Až Na dno s muzikálem v Divadle na Orlí

11. únor 2015, 5:24

Až Na dno s muzikálem v Divadle na Orlí

V muzikálu Na dno autorské dvojice Pavel DrábekOndřej Kyas se představí letošní absolventský ročník muzikálového herectví z Divadelní fakulty JAMU.

Muzikál vznikl na objednávku docentky Sylvy Talpové pro její absolventský ročník. Tajemný název zčásti odráží téma hry. Skupina studentů připravuje své absolventské představení, čímž se situace na jevišti občas až překvapivě přesně protíná s reálnými situacemi skutečných herců. Hraje, tančí a zpívá se tady také o osobní krizi nastávajících absolventů, kteří opouštějí bezpečí studentského stavu a vstupují do života i přesycené a nelítostné reality profesionálního muzikálového divadla. Celá skupina osmi protagonistů ale i každý zvlášť tady klesá na pomyslné dno, aby se od něj odrazil a našel v sobě především sílu a chuť poprat se s náročnou profesí, uměleckými problémy i životními peripetiemi.  „Jakmile se odrazíme ode dna, už potom jen stoupáme.  Ale nejdřív se k tomu dnu musíme přiblížit,“ komentuje název i téma dramaturg Miroslav Ondra.

Titul je podle libretisty Drábka napsaný přímo na tělo pro letošní ročník. „A je to muzikál o tom, o čem jej má smysl psát takříkajíc z bodu nula a příběh o tom, jak se muzikál nacvičuje a co z něj dělá zajímavou věc,“ uvedl Drábek. Autor hudby Ondřej Kyas pak komponoval muzikál taktéž s ohledem na hlasové rozsahy jednotlivých aktérů. O hudební doprovod se v osmdesátiminutovém kusu postarají studenti Katedry jazzové interpretace HF JAMU.

S choreografkou Hanou Halberstadt a studentkou ateliéru scénografie z Divadelní fakulty Lucií Sedláčkovou se režisér Studený chtěl vyhnout jakékoliv vnějškové efektnosti, ponořit se tak na pomyslné dno a najít jakési esenciální kouzlo muzikálu. „Snažili jsme se všechny prostředky podřídit vnitřnímu obsahu, tomu že všichni ve skutečnosti řeší životně zásadní otázky, které se v daném čase zdají z letmého pohledu jako blbiny. Hraje se zcela vážně o tom, že radost je hluboká věc, ve skutečnosti je právě pocit radosti tím nejvíce transcendentálním a nejlidštějším pocitem, což je dnes, kdy se vysmíváme otevřeně pravdoláskařům a všemu, co jen zavání upřímností, velmi odvážné téma,“ řekl k inscenaci režisér Studený.

Práce s mladými muzikálovými herci je pro operního režiséra naprosto novou zkušeností: „Je zajímavé, sledovat jak rozdílně jsou herci v opeře, činohře i muzikálu ustrojeni vnitřně i vnějškově.“ Velkým kladem této skupiny osmi protagonistů je podle Studeného nesmírně otevřený a vlastně nadšený přístup ke všemu. „Ta otevřenost v přístupu, to je něco, co mi u operních adeptů někdy trochu chybí, nosívají si totiž sebou do profese více vnitřních bloků, záseků a předsudků,“ uvedl Studený na adresu aktérů zajímavé inscenace.

Premiéra muzikálu Na dno se odehraje 13. února 2015 v Divadle na Orlí. Nejbližší reprízy této muzikálové novinky lze navštívit 16., 17., 19., 20., 23. a 24. února. Vstupenky je možné rezervovat přes webové stránky divadla divadlonaorli.jamu.cz.

Zdroj Luboš Mareček, JAMU, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na dno (Pavel Drábek, Ondřej Kyas)

13.2.2015, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Dále si přečtěte

Volná improvizace, velký orchestr, individuality, kolektiv, výtvarný doprovod i drobné výstřednosti. To všechno se prolnulo na koncertě Pavla Zlámala a jeho Divergent Connections Orchestra.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější