Aktuálně: Archiv Leoše Janáčka je nyní zapsán do Paměti světa UNESCO

Aktuálně: Archiv Leoše Janáčka je nyní zapsán do Paměti světa UNESCO

UNESCO udělilo městu Brnu další titul. Archiv Leoše Janáčka je nyní součástí Paměti světa UNESCO. Doposud bylo v Paměti zapsáno pět českých zástupců.

Na seznam Paměti světa přibyl celý Archiv Leoše Janáčka. „Náš archiv se tím dostává do absolutně špičkové společnosti nejdůležitějších světových dokumentárních fondů, kterých je momentálně na seznamu asi 400. Mezi nimi má ovšem mimořádnou pozici, protože vedle něj jsou zde pouze dva další kompletní skladatelské archivy – Arnolda Schoenberga a Johannesa Brahmse,“ upozorňuje vedoucí Oddělení dějin hudby a kurátor janáčkovských sbírek Moravského zemského muzea Jiří Zahrádka.

Archiv Leoše Janáčka je dokumentární fond, který obsahuje celistvou písemnou skladatelovu pozůstalost a mnoho dalších materiálů, které se do něj postupně začleňovaly od autorovy smrti v roce 1928. Jeho součástí jsou (až na několik výjimek) všechny rukopisy Janáčkových skladeb, libret i studií či skladatelova knihovna, v níž jsou četné svazky beletristických i odborných knih opatřeny vlastnoručními Janáčkovými poznámkami. Zcela zásadní je soubor Janáčkovy korespondence, čítající více než 14 tisíc jednotek.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější