Bastard se vrací na Hudební scénu MdB

5. duben 2024, 1:00

Bastard se vrací na Hudební scénu MdB

Premiéra vizualizovaného oratoria Bastard proběhla v Městském divadle Brno v roce 1993. Společné dílo Zdenka Merty a Stanislava Moši se tedy na prkna MdB vrací po více než třiceti letech. Nová inscenace vzniká v režii Petra Gazdíka. V titulní roli se představí Dušan Vitázek, dále Jan Apolenář v roli Ducha svatého a Viktória Matušovová jako Satan.

Bastard zaznamenal od své premiéry v roce 1993 201 repríz, soubor s ním hostoval i v pražském Národním divadle, o inscenaci vznikl i dokument České televize a CD s nahrávkou. Na dílo, které vzniklo v první polovině devadesátých let, stále vzpomínají jak jeho tehdejší diváci, tak interpreti, z nichž mnozí dodnes v divadle působí. Jan Apolenář, Zdeněk Junák, Markéta Sedláčková, Jana Musilová, Ladislav Kolář hráli v hlavních rolích, ale již tenkrát další postavy ze všemožných světů, jimiž hlavní postava prochází, hráli Alena Antalová, Igor Ondříček, Tomáš Sagher, Erika Kubálková, Josef Jurásek, Zdeněk Bureš, Karel Mišurec a další herecké osobnosti, které jsou známé i dnešním divákům. Premiéra vizualizovaného oratoria Bastard proběhne na Hudební scéně 20. dubna 2024.

Oslavy 20 let od otevření Hudební scény tedy pomyslně zahájí znovuuvedení díla, které bylo původně napsáno pro jeviště scény Činoherní, ale ve zcela nové koncepci bude uvedeno na scéně Hudební. Autoři se při jeho tvorbě inspirovali především Goethovým Faustem, v jehož centru stojí člověk toužící po dalším a dalším poznání. Tohoto zástupce lidstva ovšem postavili mezi Dobro a Zlo, mezi Ducha svatého a Satana, a po vzoru středověkých moralit a pohádek nechali tyto dva protipóly, aby se střetly v boji o jeho duši. Bastard je zde jakýmsi Everymanem, člověkem, kterému je nabídnuta možnost podniknout cestu napříč světy a časy, aby se rozhodl, na čí stranu se přikloní. Satanem je stále lákán možnostmi mít vše, na co jen pomyslí, přičemž Duch svatý zůstává v pozadí a věří, že se člověk dokáže rozhodnout správně. V takovém rozhodování by mu měla pomoci láska v podobě čisté Markétky, kterou ovšem Bastard během svého putování znovu a znovu potkává a znovu a znovu zrazuje.

V režii Petra Gazdíka vzniká zcela původní inscenace, která se snaží příběh Bastarda přiblížit současnému světu. Fantazijní světy, které Satan Bastardovi nabízí, tak mohou připomínat situace a místa, která dnes důvěrně známe. A přesto text i hudba zůstávají stejné, což jen potvrzuje nadčasovost tohoto díla. V kostýmech Andrey Kučerové a scéně Petra Hlouška ožije jakýsi „cirkus vesmír“, ve kterém je vše možné. Součástí scény bude i sedmičlenná kapela spolu s bandleaderem a spoluautorem nového hudebního aranžmá Tonym Markem. Choreografkou inscenace je Hana Kratochvilová, také ona vytváří novou pohybovou podobu příběhu hledajícího odpovědi na otázky: „Kdo jsme? A kam jdeme?“

V titulní roli se diváci mohou těšit na Dušana Vitázka, o jehož duši bude bojovat Jan Apolenář v roli Ducha svatého a Viktória Matušovová jako Satan. Satan v nové koncepci je ovšem bytostí lstivou a mnohovrstevnatou, a proto se rozdělí ještě mezi další trojici hereček, Satanovy stíny si tedy zahrají Svetlana Janotová, Ivana Vaňková a Diana Velčická. Markétku bude hrát Esther Mertová, Bastardem stvořenou bytost Homunkula Ondřej Studénka, Černoděra Oldřich Smysl a Žebračku Zora Jandová. Company ze členů divadla tentokrát rozšíří i akrobatky brněnského Cirkusu LeGrando a členové orchestru usednou přímo na jeviště.

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější