Blíží se Velikonoční festival duchovní hudby. Temné hodinky se stěhují do vodojemů

21. březen 2025, 15:00

Blíží se Velikonoční festival duchovní hudby. Temné hodinky se stěhují do vodojemů

Svatým a Velikonočním týdnem provede posluchače už podvaatřicáté Velikonoční festival duchovní hudby. Součástí festivalu jsou kromě šesti koncertů také trojí tenebrae, tedy temné hodinky při svíčkách. Letos poprvé se přesouvají z potemnělého kostela do podzemních chrámů, do Vodojemů na Žlutém kopci. 

„Sjednocuje je téma gregoriánského chorálu, každý večer jiného a v jiném vodojemu. Pomocí symbolických režijních prvků, jemné práce se sborem a důrazem na estetické řešení prostoru přineseme unikátní celistvý scénický koncept, jenž překračuje hranice zážitku běžného koncertu,“ upřesňuje dramaturg festivalu Vladimír Maňas temné hodinky, které se nyní odehrají v brněnských vodojemech.

První večer s podtitulem Via symbolizuje vnitřní cestu Ježíše a provede posluchače vodojemem, kde je čekají kromě chorálu například i videoprojekce. „Druhý večer Aqua vnese do prožitku symboliku vody, nejen jako připomínku mytí nohou učedníků Kristem, ale také jako symbol očisty a rovnosti. Celkem pět průhledů mezi žlábky vodojemu nabídne pokaždé trochu jiný výjev, například performativní práci s vodou,“ přiblížila projekt režisérka tenebrae Kateřina Křivánková. Velký pátek s tématem Lux se scénicky dotkne temnot lidské duše. První večer přinese pašijový příběh v českých chorálních zpěvech 15. století v podání smíšené scholy, druhý večer mandatum z kláštera cisterciaček na Starém Brně v podání ženské scholy a třetí večer s mužskou scholou velkopáteční obřady dle liturgie olomoucké diecéze. Festival potrvá od 13. do 27. dubna 2025.

Festivalový program nabídne ve dvou týdnech tři skladatelská výročí a čtyři brněnské premiéry. Obě tato témata – tedy výročí a premiéru – v sobě kloubí hned zahajovací koncert na květnou neděli 13. dubna. Poprvé v Brně zazní Janovy pašije estonského autora Arvo Pärta, který letos slaví devadesát let. „Jeho pašije patří k nejvýznamnějším duchovním skladbám 20. století. Ač v mnohém inspirované dávnými staletími, působí i v komorním obsazení mohutně a sugestivně,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Doplnila, že dílo provede renomovaný soubor Martinů Voices, který na festivalu vystoupí poprvé.

Následující koncert v úterý 15. dubna přivede poprvé do Brna francouzský soubor Les Traversés Baroques specializovaný na poučenou interpretaci barokní hudby. V jeho podání zazní v brněnské premiéře sugestivní oratorium Marc´Antoina Zianiho La morte vinta sul Calvario. „Děj tohoto kusu, ostatně jak je u sepolkra příznačné, není příliš složitý. Důležité je zejména vtažení posluchačů do děje a jejich rozjímání, což se děje nejen obrazně, ale i fyzicky, neboť Lidská přirozenost je jednou z postav na scéně,“ řekl muzikolog Petr Slouka. Pět sólistů v čele s mezzosopranistkou Dagmar Šaškovou doprovodí zhruba dvacetičlenný soubor hrající na dobové nástroje.

Po trojích temných hodinkách je ve Velikonočním týdnu připraven varhanní koncert z děl Johanna Sebastiana Bacha. „Zavítá k nám francouzský varhaník Christophe Mantoux, který má osobitý a velmi oceňovaný přístup k Bachovi. Souhlasil s naší žádostí o čistě bachovský program a sestavil velmi pestrý výběr složený z preludií, fug a chorálních předeher. Vlastně předvede vše, co musel ve své době ovládat varhanický kantor,“ upozornil dramaturg festivalu Ondřej Múčka.

Dalším pomyslným oslavencem festivalu je Oscar Peterson, jeden z největších jazzových pianistů historie, od jehož narození letos uplyne sto let. Trio Luboše Šrámka v Brně zahraje jeho Velikonoční suitu. „Jedná se o devítivětou svéráznou interpretaci Janových pašijí, ve které vše potřebné znázorňují melodické postupy a velmi rozdílné charaktery jednotlivých částí. Skladba není zapsaná do not, vzhledem k velkému podílu improvizace je každé její provedení malým překvapením,“ uvedl muzikolog Petr Mečkovský.

Málo známé, ale nádherné. Takové jsou renesanční nešpory španělského skladatele Diega Ortize, při kterých posluchači uslyší hru na cink, violu da gamba, šalmaj, violon nebo dulcian a další dobové nástroje. „Bude co do barvy zvuku velmi zajímavý koncert s ansámblem More Maiorum a osmi zpěváky,“ upozornil Maňas s tím, že na festivalu zazní nešpory z Ortizovy sbírky Musices liber primus.

V neděli 27. dubna festival uzavře pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou finské dirigentky Anny-Marie Helsing a se sólistou Josefem Špačkem. Ten s představí ve skladbě Vzlet skřivana Ralpha Vaughana Williamse. „Začíná nádherným houslovým sólem. Skladba ve vás velmi rychle vzbudí pozitivní emoce, je to typická příjemná anglická pastorální hudba,“ podotkl Maňas. Celý festival vzápětí uzavře Symfonie č. 7 Anděl světla finského autora Einojuhaniho Rautavaary.

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější