Björk a Biophilia jedenkrát v kině Scala

Björk a Biophilia jedenkrát v kině Scala

Kino Scala uvede záznam z turné Biophilia. Film se po uvedení na festivalu v Karlových varech chystá na turné po ČR a v Brně se zastaví jen na jeden večer.

Pouze po 7 dní v týdnu od 20. do 26. října 2014 budou mít diváci jedinečnou možnost zhlédnout snímek vizionářské umělkyně Björk: Biophilia Live, který bude uveden v téměř 40 kinech v ČR a ve 2 kinech na Slovensku. Sedmidenní turné Biophilie začne 20. října v kině Nadsklepí v Kroměříži, celorepubliková cesta bude zakončena v olomouckém kině Metropol v neděli 26. října. Režiséři Nick Fenton a Peter Strickland natočili zpěvačku na předposlední zastávce jejího turné k multižánrovému multimediálnímu projektu Biophilia. Výsledkem je neobvyklý dokumentární film kombinující živé provedení písní z posledního zpěvaččina alba s animacemi a kolážemi obrazů z oblasti přírody a vědy.

Záznam koncertu z londýnského Alexanda Palace s úvodem Davida Attenborougha

Těžištěm samotného snímku Björk: Biophilia Live je živé provedení všech písní z alba Biophilia. Záznam je natočen na předposledním koncertě zpěvaččina turné, v londýnském sále Alexandra Palace. Kromě zpěvačky a její doprovodné kapely se na scéně objevuje islandský sbor a řada neobvyklých hudebních nástrojů, vytvořených speciálně pro toto turné. Režie se ujal Peter Strickland. Druhým členem režisérského tandemu je Nick Fenton, který v minulosti spolupracoval mimo jiné s kapelou Sigur Rós.

Koncert je ve filmu dokreslován kolážemi tektonických desek, DNA, Měsíce, hub a dalších obrazů. Začátek snímku je doplněn komentářem přírodovědce a moderátora Davida Attenborougha, který se s Björk již dříve setkal v dokumentu zkoumajícím propojení přírody a hudby When Björk met Attenborough.

Film měl evropskou premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary 2014 a od počátku je provázen nadšenými recenzemi hudebních a filmových publicistů. Hollywood Reporter jej označil za „svébytné imaginativní dílo“ a magazín Variety se o něm vyjádřil jako o „úchvatném záznamu nezaměnitelné umělkyně na vrcholu jejích sil“. Originalitu samotného provedení koncertu poté The Guardian komentoval slovy: „Neexistuje mnoho umělců, kteří dovedou zkombinovat životní cyklus medúzy s breakbeatem tak, aby to fungovalo. Tohle je však naprosto jedinečné dílo, které bychom možná měli nazývat spíše operou, a Björk a bubeník Manu Delago jsou zde na vrcholu tvůrčích sil. Je to naprosto praštěné a zároveň dojemné – obzvláště ona podivná milostná píseň provázející video mutujícího viru. Tohle dílo by měl povinně zhlédnout každý, kdo se chystá přehradit ledovcovou řeku kvůli výrobě hliníku.“

Biophilia – první „app-album“

Historie Biophilie se datuje již do roku 2010. Její zamýšlená podoba byla tehdy „3D vědecký muzikál“, který měl natočit francouzský režisér Michel Gondry. Ze spolupráce s Gondrym nakonec sešlo, unikátní Biophilia ale žila dál. Fascinována možnostmi, které nově přinášely dotykové displeje tabletů, se Björk ve spolupráci s firmou Apple rozhodla vytvořit první album na světě vydané jako aplikace pro iPad. Její dlouhodobá snaha propojit ve své tvorbě prvky přírody, technologie a umění zde dosáhla vrcholu. Každá píseň z alba má svoji samostatnou aplikaci, jejímž prostřednictvím může posluchač interaktivně zkoumat témata, která se v písních objevují.

Björk, narozena v roce 1965 na Islandu, je všestrannou umělkyní. Po hudebních začátcích v kapele Sugarcubes se vydala na sólovou dráhu a během své více než dvacetileté kariéry vydala osm studiových alb, které jí vynesly celkem 4 Brit Awards, 4 MTV Video Music Awards a 13 nominací na ocenění Grammy. Mimo kariéry zpěvačky si také vyzkoušela herectví a to ve snímku Larse von Triera Tanec v temnotách. Za ztvárnění československé emigrantky Selmy Ježkové si odnesla z Cannes ocenění za nejlepší ženský herecký výkon. Inovativní přístup k tvorbě, originální videoklipy a neobyčejný hlas, to vše dělá z Björk jednu z nejvýraznějších hudebnic současnosti.

Foto a zdroj: Aerofilms

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější