Dvě nepříliš uváděná operní díla z období baroka uvede v jednom večeru Komorní opera Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Studenti hudební fakulty JAMU nejprve nabídnou klasicistní komickou zpěvohru Erat unum Cantor bonus (Bylť jest jednou kantor dobrý) od Františka Xavera Brixiho a po přestávce operu The Tempest (Bouře) významného anglického hudebního skladatele Henryho Purcella. Premiéra se uskuteční v sobotu 22. března v 19 hodin ve školním Divadle na Orlí.
Brixiho dílo je původně takzvaná školská hra parodující výuku zpěvu. Mladí inscenátoři v čele s režisérkou Vendelínou Osvaldovou však operu přenesli do současnosti, konkrétně do filmového studia. „V našem vyznění je tento titul satirickým příběhem o ‚velkých‘ lidech s malými charaktery, kteří jsou ochotní udělat prakticky cokoliv na cestě za slávou a prestiží,“ sdělila režisérka. Hlavní hrdina se v jejím pojetí ocitne nahrávacím studiu, které si může sám zaplatit. Ke kantorovi se přidávají dvě zpívané a tři mluvené role.
Větší část večera ovšem zabere Purcellova Bouře. Tato barokní semiopera na motivy poslední hry Williama Shakespeara je výrazně zkrácená a zpřehledněná. „Vznikla vlastně nová divadelní hra,“ podotkla režisérka Renata Fraisová, která maximálně zachovala hudbu originálu a zkrátila činoherní pasáže. Na jevišti se zhmotní postavy z antické mytologie, které zasáhnou do osudů italských králů 16. století. Bouře je první světový barokní operní titul, který uvede Komorní opera HF JAMU na scéně Divadla na Orlí a pro Fraisovou jde zároveň o magisterský absolventský výkon v oboru Operní režie. Inscenace bude uvedena se zpěvními party v anglickém originále proloženými českými dialogy Renaty Fraisové. Velký bude podíl dobových barokních tanců v podání souboru Alla Danza. „Barokní tanec je nádherná záležitost. Je velmi často opomíjen, přestože máme vynikající taneční soubory,“ podotkla režisérka. Podle vlastních slov usilovala o zachování barokního způsobu myšlení a jevištního projevu. „V Bouři rozehráváme příběhy bratrské msty a znovunalezení pošlapané pradávné moudrosti,“ říká režisérka Fraisová.
Obě inscenace mají kontrastní kostýmy i scénografii. Zatímco postavy v Brixiho dílku budou oblečeny moderním až extravagantním způsobem, v Bouři se potkávají fantastické bytosti s postavami v kostýmech z alžbětinské doby. Podle produkčního Přemysla Halase se na celém dvojprogramu podílí více než stovka studentů a budoucích adeptů operního umění. Zpěváky kupříkladu doprovodí devítičlenný orchestr. Po sobotním premiérovém uvedení v Divadle na Orlí jsou od pondělka 24. března plánovány čtyři dny po sobě jdoucí reprízy taktéž se začátky v 19 hodin.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..