Balet Národního divadla Brno oslaví 100 let své existence

Balet Národního divadla Brno oslaví 100 let své existence

Balet Národního divadla Brno slaví v této sezoně 100 let od založení. K příležitosti tohoto výročí soubor připravuje galakoncert v Janáčkově divadle, na kterém vystoupí tanečníci z významných evropských baletních souborů, dále také sólisté národních divadel z Prahy, Bratislavy a Brna. Mezi hostujícími umělci je třeba Diana Kosyreva, Natascha Mair, Philipp Stepin, Cesar Corrales a mnozí další.

Balet v brněnském divadle existoval ještě před rokem 1919, tehdy se ale nejednalo o stálý profesionální soubor. Na přelomu 19. a 20. století se na scéně objevovala pouze ojedinělá představení dočasně působících choreografů. V roce 1916 přišla do Brna tanečnice Marie Dobromilová, která přišla z pražského Divadla na Vinohradech a stala se jakousi první interpretační osobností. Dobromilová přivedla do Brna ke krátkému angažmá svého strýce Achilla Viscusiho, tanečníka, pedagoga a choreografa a bývalého šéfa baletu Národního divadla v Praze. Právě jeho zásluhou byly v Brně poprvé uvedeny tradiční baletní tituly Coppélia 1918 a Čajkovského Labutí jezero 1919. Na rozdíl od pražského Národního divadla, které mělo vlastní baletní soubor již od svého založení, brněnské Národní divadlo, jež bylo jen o rok mladší (1884), se stálého baletního ansámblu dočkalo až na konci první světové války.

Oficiální utvoření baletního souboru je spojeno s příchodem Jaroslava Hladíka, který do Brna zavítal v roce 1919. Hladík soubor zformoval, omladil a zvedl na profesionální úroveň. Soubor si postupně budoval rovnoprávnější postavení vedle činohry, opery a zpěvohry. Na začátku 1. republiky nastoupila do vedení Máša Cvejičová, později legendární Ivo Váňa Psota, který na pozici uměleckého vedoucího baletu působil do své smrti s přestávkami celkem třikrát. Tvůrčím a dramaturgickým vrcholem tohoto období byla světová premiéra Prokofjevova baletu Romeo a Julie (1938).

V šedesátých letech zde získala místo „nová vlna“, v roce 1961 se stal uměleckým šéfem choreograf Luboš Ogoun. Po jeho působení v baletu se do vedení souboru dostal Miroslav Kůra, uznávaný jako největší interpretační osobnost poválečné éry, který repertoár souboru vrátil ze soudobé taneční tvorby ke klasické baletní tvorbě. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let došlo ke změnám ve vedení, nakonec se v čele souboru objevila Olga Skálová, která vedla brněnský balet až do roku 1989. Po sametové revoluci došlo k rehabilitaci a opětovnému vedení Luboše Ogouna. Toho postupně střídaly osobnosti jako Zdeněk Prokeš, Karel Littera nebo Lenka Dřímalová. Od roku 2013 se stává umě­leckým šéfem Baletu NdB Mário Radačovský. V baletu se střídají hostující osobnosti světové choreografie a sama tvorba Radačovského výrazně zvedá jeho úroveň. Nyní je Balet Národního divadla Brno je druhým největším tanečním tělesem v České republice a v současné době je v souboru 50 tanečníků z 20 zemí světa.

Galakoncert proběhne v sobotu 25. ledna 2020 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Potvrzení hosté galakoncertu:

Oxana Skorik / principal dancer Mariinského divadla Petrohrad

Philipp Stepin / první sólista Mariinského divadla Petrohrad

Diana Kosyreva / sólistka Maďarského národního baletu Budapešť

Igor Tsvirko / vedoucí sólista Velkého divadla v Moskvě

Natascha Mair / první sólistka Vídeňského státního baletu

Davide Dato / první sólista Vídeňského státního baletu

Anna Tsygankova / principal dancer Holandského národního baletu Amsterdam

Constantine Allen / principal dancer Holandského národního baletu Amsterdam

Lucia Lacarra / emeritní principal dancer Bavorského státního baletu v Mnichově

Matthew Golding / emeritní principal dancer Královského baletu Londýn

Sarah Lamb / principal dancer Královského baletu Londýn

Cesar Corrales / první sólista Královského baletu Londýn

Alina Nanu / první sólistka Baletu Národního divadla Praha

Adam Zvonař / první sólista Baletu Národního divadla Praha

Sólisté Slovenského národního divadla Bratislava

Ivona Jeličová / první sólistka Baletu Národního divadla Brno

Klaudia Radačovská / první sólistka Baletu Národního divadla Brno

Emilia Vuorio / sólistka Baletu Národního divadla Brno

Arthur Abram / sólista Baletu Národního divadla Brno a sbor Baletu NdB

Foto Filmondo

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější