BezoBratři natočili nové album

BezoBratři natočili nové album

Hudba inspirovaná lidovou poetikou – tak by se dalo charakterizovat nové album brněnské skupiny Bezobratři. Nahrávka nese název Desátý den trní a kapela zde uplatnila daleko více ze svého autorského potenciálu, než jak tomu bylo na předchozích albech. Až na jednu výjimku opatřili Bezobratři vlastní hudbou jak lidové, tak autorské texty. Tematicky skladby oscilují mezi láskou a smrtí. Svůj materiál také v několika písních čerpali Bezobratři z výboru Františka Halase a Vladimíra Holana nesoucí název právě název Láska a smrt. Kapela nadále zůstává věrná akustickým nástrojům. Inspiraci nehledá jen na Moravě a Slovensku, ale také v Čechách, na Ukrajině, v Bosně, Srbsku a Chorvatsku. Předchozí album Bezobav získalo v roce 2010 cenu Anděl v žánrové kategorii world music.

Bezobratři prošli za čtyři roky od vydání předchozího alba, nejen několika personálními změnami, ale změn doznal i přístup k tvorbě písní. „Nadále jsme zůstali věrní akustickým nástrojům, velký důraz jsme začali klást na pěvecký projev, sbory, vícehlasy. V nových písních se objevují čtyři sóloví zpěváci. Zároveň nás však lákala větší svoboda v tvoření, proto jsme si z lidového prostředí, kterým byla naše předchozí alba prodchnuta v mnohem větší míře, odnesli do nového CD především texty. K nim jsme domýšleli vlastní hudbu takovou, aby co nejvíce podpořila atmosféru, kterou v sobě tyto texty nesou.“ přibližuje Pavel Císarík nové album. Některé texty jsou přímo lidové, jiné v lidovém duchu napsané. Texty všech písní obsahuje digipack.

Kapela Bezobratři proslula také díky hojnému užívání bezových píšťal. Kromě názvu kapely na to odkazovaly i názvy alba, BezcelerBezobav. Nové album nese název Desátý den trní a Bezobratři tím avizují i změnu ve zvuku. To potvrzuje i Pavel Císarík: „Píšťaly u nás již tak velkou roli nehrají, a to zejména z důvodu jejich omezených melodických možností, proto jsme doplnili instrumentář o plně chromatické chalumeau. Nicméně jelikož jsme Bezobratři, rozhodně se nechceme připravit o nástroje vyrobené z černého bezu, a tak samozřejmě na CD uslyšíme fujaru i různé píšťalky, stejně jako pro nás v minulosti typické brumle.“ V kapele došlo k mnoha změnám, odešli dva zakládající členové, violoncello bylo nahrazeno kontrabasem.

Nové dvanáctipísňové album vychází právě dnes, brněnský křest proběhne 26. února ve Staré Pekárně.

Foto Jakub Gottwald

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Bezobratři

26.2.2014, 20:00 / Stará Pekárna

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější