Album Moravské hlasy zachycuje fenomén jihomoravské zpěvnosti

Album Moravské hlasy zachycuje fenomén jihomoravské zpěvnosti

Jiří Plocek právě vydává CD Moravské hlasy. Album představuje ojedinělý fenomén jihomoravské zpěvnosti skrze soubor písní v podání různých zpěváků a sborů z různých míst jižní Moravy.

Zpěv je jeden z dominantních rysů moravské tradiční kultury. Charisma a bohatství moravských hlasů jsou jedinečné i v mezinárodním kontextu. Nové CD představuje obsáhlou ukázku současného regionálního zpívání z jižní Moravy. Jsou zde zastoupeni zpěváci různého věku, z různých míst (od Hanáckého Slovácka přes Kyjovsko, Podluží až po Horňácko) a v různém počtu - od sólistů po sbory. Například mužské sbory z Kyjova, z Charvatské Nové Vsi, z Velké nad Veličkou, Zpěvulenky z Čeložnic, bratři Varmužovi ze Svatobořic-Mistřína, zpěvačky Jana Otáhalová, Kateřina Markytánová, Kamila Šošovičková, zpěváci Jiljí Herzán, Michal Janošek či Martin Čambal.

Zpěv byl natočen bez instrumentálního doprovodu v místech sakrálního původu s přirozenou akustikou: V synagóze v Břeclavi, v evangelickém kostele v Javorníku nad Veličkou a v kapli sv. Josefa v Kyjově. Nejstaršímu zpěvákovi, Oldřichu Krejčímu ze Svatobořic, bylo v době natáčení 103 let (narozen 1914) a nejmladšímu, Ondrovi Maňákovi z Velké nad Velkou nad Veličkou 3 roky (narozen 2014).

moravske_hlasy_booklet

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější