Aktuálně: Zemřela sopranistka Naděžda Kniplová

Aktuálně: Zemřela sopranistka Naděžda Kniplová

Uznávaná sopranistka Naděžda Kniplová zemřela ve věku 87 let. Někdejší sólistka Národního divadla a Státní opery v Praze působila v letech 1959-1964 také v brněnské opeře.

Operní pěvkyně a pedagožka Naděžda Kniplová se narodila roku 1932 v Ostravě, kde také díky svému otci - řediteli hudební školy získala základy hudebního vzdělání. Později absolvovala Pražskou konzervatoř a HAMU, obor zpěv. Od roku 1957 působila v divadle v Ústí nad Labem, později ve Státním divadle Brno. V brněnské opeře ztvárnila například roli Emilie Marty v operní inscenaci Věc Makropulos (1962) nebo Renatu v Ohnivém andělovi (1963), kterého divadlo uvedlo pohostinsky v Praze na Festivalu operní tvorby Sergeje Prokofjeva. Od roku 1964 se Kniplová stala sólistkou Národního divadla v Praze. Právě tam se zapsala jako výrazná představitelka rolí z wagnerovského a janáčkovského repertoáru. Vzpomínané jsou například role Ortrudy v Lohengrinovi (1964) nebo Brünnhilde ve Valkýře (1972). Mezi její velké úspěchy se řadí také třeba interpretace Kostelničky v Její pastorkyni. Kromě působení v divadle se věnovala také pedagogické činnosti, od roku 1991 začala vyučovat na pražské AMU.

Naděžda Kniplová zemřela dnes, tedy 14. ledna 2020.

Foto archiv ND Praha

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější