Album Moravské hlasy zachycuje fenomén jihomoravské zpěvnosti

Album Moravské hlasy zachycuje fenomén jihomoravské zpěvnosti

Jiří Plocek právě vydává CD Moravské hlasy. Album představuje ojedinělý fenomén jihomoravské zpěvnosti skrze soubor písní v podání různých zpěváků a sborů z různých míst jižní Moravy.

Zpěv je jeden z dominantních rysů moravské tradiční kultury. Charisma a bohatství moravských hlasů jsou jedinečné i v mezinárodním kontextu. Nové CD představuje obsáhlou ukázku současného regionálního zpívání z jižní Moravy. Jsou zde zastoupeni zpěváci různého věku, z různých míst (od Hanáckého Slovácka přes Kyjovsko, Podluží až po Horňácko) a v různém počtu - od sólistů po sbory. Například mužské sbory z Kyjova, z Charvatské Nové Vsi, z Velké nad Veličkou, Zpěvulenky z Čeložnic, bratři Varmužovi ze Svatobořic-Mistřína, zpěvačky Jana Otáhalová, Kateřina Markytánová, Kamila Šošovičková, zpěváci Jiljí Herzán, Michal Janošek či Martin Čambal.

Zpěv byl natočen bez instrumentálního doprovodu v místech sakrálního původu s přirozenou akustikou: V synagóze v Břeclavi, v evangelickém kostele v Javorníku nad Veličkou a v kapli sv. Josefa v Kyjově. Nejstaršímu zpěvákovi, Oldřichu Krejčímu ze Svatobořic, bylo v době natáčení 103 let (narozen 1914) a nejmladšímu, Ondrovi Maňákovi z Velké nad Velkou nad Veličkou 3 roky (narozen 2014).

moravske_hlasy_booklet

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější