldau.

Šéfdirigent brněnských filharmoniků Dennis Russell Davies vnímá nadcházející sezonu s větším důrazem na některé její významy. „Věnujeme se dvěma podstatným, či dokonce životně důležitým oblastem zodpovědnosti. Zaprvé zachování a rozšíření naší velké tradice klasické hudby a zadruhé zpřístupnění živých provedení této hudby co možná nejširšímu publiku. Museli jsme zrušit či odložit řadu skvělých projektů a tvrdě jsme pracovali na tom, abychom mohli co nejvíce z nich zodpovědně zachovat v budoucích programech,“ zdůraznil. Posluchači tak díky tomu konečně uslyší například Wagnerům Prsten beze slov spolu s Schubertovou Nedokončenou nebo Páté symfonie Kabeláče a Šostakoviče, či světovou premiéru Michala Nejtka, program se skladbami Respighiho, Rautavaary a Mendelssohna či koncert původně plánovaný k šedesátinám dirigenta Leoše Svárovského (Berlioz, Weber a Roussel).

Jako tradičně je připravena kombinace hudby prověřené staletími i té současné. Orchestr se vrátí například k oslavám beethovenovského výročí, ale formou pocty, tedy uvedení skladatelů Beethovenem inspirovaných: Liszta, Hindemitha, Francka. Z klasických autorů zazní například Schumann, Brahms, Berlioz, Mahler, Mozart, hned na zahájení sezony národní klasika klasik: Smetanova Má vlast. Novější tvorba bude zastoupena například Sumerou, Vasksem, Janem Novákem, Kančelim či Bernsteinem.

„Jako dramaturga mne vždy baví hledat souvislosti nejen v jednotlivých programech, ale napříč celou sezonou – mezi koncerty, cykly i festivaly – či dokonce mezi sezonami. Takto spolu například komunikují dva programy, které nabídnou vždy jeden Brahmsův klavírní koncert v kombinaci s jednou z raných symfonií – Druhou, resp. Čtvrtou – Brahmsova přítele a ideově spřízněného tvůrce Antonína Dvořáka,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Podobně se podle něj na sebe odvolávají dva beethovenovské koncerty: „pocta Beethovenovi“ v Janáčkově divadle (díla Franze Liszta a Césara Francka vycházející ze slavného motivického motta Musí to být?, které Beethoven použil ve svém posledním kvartetu, a dále Houslový koncert Paula Hindemitha, skladatele, který vystudoval i hru na housle a absolvoval Beethovenovým koncertem, jehož vliv v Hindemithově skladbě rezonuje) a provedení Houslového koncertu samotného Beethovena v Besedním domě o týden dříve.

Českými premiérami děl Litevce Kutavičiuse, Lotyše Vaskse a Estonce Sumery se filharmonie hlásí k svému tradičnímu uvádění pobaltských autorů. Stejně tak k Janu Novákovi, autorovi úzce spjatému s Brnem, jehož 100. výročí narození vyvrcholí na letošním ročníku Moravského podzimu. „Stálým návštěvníkům našich koncertů jistě neunikne, že pokračujeme také v kontinuálním provozování děl Alfreda Schnittkeho – provedením jeho faustovské kantáty „Seid nüchten und wachet…“ si připomeneme nejen famózní úspěch brněnského provedení v roce 2015, ale i to, že právě v této skladbě se před čtyřmi lety orchestr poznal na Pražském jaru se svým stávajícím šéfdirigentem Daviesem. Stručně shrnuto: zveme nejen na zážitky z jednotlivých koncertů, ale i na dobrodružnou poznávací výpravu s názvem Brněnská filharmonická sezona 2021/22,“ doplnil Mikeš.

Kromě koncertní činnosti filharmonie také výrazně posiluje edukační aktivity pro děti, školy, mladé profesionály i pro dospělé. Prázdninové workshopy doplňují společné akce pro děti a rodiče, programy a koncerty pro školky a školy nebo mistrovské kurzy a také edukace pro dospělé. „Máme za sebou rok, kdy jsme se s dětmi potkávali pětkrát týdně v on-line prostoru, neskutečně se proto těšíme na setkávání živá,“ uvedla lektorka edukačních aktivit Filharmonie Brno Kristýna Drášilová.  

Orchestr má před sebou také zahraniční hostování v prestižních sálech Rakouska a Německa, především ale velké britské turné. „Věříme, že vyjedeme na podzimní turné po Velké Británii, kdy při devíti koncertech v devíti městech představíme díla převážně českých autorů, Janáčka, Dvořáka, Martinů nebo Korngolda,“ uvedl manager orchestru Pavel Šindelář.

Prodej abonentních vstupenek začíná 7. června, fyzicky i online. Místa po neobnovených abonmá se uvolní do prodeje o dva týdny později, tedy 21. června, kdy si posluchači mohou koupit také vstupenky na jednotlivé koncerty a festivaly a oblíbenou Sezonu na míru, při které si sami sestaví abonentku z koncertů, které vyberou.

Arabella Steinbacher/ foto Samy Hart

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější