Balet Národního divadla Brno oslaví 100 let své existence

Balet Národního divadla Brno oslaví 100 let své existence

Balet Národního divadla Brno slaví v této sezoně 100 let od založení. K příležitosti tohoto výročí soubor připravuje galakoncert v Janáčkově divadle, na kterém vystoupí tanečníci z významných evropských baletních souborů, dále také sólisté národních divadel z Prahy, Bratislavy a Brna. Mezi hostujícími umělci je třeba Diana Kosyreva, Natascha Mair, Philipp Stepin, Cesar Corrales a mnozí další.

Balet v brněnském divadle existoval ještě před rokem 1919, tehdy se ale nejednalo o stálý profesionální soubor. Na přelomu 19. a 20. století se na scéně objevovala pouze ojedinělá představení dočasně působících choreografů. V roce 1916 přišla do Brna tanečnice Marie Dobromilová, která přišla z pražského Divadla na Vinohradech a stala se jakousi první interpretační osobností. Dobromilová přivedla do Brna ke krátkému angažmá svého strýce Achilla Viscusiho, tanečníka, pedagoga a choreografa a bývalého šéfa baletu Národního divadla v Praze. Právě jeho zásluhou byly v Brně poprvé uvedeny tradiční baletní tituly Coppélia 1918 a Čajkovského Labutí jezero 1919. Na rozdíl od pražského Národního divadla, které mělo vlastní baletní soubor již od svého založení, brněnské Národní divadlo, jež bylo jen o rok mladší (1884), se stálého baletního ansámblu dočkalo až na konci první světové války.

Oficiální utvoření baletního souboru je spojeno s příchodem Jaroslava Hladíka, který do Brna zavítal v roce 1919. Hladík soubor zformoval, omladil a zvedl na profesionální úroveň. Soubor si postupně budoval rovnoprávnější postavení vedle činohry, opery a zpěvohry. Na začátku 1. republiky nastoupila do vedení Máša Cvejičová, později legendární Ivo Váňa Psota, který na pozici uměleckého vedoucího baletu působil do své smrti s přestávkami celkem třikrát. Tvůrčím a dramaturgickým vrcholem tohoto období byla světová premiéra Prokofjevova baletu Romeo a Julie (1938).

V šedesátých letech zde získala místo „nová vlna“, v roce 1961 se stal uměleckým šéfem choreograf Luboš Ogoun. Po jeho působení v baletu se do vedení souboru dostal Miroslav Kůra, uznávaný jako největší interpretační osobnost poválečné éry, který repertoár souboru vrátil ze soudobé taneční tvorby ke klasické baletní tvorbě. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let došlo ke změnám ve vedení, nakonec se v čele souboru objevila Olga Skálová, která vedla brněnský balet až do roku 1989. Po sametové revoluci došlo k rehabilitaci a opětovnému vedení Luboše Ogouna. Toho postupně střídaly osobnosti jako Zdeněk Prokeš, Karel Littera nebo Lenka Dřímalová. Od roku 2013 se stává umě­leckým šéfem Baletu NdB Mário Radačovský. V baletu se střídají hostující osobnosti světové choreografie a sama tvorba Radačovského výrazně zvedá jeho úroveň. Nyní je Balet Národního divadla Brno je druhým největším tanečním tělesem v České republice a v současné době je v souboru 50 tanečníků z 20 zemí světa.

Galakoncert proběhne v sobotu 25. ledna 2020 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Potvrzení hosté galakoncertu:

Oxana Skorik / principal dancer Mariinského divadla Petrohrad

Philipp Stepin / první sólista Mariinského divadla Petrohrad

Diana Kosyreva / sólistka Maďarského národního baletu Budapešť

Igor Tsvirko / vedoucí sólista Velkého divadla v Moskvě

Natascha Mair / první sólistka Vídeňského státního baletu

Davide Dato / první sólista Vídeňského státního baletu

Anna Tsygankova / principal dancer Holandského národního baletu Amsterdam

Constantine Allen / principal dancer Holandského národního baletu Amsterdam

Lucia Lacarra / emeritní principal dancer Bavorského státního baletu v Mnichově

Matthew Golding / emeritní principal dancer Královského baletu Londýn

Sarah Lamb / principal dancer Královského baletu Londýn

Cesar Corrales / první sólista Královského baletu Londýn

Alina Nanu / první sólistka Baletu Národního divadla Praha

Adam Zvonař / první sólista Baletu Národního divadla Praha

Sólisté Slovenského národního divadla Bratislava

Ivona Jeličová / první sólistka Baletu Národního divadla Brno

Klaudia Radačovská / první sólistka Baletu Národního divadla Brno

Emilia Vuorio / sólistka Baletu Národního divadla Brno

Arthur Abram / sólista Baletu Národního divadla Brno a sbor Baletu NdB

Foto Filmondo

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější