Aktuálně: Jakub Hrůša je absolutním vítězem cen International Classical Music Award v kategorii Symfonická hudba

18. leden 2023, 9:45

Aktuálně: Jakub Hrůša je absolutním vítězem cen International Classical Music Award v kategorii Symfonická hudba

Dirigent Jakub Hrůša uspěl se svojí nahrávkou, kterou pořídil s Bamberskými symfoniky v loňském roce u společnosti Deutsche Grammophon. Podle šéfredaktorů světových hudebních časopisů a zástupců mezinárodních kulturních institucí je nahrávka nejlepší v kategorii Symfonická hudba.

Ve finále se nahrávka hudby Hanse Rotta Symfonie č. 1 E dur, Gustava Mahlera Blumine a Antona Brucknera Symfonické preludium, utkala s konkurencí dalších dvou nominovaných nahrávek: Filharmonie Oslo a jejího Sibelia také České filharmonie se Semjonem Byčkovem s Pátou Mahlerovou symfonií.

Porota International Classical Music Award své rozhodnutí odůvodnila následovně: „Jakub Hrůša a Bamberští symfonikové sice Rottovu symfonii E dur přímo neobjevili – jiní ji nahráli dříve – ale jejich interpretace je tak přesvědčivá, že můžeme říci, že nikdo jiný zatím nezprostředkoval Rottovu hudbu v tak hluboké podobě jako interpreti na této nahrávce. Díla Brucknera a Mahlera, kteří oba obdivovali Rottovu práci, skvěle doplňují toto skvělé CD.“

Brněnský rodák Jakub Hrůša, který nyní působí jako šéfdirigent Bamberských symfoniků, hlavní hostující dirigent v České filharmonii a také hlavní hostující dirigent Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, se od září roku 2025 stane novým hudebním ředitelem Královské opery v Londýně. Doposud stál v čele této instituce pouze jediný Čech a to Rafael Kubelík, který ji krátce vedl v padesátých letech minulého století. Hrůša svým nástupem vystřídá Antonia Pappana, který od sezony 2024/2025 pnastoupí na místo šéfdirigenta u Londýnského symfonického orchestru.

 

Jakub Hrůša/ foto Andreas Herzau

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější