Aktuálně: Premiéra opery Káťa Kabanová dnes zahájí festival Janáček Brno 2016

Aktuálně: Premiéra opery Káťa Kabanová dnes zahájí festival Janáček Brno 2016

5. ročník mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno 2016 dnes odstartuje operní inscenace v režii Roberta Carsena - Janáčkova Káťa Kabanová. Festival také čeká změna v obsazení inscenace Zápisník zmizelého. Místo dříve ohlášeného Ian Bostridge, který onemocněl, vystoupí uznávaný britský tenorista Toby Spence. Festivalový program zahrnuje dvacet sedm hudebních i divadelních produkcí ve dvanácti dnech a dvanácti brněnských sálech. Hostí umělce jako je Robert Carsen, Calixto Bieito, David Radok, Julius Drake, Katarina Karnéus, Martina Janková, Ivo Kahánek, Iva Bittová a další.

Dramaturgie letošního ročníku tvoří průřez Janáčkovou tvorbou a nezapomíná ani na jeho následovníky. Dnešní večer bude představena opera Káťa Kabanová v režii Roberta Carsena. Tato operní inscenace v obsazení umělců Národního divadla Brno se po festivalu stane součástí repertoáru Janáčkovy opery. Dalším významným operním kusem bude uvedení Modrovousova hradu od B. Bartóka a Očekávání od A. Schönberga v režii Davida Radoka a ve spolupráci s Operou Göteborg. Nebo hostující Státní divadlo Norimberk s operní inscenací Z mrtvého domu v režii Calixta Bieita. Festival Janáček Brno 2016 bude probíhat od 7. do 18. října v Brně.

Káťa Kabanová (premiéra v dnešním Mahenově divadle 23. listopadu 1921) patří mezi Janáčkova nejlepší operní díla. V nové produkci brněnské opery, která zahájí festival Janáček Brno 2016, se s Janáčkovým skladatelským mistrovstvím setká režijní umění Roberta Carsena, jednoho z nejžádanějších a nejrespektovanějších operních režisérů současnosti. Inscenace je založena na symbolice vody, která pokrývá celé jeviště. Úchvatná scéna evokuje hladinu řeky Volhy a zároveň zrcadlí Kátiny emoce. Inscenace je spojením Carsenovy osobité režijní poetiky a mimořádného pěveckého obsazení – Pavla Vykopalová (Káťa), dánský tenorista Magnus Vigilius (Boris), Eva Urbanová (Kabanicha).

Robert Carsen dnes patří ve světě opery k režisérské elitě. Jeho produkce jsou již řadu let na repertoáru nejvýznamnějších operních domů, ať se jedná o milánskou La Scalu, Metropolitní operu v New Yorku, festival v anglickém Glyndebourne nebo Royal Opera House Covent Garden. Káťa Kabanová vznikla v roce 2004 původně pro Vlámskou operu, ale rychle si našla cestu i na další evropská jeviště, např. Teatro Real v Madridu, Teatro alla Scala v Miláně a Opera National du Rhin ve Štrasburku. Janáčkova opera NdB bude prvním operním souborem v ČR, který zařadí na repertoár inscenaci Roberta Carsena.

Káťa Kabanová/ Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Leoš Janáček – Káťa Kabanová (Janáček Brno 2016)

7.10.2016, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Švédská mezzosopranistka Katarina Karnéus hostuje v Radokově operní inscenaci Modrovousův hrad/ Očekávání, kde ztvárňuje postavu Ženy. Katarina Karnéus je vítězkou BBC Cardiff Singer of the World Competition a má za sebou debut v Metropolitní opeře New York coby Varvara v Janáčkově Kátě Kabanové. V letošní sezoně působí v Staatstheatre Stuttgart, Theater Basel nebo festspielhaus Baden-Baden. Premiéra Modrovousův hrad/ Očekávání je součástí programu festivalu Janáček Brno 2016.  více

Blíží se 5. ročník mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno. Jeho letošním tématem je Očekávání. Režisér David Radok představuje chystanou premiéru operní inscenace Modrovousův hrad/ Očekávání autorů Bély Bartóka a Arnolda Schönberga. Program festivalu nabídne celkem dvacet čtyři produkcí v podobě operních inscenací, sborových koncertů, recitálů i jazzových večerů. Modrovousův hrad/ Očekávání má v Brně pouze čtyři uvedení a to během měsíce října.  více

Kanadský režisér Robert Carsen dnes patří k režisérské elitě ve světě opery. Jeho produkce jsou již řadu let na repertoáru nejvýznamnějších operních domů, ať se jedná o milánskou La Scalu, Metropolitní operu v New Yorku, festival v anglickém Glyndebourne nebo Royal Opera House Covent Garden. Jeho práce je často označována jako tzv. regietheater, protože obvykle inscenuje opery v době a místech odlišných od původní partitury. Přesto jeho inscenace vynikají osobitou poetikou, dramaturgickou sevřeností a především jsou emotivním, živým a nesmírně působivým divadlem. Festival Janáček Brno 2016 zahájí jedna z nejslavnějších Carsenových inscenací, Janáčkova Káťa Kabanová. Nastuduje ji soubor Janáčkovy opery NdB, brněnské divadlo tak bude prvním souborem v ČR, které má inscenaci Roberta Carsena na stálém repertoáru.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější