Aktuálně: Dnes začínají přednášky estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších

Aktuálně: Dnes začínají přednášky estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších

Dnes začíná cyklus přednášek estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších hostů, kteří vystoupí v rámci kurzu Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Přednášky jsou veřejně přístupné.

Skladatel Toivo Tulev (Estonská hudební a divadelní akademie, Tallin, bývalý vedoucí oddělení kompozice) bude ve dnech 10. a 11. dubna dvakrát přednášet v rámci kurzu Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region. Intenzivní výukový program počítá vedle přednášek (představení klíčových osobností soudobé hudby z Pobaltí s akcentem na duchovní tvorbu) a seminářů (poslech děl, diskuse) a také s případnou návštěvou světové premiéry skladby Toivo Tuleva (Brno, 14. dubna 2019, katedrála sv. Petra a Pavla, 19.00) v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v Brně.

Přednášky začínají dnes, tedy 10. dubna, poslední proběhne v pátek 12. dubna 2019. Přednášky jsou veřejně přístupné.

V dílech estonského skladatele Toivo Tuleva (*1958) převažuje jednoznačně duchovní tematika, často přímo v souvislosti s katolicismem, či spíše univerzálněji s hlubokou mystikou. Tulevův hudební jazyk bývá označován jako neoexpresionistický. Na rozdíl od mnoha jeho současníků je Tulevova hudba silně emocionální, intenzivně promlouvá k posluchači, aniž by však postrádala racionální strukturu. Ostatně právě umění propojit důmyslnou vnitřní strukturu díla s jeho zvukovou krásou bylo vždy výsadou největších tvůrců nejen duchovní hudby (Josquin Desprez, Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach, Maurice Duruflé). Mezi Tulevovy učitele patřili Eino Tamberg a švédský skladatel Sven-David Sandström; k podstatným zkušenostem však náleželo také jeho studium elektroakustické hudby v Kolíně nad Rýnem v roce 1996. Za určující považuje sám skladatel také vliv děl Tõnu Kaljuste či Erkki-Sven Tüüra a podstatně jej ovlivnilo také působení v řadě ansámblů staré hudby včetně pařížského Choeur Gregoriaen, právě studium chorálu hrálo rozhodující roli v jeho hudební formaci.

Program:

středa 10. dubna 10.00-12.00, N 43 (Janáčkovo náměstí 2a)

Mgr. Vítězslav Mikeš, Ph. D. (muzikolog, dramaturg Filharmonie Brno):

Hudba Pobaltí 20. a 21. století

středa 10. dubna 14.00-16.00, N 43 (Janáčkovo náměstí 2a)

Toivo Tulev, autorská přednáška a diskuse

Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region (v anglickém jazyce)

čtvrtek 11. dubna 14.00-16.00, čítárna Filosofické fakulty 
(A. Nováka 1, přístup přes vrátnici a nádvoří fakulty)

Toivo Tulev, autorská přednáška s ukázkami z tvorby v anglickém jazyce

pátek 12. dubna 10.00-12.00, N 21 (Janáčkovo náměstí 2a)

Mgr. Vojtěch Dlask, Ph. D. (skladatel):

Současná hudba Estonska

Toivo Tulev/ foto archiv umělce

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější