Balet Národního divadla Brno oslaví 100 let své existence

Balet Národního divadla Brno oslaví 100 let své existence

Balet Národního divadla Brno slaví v této sezoně 100 let od založení. K příležitosti tohoto výročí soubor připravuje galakoncert v Janáčkově divadle, na kterém vystoupí tanečníci z významných evropských baletních souborů, dále také sólisté národních divadel z Prahy, Bratislavy a Brna. Mezi hostujícími umělci je třeba Diana Kosyreva, Natascha Mair, Philipp Stepin, Cesar Corrales a mnozí další.

Balet v brněnském divadle existoval ještě před rokem 1919, tehdy se ale nejednalo o stálý profesionální soubor. Na přelomu 19. a 20. století se na scéně objevovala pouze ojedinělá představení dočasně působících choreografů. V roce 1916 přišla do Brna tanečnice Marie Dobromilová, která přišla z pražského Divadla na Vinohradech a stala se jakousi první interpretační osobností. Dobromilová přivedla do Brna ke krátkému angažmá svého strýce Achilla Viscusiho, tanečníka, pedagoga a choreografa a bývalého šéfa baletu Národního divadla v Praze. Právě jeho zásluhou byly v Brně poprvé uvedeny tradiční baletní tituly Coppélia 1918 a Čajkovského Labutí jezero 1919. Na rozdíl od pražského Národního divadla, které mělo vlastní baletní soubor již od svého založení, brněnské Národní divadlo, jež bylo jen o rok mladší (1884), se stálého baletního ansámblu dočkalo až na konci první světové války.

Oficiální utvoření baletního souboru je spojeno s příchodem Jaroslava Hladíka, který do Brna zavítal v roce 1919. Hladík soubor zformoval, omladil a zvedl na profesionální úroveň. Soubor si postupně budoval rovnoprávnější postavení vedle činohry, opery a zpěvohry. Na začátku 1. republiky nastoupila do vedení Máša Cvejičová, později legendární Ivo Váňa Psota, který na pozici uměleckého vedoucího baletu působil do své smrti s přestávkami celkem třikrát. Tvůrčím a dramaturgickým vrcholem tohoto období byla světová premiéra Prokofjevova baletu Romeo a Julie (1938).

V šedesátých letech zde získala místo „nová vlna“, v roce 1961 se stal uměleckým šéfem choreograf Luboš Ogoun. Po jeho působení v baletu se do vedení souboru dostal Miroslav Kůra, uznávaný jako největší interpretační osobnost poválečné éry, který repertoár souboru vrátil ze soudobé taneční tvorby ke klasické baletní tvorbě. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let došlo ke změnám ve vedení, nakonec se v čele souboru objevila Olga Skálová, která vedla brněnský balet až do roku 1989. Po sametové revoluci došlo k rehabilitaci a opětovnému vedení Luboše Ogouna. Toho postupně střídaly osobnosti jako Zdeněk Prokeš, Karel Littera nebo Lenka Dřímalová. Od roku 2013 se stává umě­leckým šéfem Baletu NdB Mário Radačovský. V baletu se střídají hostující osobnosti světové choreografie a sama tvorba Radačovského výrazně zvedá jeho úroveň. Nyní je Balet Národního divadla Brno je druhým největším tanečním tělesem v České republice a v současné době je v souboru 50 tanečníků z 20 zemí světa.

Galakoncert proběhne v sobotu 25. ledna 2020 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Potvrzení hosté galakoncertu:

Oxana Skorik / principal dancer Mariinského divadla Petrohrad

Philipp Stepin / první sólista Mariinského divadla Petrohrad

Diana Kosyreva / sólistka Maďarského národního baletu Budapešť

Igor Tsvirko / vedoucí sólista Velkého divadla v Moskvě

Natascha Mair / první sólistka Vídeňského státního baletu

Davide Dato / první sólista Vídeňského státního baletu

Anna Tsygankova / principal dancer Holandského národního baletu Amsterdam

Constantine Allen / principal dancer Holandského národního baletu Amsterdam

Lucia Lacarra / emeritní principal dancer Bavorského státního baletu v Mnichově

Matthew Golding / emeritní principal dancer Královského baletu Londýn

Sarah Lamb / principal dancer Královského baletu Londýn

Cesar Corrales / první sólista Královského baletu Londýn

Alina Nanu / první sólistka Baletu Národního divadla Praha

Adam Zvonař / první sólista Baletu Národního divadla Praha

Sólisté Slovenského národního divadla Bratislava

Ivona Jeličová / první sólistka Baletu Národního divadla Brno

Klaudia Radačovská / první sólistka Baletu Národního divadla Brno

Emilia Vuorio / sólistka Baletu Národního divadla Brno

Arthur Abram / sólista Baletu Národního divadla Brno a sbor Baletu NdB

Foto Filmondo

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější