Aktuálně: Premiéra opery Káťa Kabanová dnes zahájí festival Janáček Brno 2016

Aktuálně: Premiéra opery Káťa Kabanová dnes zahájí festival Janáček Brno 2016

5. ročník mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno 2016 dnes odstartuje operní inscenace v režii Roberta Carsena - Janáčkova Káťa Kabanová. Festival také čeká změna v obsazení inscenace Zápisník zmizelého. Místo dříve ohlášeného Ian Bostridge, který onemocněl, vystoupí uznávaný britský tenorista Toby Spence. Festivalový program zahrnuje dvacet sedm hudebních i divadelních produkcí ve dvanácti dnech a dvanácti brněnských sálech. Hostí umělce jako je Robert Carsen, Calixto Bieito, David Radok, Julius Drake, Katarina Karnéus, Martina Janková, Ivo Kahánek, Iva Bittová a další.

Dramaturgie letošního ročníku tvoří průřez Janáčkovou tvorbou a nezapomíná ani na jeho následovníky. Dnešní večer bude představena opera Káťa Kabanová v režii Roberta Carsena. Tato operní inscenace v obsazení umělců Národního divadla Brno se po festivalu stane součástí repertoáru Janáčkovy opery. Dalším významným operním kusem bude uvedení Modrovousova hradu od B. Bartóka a Očekávání od A. Schönberga v režii Davida Radoka a ve spolupráci s Operou Göteborg. Nebo hostující Státní divadlo Norimberk s operní inscenací Z mrtvého domu v režii Calixta Bieita. Festival Janáček Brno 2016 bude probíhat od 7. do 18. října v Brně.

Káťa Kabanová (premiéra v dnešním Mahenově divadle 23. listopadu 1921) patří mezi Janáčkova nejlepší operní díla. V nové produkci brněnské opery, která zahájí festival Janáček Brno 2016, se s Janáčkovým skladatelským mistrovstvím setká režijní umění Roberta Carsena, jednoho z nejžádanějších a nejrespektovanějších operních režisérů současnosti. Inscenace je založena na symbolice vody, která pokrývá celé jeviště. Úchvatná scéna evokuje hladinu řeky Volhy a zároveň zrcadlí Kátiny emoce. Inscenace je spojením Carsenovy osobité režijní poetiky a mimořádného pěveckého obsazení – Pavla Vykopalová (Káťa), dánský tenorista Magnus Vigilius (Boris), Eva Urbanová (Kabanicha).

Robert Carsen dnes patří ve světě opery k režisérské elitě. Jeho produkce jsou již řadu let na repertoáru nejvýznamnějších operních domů, ať se jedná o milánskou La Scalu, Metropolitní operu v New Yorku, festival v anglickém Glyndebourne nebo Royal Opera House Covent Garden. Káťa Kabanová vznikla v roce 2004 původně pro Vlámskou operu, ale rychle si našla cestu i na další evropská jeviště, např. Teatro Real v Madridu, Teatro alla Scala v Miláně a Opera National du Rhin ve Štrasburku. Janáčkova opera NdB bude prvním operním souborem v ČR, který zařadí na repertoár inscenaci Roberta Carsena.

Káťa Kabanová/ Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Leoš Janáček – Káťa Kabanová (Janáček Brno 2016)

7.10.2016, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Švédská mezzosopranistka Katarina Karnéus hostuje v Radokově operní inscenaci Modrovousův hrad/ Očekávání, kde ztvárňuje postavu Ženy. Katarina Karnéus je vítězkou BBC Cardiff Singer of the World Competition a má za sebou debut v Metropolitní opeře New York coby Varvara v Janáčkově Kátě Kabanové. V letošní sezoně působí v Staatstheatre Stuttgart, Theater Basel nebo festspielhaus Baden-Baden. Premiéra Modrovousův hrad/ Očekávání je součástí programu festivalu Janáček Brno 2016.  více

Blíží se 5. ročník mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno. Jeho letošním tématem je Očekávání. Režisér David Radok představuje chystanou premiéru operní inscenace Modrovousův hrad/ Očekávání autorů Bély Bartóka a Arnolda Schönberga. Program festivalu nabídne celkem dvacet čtyři produkcí v podobě operních inscenací, sborových koncertů, recitálů i jazzových večerů. Modrovousův hrad/ Očekávání má v Brně pouze čtyři uvedení a to během měsíce října.  více

Kanadský režisér Robert Carsen dnes patří k režisérské elitě ve světě opery. Jeho produkce jsou již řadu let na repertoáru nejvýznamnějších operních domů, ať se jedná o milánskou La Scalu, Metropolitní operu v New Yorku, festival v anglickém Glyndebourne nebo Royal Opera House Covent Garden. Jeho práce je často označována jako tzv. regietheater, protože obvykle inscenuje opery v době a místech odlišných od původní partitury. Přesto jeho inscenace vynikají osobitou poetikou, dramaturgickou sevřeností a především jsou emotivním, živým a nesmírně působivým divadlem. Festival Janáček Brno 2016 zahájí jedna z nejslavnějších Carsenových inscenací, Janáčkova Káťa Kabanová. Nastuduje ji soubor Janáčkovy opery NdB, brněnské divadlo tak bude prvním souborem v ČR, které má inscenaci Roberta Carsena na stálém repertoáru.  více

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější