Aktuálně: Zemřela operní pěvkyně Marie Steinerová

14. leden 2019, 18:00

Aktuálně: Zemřela operní pěvkyně Marie Steinerová

Operní pěvkyně Marie Steinerová byla sólistkou opery Státního a nyní Národního divadla Brno v letech 1948-1981. V roce 2004 získala Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru opera. O smrti uznávané interpretky janáčkovských rolí informovalo dnes Národní divadlo Brno.

Marie Steinerová, rozená Štrosová, se narodila v divadelnické rodině v Mladé Boleslavi. Její otec byl činoherec, její matka Marie Minářová-Štrosová byla operní pěvkyně. Rodinné prostředí Steinerovou jistě velmi ovlivnilo. Po maturitě na vinohradském gymnáziu se stala posluchačkou pražské Konzervatoře, kterou úspěšně absolvovala pod pedagogickým vedením Běly Chalabalové-Rozumové, někdejší brněnské kolegyně její matky. V sezóně 1942/43 se stala členkou Divadla Vlasty Buriana a po boku svého principála si také zahrála hlavní ženskou roli (dceru titulního hrdiny převozníka Ryby Ančí) ve filmu Ryba na suchu. Její profesionální operní debut byl v roce 1943, kdy se představila v roli Rusalky v ostravské opeře. V roce 1945 se stala sólistkou tehdy založené Velké opery 5. května v Praze (dnešní Státní opera Praha), odkud se ale po roce vrací do Ostravy.

V roce 1948 se šéfem brněnské opery stal Zdeněk Chalabala a spolu s ním přišla do Brna i Marie Steinerová. Její první role byla Marta v opeře brněnského skladatele Osvalda Chlubny Freje pána z Heslova. V Janáčkově opeře zůstává až do odchodu do důchodu v roce 1981. Jejími vrcholnými uměleckým obdobím byla padesátá a šedesátá léta. Marie Steinerová se během své kariéry věnovala opernímu i koncertnímu zpěvu. Na brněnské konzervatoři a poté na Janáčkově akademii múzických umění v Brně se věnovala také pedagogické činnosti.

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější