Aktuálně: Dnes začínají přednášky estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších

Aktuálně: Dnes začínají přednášky estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších

Dnes začíná cyklus přednášek estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších hostů, kteří vystoupí v rámci kurzu Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Přednášky jsou veřejně přístupné.

Skladatel Toivo Tulev (Estonská hudební a divadelní akademie, Tallin, bývalý vedoucí oddělení kompozice) bude ve dnech 10. a 11. dubna dvakrát přednášet v rámci kurzu Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region. Intenzivní výukový program počítá vedle přednášek (představení klíčových osobností soudobé hudby z Pobaltí s akcentem na duchovní tvorbu) a seminářů (poslech děl, diskuse) a také s případnou návštěvou světové premiéry skladby Toivo Tuleva (Brno, 14. dubna 2019, katedrála sv. Petra a Pavla, 19.00) v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v Brně.

Přednášky začínají dnes, tedy 10. dubna, poslední proběhne v pátek 12. dubna 2019. Přednášky jsou veřejně přístupné.

V dílech estonského skladatele Toivo Tuleva (*1958) převažuje jednoznačně duchovní tematika, často přímo v souvislosti s katolicismem, či spíše univerzálněji s hlubokou mystikou. Tulevův hudební jazyk bývá označován jako neoexpresionistický. Na rozdíl od mnoha jeho současníků je Tulevova hudba silně emocionální, intenzivně promlouvá k posluchači, aniž by však postrádala racionální strukturu. Ostatně právě umění propojit důmyslnou vnitřní strukturu díla s jeho zvukovou krásou bylo vždy výsadou největších tvůrců nejen duchovní hudby (Josquin Desprez, Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach, Maurice Duruflé). Mezi Tulevovy učitele patřili Eino Tamberg a švédský skladatel Sven-David Sandström; k podstatným zkušenostem však náleželo také jeho studium elektroakustické hudby v Kolíně nad Rýnem v roce 1996. Za určující považuje sám skladatel také vliv děl Tõnu Kaljuste či Erkki-Sven Tüüra a podstatně jej ovlivnilo také působení v řadě ansámblů staré hudby včetně pařížského Choeur Gregoriaen, právě studium chorálu hrálo rozhodující roli v jeho hudební formaci.

Program:

středa 10. dubna 10.00-12.00, N 43 (Janáčkovo náměstí 2a)

Mgr. Vítězslav Mikeš, Ph. D. (muzikolog, dramaturg Filharmonie Brno):

Hudba Pobaltí 20. a 21. století

středa 10. dubna 14.00-16.00, N 43 (Janáčkovo náměstí 2a)

Toivo Tulev, autorská přednáška a diskuse

Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region (v anglickém jazyce)

čtvrtek 11. dubna 14.00-16.00, čítárna Filosofické fakulty 
(A. Nováka 1, přístup přes vrátnici a nádvoří fakulty)

Toivo Tulev, autorská přednáška s ukázkami z tvorby v anglickém jazyce

pátek 12. dubna 10.00-12.00, N 21 (Janáčkovo náměstí 2a)

Mgr. Vojtěch Dlask, Ph. D. (skladatel):

Současná hudba Estonska

Toivo Tulev/ foto archiv umělce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější