Až Na dno s muzikálem v Divadle na Orlí

11. únor 2015, 5:24

Až Na dno s muzikálem v Divadle na Orlí

V muzikálu Na dno autorské dvojice Pavel DrábekOndřej Kyas se představí letošní absolventský ročník muzikálového herectví z Divadelní fakulty JAMU.

Muzikál vznikl na objednávku docentky Sylvy Talpové pro její absolventský ročník. Tajemný název zčásti odráží téma hry. Skupina studentů připravuje své absolventské představení, čímž se situace na jevišti občas až překvapivě přesně protíná s reálnými situacemi skutečných herců. Hraje, tančí a zpívá se tady také o osobní krizi nastávajících absolventů, kteří opouštějí bezpečí studentského stavu a vstupují do života i přesycené a nelítostné reality profesionálního muzikálového divadla. Celá skupina osmi protagonistů ale i každý zvlášť tady klesá na pomyslné dno, aby se od něj odrazil a našel v sobě především sílu a chuť poprat se s náročnou profesí, uměleckými problémy i životními peripetiemi.  „Jakmile se odrazíme ode dna, už potom jen stoupáme.  Ale nejdřív se k tomu dnu musíme přiblížit,“ komentuje název i téma dramaturg Miroslav Ondra.

Titul je podle libretisty Drábka napsaný přímo na tělo pro letošní ročník. „A je to muzikál o tom, o čem jej má smysl psát takříkajíc z bodu nula a příběh o tom, jak se muzikál nacvičuje a co z něj dělá zajímavou věc,“ uvedl Drábek. Autor hudby Ondřej Kyas pak komponoval muzikál taktéž s ohledem na hlasové rozsahy jednotlivých aktérů. O hudební doprovod se v osmdesátiminutovém kusu postarají studenti Katedry jazzové interpretace HF JAMU.

S choreografkou Hanou Halberstadt a studentkou ateliéru scénografie z Divadelní fakulty Lucií Sedláčkovou se režisér Studený chtěl vyhnout jakékoliv vnějškové efektnosti, ponořit se tak na pomyslné dno a najít jakési esenciální kouzlo muzikálu. „Snažili jsme se všechny prostředky podřídit vnitřnímu obsahu, tomu že všichni ve skutečnosti řeší životně zásadní otázky, které se v daném čase zdají z letmého pohledu jako blbiny. Hraje se zcela vážně o tom, že radost je hluboká věc, ve skutečnosti je právě pocit radosti tím nejvíce transcendentálním a nejlidštějším pocitem, což je dnes, kdy se vysmíváme otevřeně pravdoláskařům a všemu, co jen zavání upřímností, velmi odvážné téma,“ řekl k inscenaci režisér Studený.

Práce s mladými muzikálovými herci je pro operního režiséra naprosto novou zkušeností: „Je zajímavé, sledovat jak rozdílně jsou herci v opeře, činohře i muzikálu ustrojeni vnitřně i vnějškově.“ Velkým kladem této skupiny osmi protagonistů je podle Studeného nesmírně otevřený a vlastně nadšený přístup ke všemu. „Ta otevřenost v přístupu, to je něco, co mi u operních adeptů někdy trochu chybí, nosívají si totiž sebou do profese více vnitřních bloků, záseků a předsudků,“ uvedl Studený na adresu aktérů zajímavé inscenace.

Premiéra muzikálu Na dno se odehraje 13. února 2015 v Divadle na Orlí. Nejbližší reprízy této muzikálové novinky lze navštívit 16., 17., 19., 20., 23. a 24. února. Vstupenky je možné rezervovat přes webové stránky divadla divadlonaorli.jamu.cz.

Zdroj Luboš Mareček, JAMU, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na dno (Pavel Drábek, Ondřej Kyas)

13.2.2015, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Dále si přečtěte

Volná improvizace, velký orchestr, individuality, kolektiv, výtvarný doprovod i drobné výstřednosti. To všechno se prolnulo na koncertě Pavla Zlámala a jeho Divergent Connections Orchestra.  více


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější