Andreas Scholl dnes v Brně přednese moteta skladatele F. I. Tůmy

Andreas Scholl dnes v Brně přednese moteta skladatele F. I. Tůmy

Soubor Czech Ensemble Baroque dnes v katedrále sv. Petra a Pavla představí český program, coby poslední koncert 11. sezony cyklu Bacha na Mozarta!. Hlavním hostem večera bude světově uznávaný kontratenorista Andreas Scholl. V novodobé světové premiéře zazní moteta českého kapelníka Františka Ignáce Tůmy, s jehož dílem se Scholl setkává úplně poprvé ve své kariéře.

Kompozice českého barokního mistra ve stylové interpretaci na dobové nástroje v podání souboru Czech Ensemble Baroque a dirigenta Romana Válka vyslechnou posluchači v Brně den po debutu souboru na festivalu Pražské jaro. Poté budou všechna díla natočena také pro prestižní Francouzské vydavatelství Evidence Classic. Koncert je ohlášený na dnešní večer, tedy 1. června 2023, od 19:00 v katedrále sv. Petra a Pavla.

Kapelnické angažmá na vídeňském dvoře královny Alžběty Kristýny Brunšvické, matky Marie Terezie a vdovy po císaři Karlu VI., bylo zlatým obdobím v tvorbě českého barokního skladatele Františka Ignáce Tůmy (1704–1774). Mezi stovkami skladeb chrámových i světských vynikají velká duchovní moteta pro sólové hlasy a velký ansámbl. Výsadní postavení v Tůmových motetech zaujímají kompozice pro sólový alt. Znovuobjevené skladby nám Tůmu ukazují jako svrchovaného mistra vrcholně barokní chrámové hudby. Notové materiály jeho děl jsou nově spartovány týmem muzikologů z materiálů knihoven a archivů ve Vídni, Berlíně, Praze a Drážďanech. Aby na koncertním pódiu hudba mohla nově ožít. Altového partu se ujme Andreas Scholl, který posledních dvacet let patří mezi nejvýše ceněné světové kontratenoristy. „Náš projekt si klade velký úkol: představit hudební i odborné veřejnosti Tůmu jako skladatele vzešlého z českého prostředí, plně však integrovaného ve Vídni, která byla epicentrem austro-německé hudby pod italským vlivem, nikterak nepotlačující výjimečnost českých kořenů. V působení kontextu skladatelů jeho doby bychom chtěli jednoznačně prokázat osobitost Tůmovy chrámové hudby, která díky jeho výjimečnému talentu snese srovnání např. s J. D. Zelenkou, nebo dokonce s J. S. Bachem.“ říká o mimořádném autorovi dirigent Roman Válek.

Andreas Scholl/ foto Felsnerartist

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější