Avishai Cohen a Filharmonie Brno na jedné scéně

Avishai Cohen a Filharmonie Brno na jedné scéně

Unikátní projekt An Evening With Avishai Cohen spojí jazz a world music s velkolepým zvukem symfonického orchestru. Avishai Cohen a Filharmonie Brno vystoupí společně v Brně a Vídni.

Izraelský kontrabasista Avishai Cohen ve spolupráci s uznávaným aranžérem Robertem Sadinem upravil své autorské i převzaté skladby pro více než padesátičlenný orchestr. Evropské turné startuje na podzim, jeden z prvních koncertů je v brněnském Bobycentru. O dva dny později se koncertní program s Filharmonií Brno představí v prestižním vídeňském Konzerthausu. Brněnský koncert se uskuteční 30. listopadu od 19:30 v sále Bobycentra.

Umělecký ředitel a dramaturg festivalu JazzFest Vilém Spilka o novém projektu řekl: „Cohen napsal a nechal zaranžovat své vlastní skladby, jež proplétají nejrůznější vrstvy rytmů či hudebních vlivů, mísí sefardské zpěvy s klezmerem, jazzem i tepající brazilskou bossa novou. Vedle toho si vybral oblíbené skladby z Velkého amerického zpěvníku, jimž vždy dodá nezfalšovatelné razítko svého vlastního stylu, o Cohenovi je dobře známo, že umí skloubit virtuositu, hudební kvalitu i nevtíravou show. Jen málokdo umí takto vkusně míchat špičkové umění a zábavu“.

Prestižní magazín Down Beat nazývá Cohena vizionářem světového měřítka a časopis Bass Player ho zařadil mezi stovku nejvlivnějších basistů 20. století. Pochází z hudební rodiny, od dětství hrál na klavír. Ve čtrnácti letech poprvé uslyšel nahrávky legendy jazzové baskytary Jaca Pastoria a rozhodl se pro změnu nástroje. Po dvou letech strávených povinnou službou v armádě, kterou Cohen absolvoval jako kontrabasista vojenské kapely, se roku 1992 vydal do New Yorku. Tady sbíral pět let zkušenosti hraním na ulici, v metru a jazzových barech. Navštěvoval lekce na New School v New York City, mimo jiné po boku Brada Mehldaua. Průlom v jeho kariéře přišel nastal roku 1997, kdy si jeho talentu všiml dnes již dvaadvacetinásobný držitel Grammy, pianista Chick Corea. V různých Coreových kapelách Avishai figuroval až do roku 2003. Paralelně s hraním u Chicka Corey vydával sólová alba. První se jmenovalo Adama a vyšlo v roce 1998. Spolupracoval například s Bobbym McFerrinem, Royem Hargrovem, Kurtem Rosenwinkelem, Danilem Perezem, Nneenou Freelon či Herbiem Hancockem. Věnoval se i studiové práci pro interprety pohybující se na pomezí R&B, jazzu a popu, nahrával například s  Alicí Keys.  Své poslední album, již patnácté album From Darkness vydal letos. 

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější