Aktuálně: Dnes začíná mezinárodní festival Concentus Moraviae

Aktuálně: Dnes začíná mezinárodní festival Concentus Moraviae

Mezinárodní hudební festival 19 měst Concentus Moraviae 2017 nese téma  „La Voce“. Festival je tedy věnován tématu lidského hlasu a zpěvu ve všech podobách od chorálu, přes lidovou hudbu minulosti až po barokní operu nebo jazz. Lidskému hlasu zasvětil své dílo také Claudio Monteverdi, jehož 450. výročí narození si letos připomíná celý svět. Právě jemu festival věnuje mimořádnou pozornost. Dramaturgem letošního ročníku je Václav Luks, zakladatel barokního orchestru Collegium 1704 a vokálního ansámblu Collegium Vocale 1704. V rámci dnešního zahajovacího koncertu vystoupí Cantar Lontano a a rezidenční umělec festivalu Marco Mencoboni.

V 19 městech jižní Moravy, Vysočiny a Dolního Rakouska proběhne mezi 3. a 29. červnem 2017 třicet tři koncertů, na kterých vystoupí více než stovka vokalistů. Rezidenčním umělcem festivalu a hudebním vyslancem Monteverdiho vlasti na Moravě bude italský cembalista, varhaník, muzikolog, dirigent a nadšený propagátor hudby 17. století Marco Mencoboni. Umělecký vedoucí souboru Cantar Lontano s ním předvede historickou duchovní tvorbu a také Officum Divinum, projekt navazující na legendární nahrávku Jana Garbarka a dnes již neexistujícího sboru Hilliard Ensemble.

Na festivalu vystouí také řada tuzemských umělců a orchestrů. Vedle Collegia Mariana s Buchtami a loutkami také Cappella Mariana, Czech Ensemble Baroque, zpěvačka a hráčka na románskou harfu Hana Blažíková, Horňácká muzika Petra Mičky s kvartetem Jiřího Pospíchala předvedou, jak se vzájemně prolíná a kontrastuje autentická interpretace horňáckých lidových písní a Janáčkovy úpravy písní z podhůří Bílých Karpat v aranžmá pro smyčcové kvarteto. Na festivalu, věnovaném lidskému hlasu nemůže chybět Schola gregoriana Pragensis s Davidem Ebenem či Musica Florea Marka Štryncla nebo sbor Kantiléna. Závěrečný koncert pak bude patřit opět Claudiu Monteverdimu: Hold mu vzdá dramaturg festivalu Václav Luks, tentokrát za dirigentským pultem svých souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Přednesou vrcholné dílo Selva Morale et Spirituale, monumentální bilanční opus, prezentující to nejlepší z Monteverdiho umění a předjímající cesty budoucího vývoje evropské hudby.

Na 11 koncertů bude z Brna vypravena hromadná doprava. Festival začíná dnes, tedy 3. června v Porta Coeli v Tišnově. Vystoupí Cantar Lontano a Marco Mencoboni.

Více informací a vstupenky najdete zde.

Cantar Lontano a Marco Mencoboni/ foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V brněnském Blahoslavově domě se  uskutečnil koncert čerpající z odkazu Jana Garbarka a The Hilliard Ensemble. Spíše než o kopírování projektu z devadesátých let předvedl soubor Cantar Lontano a Gavino Murgia autentickou interpretaci a vesměs velmi zdařilou.  více

Concentus Moraviae: Cantar Lontano

3.6.2017, 19:00 / Porta Coelli, Předklášteří u Tišnova

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější