Blíží se závěr cyklu Beethovenových klavírních koncertů s Elisabeth Leonskou

Blíží se závěr cyklu Beethovenových klavírních koncertů s Elisabeth Leonskou

Filharmonie Brno pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese od dnešního dne vstupuje do druhé a poslední části projektu, který slaví beethovenovské výročí. Kompletní provedení Beethovenových klavírních koncertů probíhá ve dvou týdnech s klavíristkou Elisabeth Leonskou.

Minulý týden zazněly během tří večerů první tři koncerty, od dnešního dne do pátku jsou na programu zbývající dva. „Čtvrtý Beethovenův koncert je výjimečný tím, že poprvé v historii klavírního koncertu zahajuje úvodní větu sólista bez doprovodu orchestru. Vznikal v autorově takzvaném heroickém období a obsahuje tedy řadu jeho témat, například jistou příbuznost s Osudovou,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Koncerty jsou ohlášeny na dnešní den, tedy 11. prosince od 19:30. Následující na 12. a 13. prosince ve stejný čas v Besedním domě.

Také Koncert č. 5, s přídomkem Císařský, přináší do té doby neslýchaný úvod, a to v podobě vzletných kadencí sólového klavíru, do nichž místy zasahuje orchestr. „Ten přídomek nepochází od Beethovena, podle všeho jej získal později díky svému majestátnímu charakteru a heroické tónině Es dur. Jedna z legend praví, že jistý francouzský důstojník, přítomný vídeňskému provedení, dílo označil za císaře mezi koncerty,“ podotkl Mikeš. Všechny koncerty vede šéfdirigent brněnské filharmonie Dennis Russell Davies.

Stejně jako u prvních tří děl i zbývající dvě přednese za doprovodu orchestru Elisabeth Leonskaja. Jako sólistka vystupovala prakticky se všemi nejvýznamnějšími světovými orchestry, za svoje nahrávky byla bezpočtukrát oceněna. „Tento projekt, to byl nápad šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Ráda s ním spolupracuji, je ztělesněním naprosto jasné mysli a chápání toho, jaké gesto orchestr potřebuje. Ztělesněním absolutní přesnosti všeho. Hudbu miluje, přistupuje k ní ale intelektuálně, přesný opak toho, co bych nazvala utržením z řetězu,“ uvedla Leonskaja v rozhovoru pro prosincové vydání časopisu Harmonie.

Kompletní uvedení klavírních koncertů zahajuje oslavy Beethoven 250. „Při tvorbě sezony jsme stáli před otázkou, jak se postavit k výročí narození tohoto velikána, který je repertoárovou konstantou každé sezony. Zařadit jako vždy jednu dvě skladby a zdůraznit, že tentokrát zní při příležitosti výročí? Rozhodli jsme se jít nápaditější cestou,“ uvedl Mikeš.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Beethoven: klavírní koncerty č. 4 & 5

11.12.2019, 19:30 / Besední dům

Beethoven: klavírní koncerty č. 4 & 5

12.12.2019, 19:30 / Besední dům

Beethoven: klavírní koncerty č. 4 & 5

13.12.2019, 19:30 / Besední dům

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější