Bachův varhanní podzim: Renata Bauer, Barbara M. Willi, Martin Jakubíček, Petr Kolař a další

Bachův varhanní podzim: Renata Bauer, Barbara M. Willi, Martin Jakubíček, Petr Kolař a další

Podtitulem letošního ročníku festivalu je Bach napříč krajem. Hudba Johanna Sebastiana Bacha a jeho současníků bude proto putovat přes území osmi krajů České republiky. V rámci festivalu proběhne celkem 21 koncertů varhanní nebo komorní hudby v prostředí kostelů a zámků.

Oproti minulým ročníkům se festival rozšířil z Brna a jižní Moravy do dalších krajů České republiky. Na festival byli pozváni jak přední čeští umělci, tak zahraniční hosté: varhanní přehlídku zahájí slovinská varhanice, profesorka Renata Bauer; na oblíbené varhany v jezuitském kostele v Brně zahraje německý profesor Martin Schmeding. Pražské publikum jistě ocení ambiciózního rakouského varhaníka Petera Frisée. Dramaturgyní a rezidenční umělkyní festivalu je česko-německá cembalistka, profesorka JAMU Barbara Maria Willi, která spojí síly se dvěma výraznými českými umělci, hobojistou Vilémem Veverkou a houslistou a šéfdirigentem Jihočeské filharmonie Janem Talichem. Festival si klade za cíl učinit varhanní hudbu přístupnou i pro ucho nezkušeného posluchače. Letošní dramaturgie odvážně překračuje hranice žánrů: vedle osvědčených barokních skladeb zazní i tituly filmové hudby pro čtyři fagoty, do dobrodružných vod Knihy džunglí se pustí housle a cembalo. Festival bude probíhat od 5. do 30. října 2016.

Program festivalu:

5. 10. Brno RENATA BAUER (Slovinsko) – varhany

6. 10. Zlín–Štípa PETR KOLAŘ – varhany

7. 10. Jihlava MARTIN JAKUBÍČEK – varhany

8. 10. Český Krumlov ROBERT HUGO – varhany

9. 10. Doubravník PAVEL KOHOUT – varhany

11. 10. Brno MARTIN SCHMEDING (Německo) – varhany

12. 10. Olomouc ONDŘEJ HORŇAS – varhany

13. 10. Slavkov u Brna BRNO BAROQUE TRIO

14. 10. Liberec JOSEF ZIMKA – trubka, MAREK PAĽA – varhany

15. 10. Jablonec nad Nisou KATT – KATEŘINA CHROBOKOVÁ – varhany

16. 10. Mikulov VILÉM VEVERKA – hoboj, B. M. WILLI – cembalo

17. 10. Praha PETER FRISÉE (Rakousko)– varhany

18. 10. Brno DAVID POSTRÁNECKÝ – varhany

19. 10. Brno JAN TALICH – housle, B. M. WILLI – varhanní pozitiv

20. 10. Žďár nad Sázavou VILÉM VEVERKA – hoboj, B. M. WILLI – cembalo

21. 10. České Budějovice JAN TALICH – housle, B. M. WILLI cembalo

22. 10. Pardubice VILÉM VEVERKA – hoboj, B. M. WILLI cembalo

23. 10. Valtice BARBORA ŠANCOVÁ – soprán, PETRA KUJALOVÁ – varhany

26. 10. Brno PRETO FAGOTTO fagotové kvarteto

29. 10. Třebíč JAN TALICH – housle, B. M. WILLI – cembalo

30. 10. Brno KONVIČKA, URBÁNEK, KORMAN TRIO – jazzové trio

Barbara Maria Willi/ foto Jiří Sláma

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější