Aktuálně: Festival Concentus Moraviae odhaluje rezidenční umělce pro rok 2016

Aktuálně: Festival Concentus Moraviae odhaluje rezidenční umělce pro rok 2016

Shakespeare, Beethoven a česká kvartetní tradice. To jsou hlavní témata již 21. ročníku festivalu, který právě zveřejnil svůj rezidenční soubor, kterým je světově proslulý Pavel Haas Quartet.

Mezinárodní hudební festival, který proběhne již tradičně ve 13 městech na Jižní Moravě a Vysočině dnes zveřejnil své rezidenční umělce. Ředitel festivalu David Dittrich k tomu dodal: „ Získat Pavel Haas Quartet pro rezidenci je mimořádná událost pro festival a zároveň jedinečná příležitost pro posluchače poznat jedno z nejlepších kvartet na světě v unikátní repertoárové šíři.

Soubor, který je čtyřnásobným držitelem prestižního ocenění Gramophone Awards, vystoupí v červnu 2016 v řadě festivalových měst na pěti koncertech s různými programy. Členové Pavel Haas Quartet také povedou mistrovské kurzy pro mladá smyčcová kvarteta na zámku v Moravském Krumlově. Haasovo kvarteto vystoupí již na zahajovacím koncertě v Mikulově společně s americkým Dover Quartet v oktetu F. Mendelssohna-Bartholdyho, dále kvarteto během festivalu provede skladby Ludwiga van Beethovena, Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů, Leoše Janáčka, Dmitrije Šostakoviče a Sergeje Prokofjeva, nemůže chybět ani skladba Pavla Haase, jehož jméno kvarteto nese. Další událostí bude světová premiéra skladby Ľubice Salamon-Čekovské zkomponované pro rezidenci Pavel Haas Quartet na festivalu Concentus Moraviae. Festival bude probíhat od 1. do 28. června 2016 ve 13 městech na Jižní Moravě a Vysočině.

Soubor ke své rezidenci poznamenává: „Žádné jiné komorní uskupení si nezískalo v historii takovou pozornost skladatelů jako smyčcový kvartet. Festival Concentus Moraviae věnuje tomuto fenoménu celý ročník a nám je velkou ctí stát se jeho součástí jako rezidenční soubor. Je to výjimečná příležitost objevit se před českým publikem na pěti koncertech a mistrovských kurzech v průběhu června 2016. Pavel Haas Quartet spolu s dalšími soubory představí široký repertoár smyčcového kvarteta ve všech jeho odstínech.“

Foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

„Úžasné a úžasnoucnější,“ vydechla by možná Alenka, kdyby se místo v kraji divů nebo za zrcadlem ocitla v jízdárně zámku ve Valticích. Nově zrekonstruovaný sál impozantních rozměrů včera slavnostně otevřel závěrečný koncert festivalu Concentus Moraviae. S Emanuelle Haïm a jejím souborem Le Concert d’Astrée vystoupila patronka festivalu Magdalena Kožená.  více



Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější