BezoBratři natočili nové album

BezoBratři natočili nové album

Hudba inspirovaná lidovou poetikou – tak by se dalo charakterizovat nové album brněnské skupiny Bezobratři. Nahrávka nese název Desátý den trní a kapela zde uplatnila daleko více ze svého autorského potenciálu, než jak tomu bylo na předchozích albech. Až na jednu výjimku opatřili Bezobratři vlastní hudbou jak lidové, tak autorské texty. Tematicky skladby oscilují mezi láskou a smrtí. Svůj materiál také v několika písních čerpali Bezobratři z výboru Františka Halase a Vladimíra Holana nesoucí název právě název Láska a smrt. Kapela nadále zůstává věrná akustickým nástrojům. Inspiraci nehledá jen na Moravě a Slovensku, ale také v Čechách, na Ukrajině, v Bosně, Srbsku a Chorvatsku. Předchozí album Bezobav získalo v roce 2010 cenu Anděl v žánrové kategorii world music.

Bezobratři prošli za čtyři roky od vydání předchozího alba, nejen několika personálními změnami, ale změn doznal i přístup k tvorbě písní. „Nadále jsme zůstali věrní akustickým nástrojům, velký důraz jsme začali klást na pěvecký projev, sbory, vícehlasy. V nových písních se objevují čtyři sóloví zpěváci. Zároveň nás však lákala větší svoboda v tvoření, proto jsme si z lidového prostředí, kterým byla naše předchozí alba prodchnuta v mnohem větší míře, odnesli do nového CD především texty. K nim jsme domýšleli vlastní hudbu takovou, aby co nejvíce podpořila atmosféru, kterou v sobě tyto texty nesou.“ přibližuje Pavel Císarík nové album. Některé texty jsou přímo lidové, jiné v lidovém duchu napsané. Texty všech písní obsahuje digipack.

Kapela Bezobratři proslula také díky hojnému užívání bezových píšťal. Kromě názvu kapely na to odkazovaly i názvy alba, BezcelerBezobav. Nové album nese název Desátý den trní a Bezobratři tím avizují i změnu ve zvuku. To potvrzuje i Pavel Císarík: „Píšťaly u nás již tak velkou roli nehrají, a to zejména z důvodu jejich omezených melodických možností, proto jsme doplnili instrumentář o plně chromatické chalumeau. Nicméně jelikož jsme Bezobratři, rozhodně se nechceme připravit o nástroje vyrobené z černého bezu, a tak samozřejmě na CD uslyšíme fujaru i různé píšťalky, stejně jako pro nás v minulosti typické brumle.“ V kapele došlo k mnoha změnám, odešli dva zakládající členové, violoncello bylo nahrazeno kontrabasem.

Nové dvanáctipísňové album vychází právě dnes, brněnský křest proběhne 26. února ve Staré Pekárně.

Foto Jakub Gottwald

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Bezobratři

26.2.2014, 20:00 / Stará Pekárna

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější