Aktuálně: Festival Janáček Brno získal ocenění

Aktuálně: Festival Janáček Brno získal ocenění

Současná koncepce a realizace festivalu Janáček Brno získala ocenění českých operních profesionálů. Výbor Jednoty hudebního divadla, který pořádá festival Opera, udělil festivalu Janáček cenu za významný počin v oblasti hudebního divadla. Ocenění převezmou ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser a umělecký šéf Janáčkovy opery NdB Jiří Heřman. Cenu ředitelky festivalu Opera získal Ensemble Opera Diversa za inscenaci opery Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Čaroděj a jeho sluha.

„Myslím, že tu cenu by si zasloužil i náš zřizovatel, tedy město Brno. Bez zásadního impulsu v podobě adekvátního rozpočtu festivalu, bychom se do první ligy zkrátka nedostali. V umění je to totiž s náklady podobné jako ve sportu,“ říká ředitel NdB Martin Glaser a pokračuje: „Janáčka nám ovšem nikdo nevezme, leda bychom se o obrovské možnosti, které jsou s jeho jménem spojeny, připravili sami vlastní nečinností. Věřím, že úžasný program festivalového ročníku 2018, který zveřejníme příští týden, dokáže, že náš festival získal ocenění právem.“

NdB zveřejní program 6. ročníku festivalu Janáček Brno 2018 v pondělí 13. listopadu 2017 v divadle Reduta před koncertem z cyklu Preview. Zazní díla od Igora Stravinského, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů se spolu s Brno Contemporary Orchestra a dirigentem Pavlem Šnajdrem představí klavíristé Jan Jiraský, Daniel Weisner a herci Soňa Červená, Štěpán Kaminský a Petr Bláha.

Do Brna putovala také Libuška - Cena ředitelky festivalu, kterou získal Ensemble Opera Diversa. Čaroděj a jeho sluha je pátou celovečerní komorní operou dvojice Drábek – Kyas. Ředitelka festivalu Lenka Šaldová tímto zároveň ocenila jejich programové hledání soudobého operního jazyka, a to v přímém kontaktu se spřízněnými operními interprety, kterým spolupráce s Ensemble Opera Diversa zjevně prospívá i při vstupu na „velká“ operní jeviště.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější