Avishai Cohen a Filharmonie Brno na jedné scéně

Avishai Cohen a Filharmonie Brno na jedné scéně

Unikátní projekt An Evening With Avishai Cohen spojí jazz a world music s velkolepým zvukem symfonického orchestru. Avishai Cohen a Filharmonie Brno vystoupí společně v Brně a Vídni.

Izraelský kontrabasista Avishai Cohen ve spolupráci s uznávaným aranžérem Robertem Sadinem upravil své autorské i převzaté skladby pro více než padesátičlenný orchestr. Evropské turné startuje na podzim, jeden z prvních koncertů je v brněnském Bobycentru. O dva dny později se koncertní program s Filharmonií Brno představí v prestižním vídeňském Konzerthausu. Brněnský koncert se uskuteční 30. listopadu od 19:30 v sále Bobycentra.

Umělecký ředitel a dramaturg festivalu JazzFest Vilém Spilka o novém projektu řekl: „Cohen napsal a nechal zaranžovat své vlastní skladby, jež proplétají nejrůznější vrstvy rytmů či hudebních vlivů, mísí sefardské zpěvy s klezmerem, jazzem i tepající brazilskou bossa novou. Vedle toho si vybral oblíbené skladby z Velkého amerického zpěvníku, jimž vždy dodá nezfalšovatelné razítko svého vlastního stylu, o Cohenovi je dobře známo, že umí skloubit virtuositu, hudební kvalitu i nevtíravou show. Jen málokdo umí takto vkusně míchat špičkové umění a zábavu“.

Prestižní magazín Down Beat nazývá Cohena vizionářem světového měřítka a časopis Bass Player ho zařadil mezi stovku nejvlivnějších basistů 20. století. Pochází z hudební rodiny, od dětství hrál na klavír. Ve čtrnácti letech poprvé uslyšel nahrávky legendy jazzové baskytary Jaca Pastoria a rozhodl se pro změnu nástroje. Po dvou letech strávených povinnou službou v armádě, kterou Cohen absolvoval jako kontrabasista vojenské kapely, se roku 1992 vydal do New Yorku. Tady sbíral pět let zkušenosti hraním na ulici, v metru a jazzových barech. Navštěvoval lekce na New School v New York City, mimo jiné po boku Brada Mehldaua. Průlom v jeho kariéře přišel nastal roku 1997, kdy si jeho talentu všiml dnes již dvaadvacetinásobný držitel Grammy, pianista Chick Corea. V různých Coreových kapelách Avishai figuroval až do roku 2003. Paralelně s hraním u Chicka Corey vydával sólová alba. První se jmenovalo Adama a vyšlo v roce 1998. Spolupracoval například s Bobbym McFerrinem, Royem Hargrovem, Kurtem Rosenwinkelem, Danilem Perezem, Nneenou Freelon či Herbiem Hancockem. Věnoval se i studiové práci pro interprety pohybující se na pomezí R&B, jazzu a popu, nahrával například s  Alicí Keys.  Své poslední album, již patnácté album From Darkness vydal letos. 

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější