Bohyně Vojenského uměleckého souboru ONDRÁŠ

25. listopad 2024, 1:00

Bohyně Vojenského uměleckého souboru ONDRÁŠ

Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ připravuje tanečně-hudební inscenaci inspirovanou fenoménem bohyní. Autorské dílo Jana Kysučana vychází z lidového umění, brněnskou premiéru bude mít tento týden v Divadle Husa na provázku.

Pořad profesionální části souboru Bohyně je volně inspirovaný fenoménem bohyní - žen provázejících člověka životem protkaným radostí a láskou, ale také strastmi a útrapami. Na pozadí třinácti obrazů se divákům otevírá svět plný prastarých rituálů, obřadů, zvyků a symbolů, v němž člověk žil ve společné symbióze s přírodou. Svět, jenž se zdá být přes propast času tak vzdálený, a zároveň svým sdělením a pravdivostí současnosti tak blízký. Autorské dílo Jana Kysučana vychází z lidového umění, avšak zároveň se snaží překračovat hranice stylů hledáním nových stylotvorných prvků. Dochází tak k jedinečnému propojení tance a původní hudby autora Pavla Koplíka. Brněnská premiéra je ohlášena na 27. a 28. listopadu 2024 v Divadle Husa na provázku.

„Do Bohyní jsem vložil celé srdce a duši. Tvorba pro mě představuje smysl života i nalezení svého místa na zemi. Při ní se cítím nejsvobodněji. Zároveň je neustálým hledáním. Hledáním cesty, po níž mohu kráčet a nacházet na ní nové poznatky, inspiraci, myšlenky, formy stylizace a zejména pak pozůstatky lidového umění, které nám zde zanechali naši předkové. Snažím se k ní přistupovat s pokorou a úctou, stejně jako k lidovému tanci, hudbě a tradicím, jimiž je protkán příběh Bohyní.“ Jan Kysučan, autor pořadu.

Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ z Brna je profesionální umělecké těleso zřizované Ministerstvem obrany ČR. Tvoří jej Orchestr lidových nástrojů, taneční skupina a dívčí sbor. Prostřednictvím hudby, zpěvu a tance představuje divákům umělecky stylizovaný folklor domácích regionů Čech, Moravy a Slezska. Příležitostně zpracovává také příbuzné regiony středoevropské a východoevropské (např. Slovensko, Maďarsko, Ukrajinu či Rumunsko). Kromě práce s lidovým materiálem se VUS Ondráš věnuje i přesahům do jiných hudebně-tanečních žánrů a tvoří autorské pořady. V letošním roce soubor oslaví své 70. výročí.

Bohyně:

Námět, scénář, choreografie a režie: Jan Kysučan

Hudba: Los Koplikos

Scénografie: Tereza Jančová

Světelný design: Barbora Jágrová

Vedoucí taneční skupiny: Jan Kysučan

Vedoucí technické skupiny: nrtm. Ondřej Bartošek

Ředitel souboru: pplk. Mgr. Aleš Krkoška

Vedoucí uměleckého úseku: MgA. Lukáš Bednařík

 

Foto Dominika Prášková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější