Balet Národního divadla Brno oslaví 100 let své existence

Balet Národního divadla Brno oslaví 100 let své existence

Balet Národního divadla Brno slaví v této sezoně 100 let od založení. K příležitosti tohoto výročí soubor připravuje galakoncert v Janáčkově divadle, na kterém vystoupí tanečníci z významných evropských baletních souborů, dále také sólisté národních divadel z Prahy, Bratislavy a Brna. Mezi hostujícími umělci je třeba Diana Kosyreva, Natascha Mair, Philipp Stepin, Cesar Corrales a mnozí další.

Balet v brněnském divadle existoval ještě před rokem 1919, tehdy se ale nejednalo o stálý profesionální soubor. Na přelomu 19. a 20. století se na scéně objevovala pouze ojedinělá představení dočasně působících choreografů. V roce 1916 přišla do Brna tanečnice Marie Dobromilová, která přišla z pražského Divadla na Vinohradech a stala se jakousi první interpretační osobností. Dobromilová přivedla do Brna ke krátkému angažmá svého strýce Achilla Viscusiho, tanečníka, pedagoga a choreografa a bývalého šéfa baletu Národního divadla v Praze. Právě jeho zásluhou byly v Brně poprvé uvedeny tradiční baletní tituly Coppélia 1918 a Čajkovského Labutí jezero 1919. Na rozdíl od pražského Národního divadla, které mělo vlastní baletní soubor již od svého založení, brněnské Národní divadlo, jež bylo jen o rok mladší (1884), se stálého baletního ansámblu dočkalo až na konci první světové války.

Oficiální utvoření baletního souboru je spojeno s příchodem Jaroslava Hladíka, který do Brna zavítal v roce 1919. Hladík soubor zformoval, omladil a zvedl na profesionální úroveň. Soubor si postupně budoval rovnoprávnější postavení vedle činohry, opery a zpěvohry. Na začátku 1. republiky nastoupila do vedení Máša Cvejičová, později legendární Ivo Váňa Psota, který na pozici uměleckého vedoucího baletu působil do své smrti s přestávkami celkem třikrát. Tvůrčím a dramaturgickým vrcholem tohoto období byla světová premiéra Prokofjevova baletu Romeo a Julie (1938).

V šedesátých letech zde získala místo „nová vlna“, v roce 1961 se stal uměleckým šéfem choreograf Luboš Ogoun. Po jeho působení v baletu se do vedení souboru dostal Miroslav Kůra, uznávaný jako největší interpretační osobnost poválečné éry, který repertoár souboru vrátil ze soudobé taneční tvorby ke klasické baletní tvorbě. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let došlo ke změnám ve vedení, nakonec se v čele souboru objevila Olga Skálová, která vedla brněnský balet až do roku 1989. Po sametové revoluci došlo k rehabilitaci a opětovnému vedení Luboše Ogouna. Toho postupně střídaly osobnosti jako Zdeněk Prokeš, Karel Littera nebo Lenka Dřímalová. Od roku 2013 se stává umě­leckým šéfem Baletu NdB Mário Radačovský. V baletu se střídají hostující osobnosti světové choreografie a sama tvorba Radačovského výrazně zvedá jeho úroveň. Nyní je Balet Národního divadla Brno je druhým největším tanečním tělesem v České republice a v současné době je v souboru 50 tanečníků z 20 zemí světa.

Galakoncert proběhne v sobotu 25. ledna 2020 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Potvrzení hosté galakoncertu:

Oxana Skorik / principal dancer Mariinského divadla Petrohrad

Philipp Stepin / první sólista Mariinského divadla Petrohrad

Diana Kosyreva / sólistka Maďarského národního baletu Budapešť

Igor Tsvirko / vedoucí sólista Velkého divadla v Moskvě

Natascha Mair / první sólistka Vídeňského státního baletu

Davide Dato / první sólista Vídeňského státního baletu

Anna Tsygankova / principal dancer Holandského národního baletu Amsterdam

Constantine Allen / principal dancer Holandského národního baletu Amsterdam

Lucia Lacarra / emeritní principal dancer Bavorského státního baletu v Mnichově

Matthew Golding / emeritní principal dancer Královského baletu Londýn

Sarah Lamb / principal dancer Královského baletu Londýn

Cesar Corrales / první sólista Královského baletu Londýn

Alina Nanu / první sólistka Baletu Národního divadla Praha

Adam Zvonař / první sólista Baletu Národního divadla Praha

Sólisté Slovenského národního divadla Bratislava

Ivona Jeličová / první sólistka Baletu Národního divadla Brno

Klaudia Radačovská / první sólistka Baletu Národního divadla Brno

Emilia Vuorio / sólistka Baletu Národního divadla Brno

Arthur Abram / sólista Baletu Národního divadla Brno a sbor Baletu NdB

Foto Filmondo

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější