Aktuálně: Filharmonie Brno slavila úspěch v Carnegie Hall

9. únor 2023, 12:00

Aktuálně: Filharmonie Brno slavila úspěch v Carnegie Hall

Filharmonie Brno včera odehrála nejzásadnější koncert své novodobé historie. V newyorské Carnegie Hall představila netradiční program kombinující českou a americkou hudbu: Martinů, Janáčka a Glasse. Symfonie č. 12 „Lodger“ se stala událostí večera, zazněla totiž v newyorské premiéře, a navíc za osobní účasti autora Philipa Glasse.

„Ani nevím, jestli se mi to všechno jen nezdálo. Publikum úžasně přijalo Martinů a Janáčka, sklidili jsme velké ovace. Po pauze šéfdirigent Dennis Russell Davies přivítal v publiku Philipa Glasse a okamžitě se strhl jásot, ještě než jsme začali hrát. Glass je prostě ikona a pro nás je velká čest hrát přímo pro něj,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Další ovace následovaly po skončení skladby, několikaminutový potlesk ještě zesílil, když autor přišel osobně poděkovat na pódium,“ doplnila Kučerová.

To, že se jedná o mimořádnou událost potvrdil například i jeden z předních českých violoncellistů Tomáš Jamník, který momentálně pobývá v New Yorku a zúčastnil se koncertu. „Hned po příchodu mě udivil vyprodaný sál, to je dnes vzácnost. Velmi netradičním programem se filharmonie očividně trefila do chuti newyorského publika. Martinů i Janáček zazněli v naprosto ideální podobě a Glassova symfonie všemu dala korunu, opravdu klobouk dolů,“ popsal svoje dojmy po koncertě Jamník.

Odehrát takto prestižní koncert se podařilo i díky Dennisi Russellu Daviesovi, kterého pojí s Glassem blízké přátelství a spolupráce trvající několik desetiletí. „Byl to nádherný večer. To, že jsem se svým orchestrem mohl zahrát skladbu přímo Philovi, pro mě hodně znamená,“ uvedl Davies. Stejně tak si váží toho, že s Filharmonií Brno nahrál symfonii na CD jako první orchestr na světě. Symfonii Glass zkomponoval na texty písní Davida Bowieho se sólovým partem pro pětinásobnou držitelku Grammy Angelique Kidjo.

Velké dojmy si z večera odnáší i hudebníci. „Genius loci je tam úžasný. V porovnání s japonskými sály je Carnegie trochu „retro“, ale atmosféra úchvatná. Už jen ty všudypřítomné plakáty osobností, které tam vystupovaly. Akusticky nádherné, na podiu jsme se všichni skvěle slyšeli. Koncert samotný byl pro nás velký zážitek, reakce publika skvělá – a to i na naše autory. Myslím, že mluvím za všechny, když řeknu, že jsme při děkovačce cítili velkou hrdost,“ uvedl violoncellista Radan Vach.

Americké turné pokračuje 10. února koncertem v Ann Arbor, opět kombinací české a americké hudby. Na programu je Humoreska Williama Bolcoma a dvě díla Leoše Janáčka: Sinfonietta a Glagolská mše. „Troufám si tvrdit, že je to vůbec poprvé, co v tamním sále zazní Janáček. Navíc s místními sólisty a sborem a také žesťovou sekcí v Sinfoniettě. Jsme velmi zvědaví na vzájemnou souhru,“ zdůraznila Kučerová s vysvětlením, že spojení místních a hostujících umělců se využívá v případech velkého obsazení orchestru. Po Ann Arbor čeká filharmoniky ještě dalších pět koncertů: tři v Kalifornii, v Kansas City zahraje s Laurie Anderson a turné zakončí v Texasu.

Foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější