BezoBratři natočili nové album

BezoBratři natočili nové album

Hudba inspirovaná lidovou poetikou – tak by se dalo charakterizovat nové album brněnské skupiny Bezobratři. Nahrávka nese název Desátý den trní a kapela zde uplatnila daleko více ze svého autorského potenciálu, než jak tomu bylo na předchozích albech. Až na jednu výjimku opatřili Bezobratři vlastní hudbou jak lidové, tak autorské texty. Tematicky skladby oscilují mezi láskou a smrtí. Svůj materiál také v několika písních čerpali Bezobratři z výboru Františka Halase a Vladimíra Holana nesoucí název právě název Láska a smrt. Kapela nadále zůstává věrná akustickým nástrojům. Inspiraci nehledá jen na Moravě a Slovensku, ale také v Čechách, na Ukrajině, v Bosně, Srbsku a Chorvatsku. Předchozí album Bezobav získalo v roce 2010 cenu Anděl v žánrové kategorii world music.

Bezobratři prošli za čtyři roky od vydání předchozího alba, nejen několika personálními změnami, ale změn doznal i přístup k tvorbě písní. „Nadále jsme zůstali věrní akustickým nástrojům, velký důraz jsme začali klást na pěvecký projev, sbory, vícehlasy. V nových písních se objevují čtyři sóloví zpěváci. Zároveň nás však lákala větší svoboda v tvoření, proto jsme si z lidového prostředí, kterým byla naše předchozí alba prodchnuta v mnohem větší míře, odnesli do nového CD především texty. K nim jsme domýšleli vlastní hudbu takovou, aby co nejvíce podpořila atmosféru, kterou v sobě tyto texty nesou.“ přibližuje Pavel Císarík nové album. Některé texty jsou přímo lidové, jiné v lidovém duchu napsané. Texty všech písní obsahuje digipack.

Kapela Bezobratři proslula také díky hojnému užívání bezových píšťal. Kromě názvu kapely na to odkazovaly i názvy alba, BezcelerBezobav. Nové album nese název Desátý den trní a Bezobratři tím avizují i změnu ve zvuku. To potvrzuje i Pavel Císarík: „Píšťaly u nás již tak velkou roli nehrají, a to zejména z důvodu jejich omezených melodických možností, proto jsme doplnili instrumentář o plně chromatické chalumeau. Nicméně jelikož jsme Bezobratři, rozhodně se nechceme připravit o nástroje vyrobené z černého bezu, a tak samozřejmě na CD uslyšíme fujaru i různé píšťalky, stejně jako pro nás v minulosti typické brumle.“ V kapele došlo k mnoha změnám, odešli dva zakládající členové, violoncello bylo nahrazeno kontrabasem.

Nové dvanáctipísňové album vychází právě dnes, brněnský křest proběhne 26. února ve Staré Pekárně.

Foto Jakub Gottwald

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Bezobratři

26.2.2014, 20:00 / Stará Pekárna

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější