Avishai Cohen a Filharmonie Brno na jedné scéně

Avishai Cohen a Filharmonie Brno na jedné scéně

Unikátní projekt An Evening With Avishai Cohen spojí jazz a world music s velkolepým zvukem symfonického orchestru. Avishai Cohen a Filharmonie Brno vystoupí společně v Brně a Vídni.

Izraelský kontrabasista Avishai Cohen ve spolupráci s uznávaným aranžérem Robertem Sadinem upravil své autorské i převzaté skladby pro více než padesátičlenný orchestr. Evropské turné startuje na podzim, jeden z prvních koncertů je v brněnském Bobycentru. O dva dny později se koncertní program s Filharmonií Brno představí v prestižním vídeňském Konzerthausu. Brněnský koncert se uskuteční 30. listopadu od 19:30 v sále Bobycentra.

Umělecký ředitel a dramaturg festivalu JazzFest Vilém Spilka o novém projektu řekl: „Cohen napsal a nechal zaranžovat své vlastní skladby, jež proplétají nejrůznější vrstvy rytmů či hudebních vlivů, mísí sefardské zpěvy s klezmerem, jazzem i tepající brazilskou bossa novou. Vedle toho si vybral oblíbené skladby z Velkého amerického zpěvníku, jimž vždy dodá nezfalšovatelné razítko svého vlastního stylu, o Cohenovi je dobře známo, že umí skloubit virtuositu, hudební kvalitu i nevtíravou show. Jen málokdo umí takto vkusně míchat špičkové umění a zábavu“.

Prestižní magazín Down Beat nazývá Cohena vizionářem světového měřítka a časopis Bass Player ho zařadil mezi stovku nejvlivnějších basistů 20. století. Pochází z hudební rodiny, od dětství hrál na klavír. Ve čtrnácti letech poprvé uslyšel nahrávky legendy jazzové baskytary Jaca Pastoria a rozhodl se pro změnu nástroje. Po dvou letech strávených povinnou službou v armádě, kterou Cohen absolvoval jako kontrabasista vojenské kapely, se roku 1992 vydal do New Yorku. Tady sbíral pět let zkušenosti hraním na ulici, v metru a jazzových barech. Navštěvoval lekce na New School v New York City, mimo jiné po boku Brada Mehldaua. Průlom v jeho kariéře přišel nastal roku 1997, kdy si jeho talentu všiml dnes již dvaadvacetinásobný držitel Grammy, pianista Chick Corea. V různých Coreových kapelách Avishai figuroval až do roku 2003. Paralelně s hraním u Chicka Corey vydával sólová alba. První se jmenovalo Adama a vyšlo v roce 1998. Spolupracoval například s Bobbym McFerrinem, Royem Hargrovem, Kurtem Rosenwinkelem, Danilem Perezem, Nneenou Freelon či Herbiem Hancockem. Věnoval se i studiové práci pro interprety pohybující se na pomezí R&B, jazzu a popu, nahrával například s  Alicí Keys.  Své poslední album, již patnácté album From Darkness vydal letos. 

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější