Blíží se první ročník festivalu židovské kultury ŠTETL FEST

Blíží se první ročník festivalu židovské kultury ŠTETL FEST

Už v pátek začíná první ročník mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST 2022. Svým obsahem a rozsahem se stane největším festivalem židovské kultury v České republice. Festivalový program nabídne přednášky, divadelní představení, komentované prohlídky a několik koncertů. Vystoupí například Avishai Cohen Trio, Yale Strom & Hot Pstromi, Graffovo kvarteto nebo Dominika Weiss Hošková. Festival uzavře opera Brundibár v podání Filharmonie Brno a Kantilény. Mottem celé akce je „Důstojnost v rozmanitosti“.

Hlavní téma festivalu je spojeno s projektem Židovské obce v Brně s názvem Knihovna ukradených nadějí. Jedná se o zpracování unikátního fondu 12 000 převážně liturgických knih, zabavených během druhé světové války v Terezíně i jiných koncentračních táborech, ale též v židovských domácnostech a synagogách. Cílem projektu je knihy uchovat, zpřístupnit a odborně zpracovat v kontextu židovských dějin a na základě osobních poznámek i dalších individuálních stop se také následně pokusit knihy vrátit potomkům původních majitelů.

Jednou z prvních knih, která byla náhodně před několika lety identifikována, je machzor (modlitební kniha pro svátky) zabavený v Terezíně, podepsaný Corneliem Strachem z Brna. Pan Strach byl zavražděn v Osvětimi společně s manželkou, dcera a její dvě děti zahynuly po deportaci do polského Lublinu. Z celé rodiny se zachránil pouze syn Erik, který v době transportu působil jako lékař v zahraničí. Knihu s Corneliovým jménem objevil v pražské Jeruzalémské synagoze Aleš Weiss, člen Židovské obce Praha, a to ještě předtím, než byly knihy převezeny do Brna. Ve Velké Británii se podařilo vypátrat Erikovu dceru Angelu, které byl machzor před třemi lety vrácen. Sama Angela popisuje okamžik, kdy převzala machzor, jedinou památku na své předky, jako velmi silný impuls pro sepsání rodinné historie a příběhu svého otce. Z nich pak vychází scénář k inscenaci Příběh knihy, který napsala a přímo pro prostředí vily Löw-Beer režijně nastudovala divadelní režisérka Hana Mikolášková. Inscenace bude mít premiéru 2. září. První repríza se uskuteční 4. září a další se plánují na podzim, vždy v prostorách vily Löw-Beer.

Položením kamene zmizelých za Cornelia Stracha a návštěvou představení Příběh knihy zahájí svůj festivalový pobyt v Brně 13 potomků rodiny Strachovy, kteří se do Brna sjedou nejenom z Anglie, ale také z Izraele a České republiky.

ŠTETL FEST se uskuteční ve dnech 2. až 4. září 2022 na mnoha místech města Brna. Na 4. září připadá Evropský den židovské kultury.

Oficiálním završením festivalu je uvedení dětské opery Brundibár v režii Anny Davidové, ve spolupráci s Filharmonií Brno a sborem Kantiléna. Známé dílo Hanse Krásy sehrálo důležitou roli v kulturních aktivitách Židů deportovaných do Terezína. Dodávalo jim – v souladu s dějem a myšlenkou díla – víru ve vítězství dobra nad zlem. Sám Krása byl v Terezíně dva roky vězněn a posléze zavražděn v Osvětimi. Brundibár byl v roce 1941 dvakrát proveden už v Praze, tajně, protože v té době již byly Židům kulturní aktivity zakázány. Přátelé Krásovi po deportaci do Terezína propašovali klavírní výtah opery, který skladatel upravil pro potřeby provedení v ghettu. Terezínská inscenace se po komplikovaných přípravách dočkala premiéry 23. září 1943 na půdě Magdeburských kasáren. Do práce neustále zasahovaly transporty. Dětské herce odvezené do koncentračních táborů na východě musely nahrazovat nově příchozí děti. Představení bylo velmi populární a do září 1944, kdy byli dětští i dospělí účastníci představení deportování do Osvětimi a následně zavražděni, proběhlo asi 55 repríz. V roce 1944, při návštěvě Mezinárodního červeného kříže a natáčení propagandistického filmu s názvem Vůdce daroval Židům město, bylo představení nacisty zneužito jako důkaz idylického života v terezínském ghettu. Neoficiální terezínskou hymnou se stalo finále opery se slovy: „Kdo má právo rád a při něm obstojí a nic se nebojí.“ Brundibár byl hojně uváděn i po válce jako připomínka Krásova osudu a válečných krutostí. Filharmonie Brno a sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka uvedou toto dílo Hanse Krásy s vědomím velké úcty k jeho odkazu, ale z pohledu současného světa. Režie se ujala Anna Davidová, jedna z nejvýraznějších tváří současné divadelní generace a umělecká šéfka Divadla Husa na provázku. 

V rámci festivalu vystoupí například rodák z Jeruzaléma Avishai Cohen, klezmerová kapela původem z USA Yale Strom & Hot Pstromi nebo violoncellistka a ortodoxní židovka Dominika Weiss Hošková. Brněnskou hudební scénu zastoupí teba Graffovo kvarteto s výběrem skladeb židovských autorů.

Hudební vystoupení:

Avishai Cohen Trio, 2. 9. v Divadle Husa na provázku, 4. 9. v Sono Centru

Graffovo kvarteto, 2. 9., Vila Löw-Beer

Yale Strom & Hot Pstromi, 2. 9., nádvoří Staré radnice

Dominika Weiss Hošková, 3. 9., vila Tugendhat

Aida Mujačić, 3. 9., synagoga Agudas Achim

Mojše Band, 4. 9., Římské náměstí

Pressburger Klezmer Band, 4. 9., Římské náměstí

Hazafele, 4. 9., Divadlo Husa na provázku

HaChucpa, 4. 9., Divadlo Husa na provázku

Yale Strom & Hot Pstromi, 2. 9., nádvoří Staré radnice

Dominika Weiss Hošková, 3. 9., vila Tugendhat

Aida Mujačić, 3. 9., synagoga Agudas Achim

Mojše Band, 4. 9., Římské náměstí

Pressburger Klezmer Band, 4. 9., Římské náměstí

Hazafele, 4. 9., Divadlo Husa na provázku

HaChucpa, 4. 9., Divadlo Husa na provázku

Foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější