Baletní premiéra Radio and Juliet s hudbou od Radiohead se blíží

30. červenec 2020, 1:00

Baletní premiéra Radio and Juliet s hudbou od Radiohead se blíží

Poslední premiérou baletní sezony bude dílo renomovaného evropského choreografa Edwarda Cluga Radio and Juliet. Balet s podtextem „Co by se stalo, kdyby se Julie rozhodla nezemřít…“ provází hudba britské hudební skupiny Radiohead.

Radio and Juliet je neoklasický balet vytvořený v roce 2005 pro baletní soubor Slovinského národního divadla v Mariboru a je jednou z nejúspěšnějších choreografií mladého tvůrce Edwarda Cluga, který má za sebou i skvělou interpretační kariéru. Jeho práce je v současnosti žádána nejen v Evropě, kde spolupracuje s takovými soubory, jako jsou Balet Bolšoj v Moskvě, Státní balet ve Vídni, NDT 1 a 2 v Haagu nebo s balety v Dortmundu, Essenu nebo Lisabonu, ale je prezentována prostřednictvím jeho tvorby i na tanečních festivalech po celém světě.

Radio and Juliet spojuje tanec s nejslavnějším milostným příběhem se skupinou Radiohead. V tomto smyslu je název Radio and Juliet slovní hříčkou. Radiohead se touto shakespearovskou tragédií zabývají v jedné ze svých filmových písní ve filmu Baze Luhrmanna s Leonardem di Capriem a Claire Danesovou v hlavních rolích. Romeo a Julie hovoří o věčných motivech, které se objevují napříč historií lidstva: láska, nenávist, smrt, netolerance, naděje a násilí. Tento nadčasový příběh prodělal v průběhu staletí četné úpravy a byl oživen v mnohých uměleckých žánrech. Kromě Baze Luhrmana přeneslo tento příběh na plátno mnoho dalších režisérů; Sergej Prokofjev z něj vytvořil balet; Charles Gounod, Vincenzo Bellini a Frederick Delius operu; Čajkovskij z něj udělal koncertní předehru, Leonard Bernstein pak muzikál. V každé z těchto podob se stal nesmrtelným příběhem, který se může odehrávat kdykoliv, v mnoha rozličných formách, aniž by ztrácel na významu, v jakémkoliv období a společenském kontextu, a tedy i v současnosti. Premiéra je ohlášena na 8. srpna 2020 od 20:00 v Mahenově divadle.

Radio and Juliet interpretuje Shakespearovu hru z trochu jiného úhlu. Jak také Edward Clug vysvětluje: „Dalo by se říci, že naše představení začíná ve chvíli, kdy Julie spatří vedle sebe ležet mrtvého Romea. Abych to upřesnil, příběh ve skutečnosti dále rozpracováváme pozpátku, skoro jako retrospektivu nějaké nenaplněné lásky. Nicméně, všechny postavy a situace v našem představení jsou smyšlené a jakákoliv podobnost se Shakespearovým Romeem a Julií je čistě… záměrná, nikoliv náhodná. Dalo by se o této verzi říci, že je poněkud překroucená… Mým záměrem nebylo převyprávět příběh, ale nabídnout publiku zážitek z jiné perspektivy.

Foto Arthur Abram

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější