Břetislav Bakala, filharmonie a Brno

Břetislav Bakala, filharmonie a Brno

Břetislav Bakala (* 12. února. 1897) přišel do Brna v roce 1909, tři roky nato se stal žákem Leoše Janáčka. Studoval u něj na varhanní škole kompozici. Po první světové válce nastoupil na brněnskou konzervatoř, kde studoval dirigování u Františka Neumanna. Studium zakončil opět u Leoše Janáčka, tentokrát už ale v mistrovské třídě.

V letech 1920–25 pracoval jako korepetitor a kapelník brněnského Národního divadla a po krátkém působení ve Filadelfii se stal v roce 1926 klavíristou a dirigentem orchestru brněnského studia Československého rozhlasu. Po dvou letech ve funkci šéfdirigenta Národního divadla se vrátil a stal se v roce 1937 šéfdirigentem Symfonického orchestru brněnského rozhlasu. Zároveň vedl jako sbormistr Vachův sbor moravských učitelek. S rozhlasovým orchestrem pořádal i koncerty, na nichž často uváděl novinky – především soudobých moravských skladatelů.

V roce 1956 vznikla Státní filharmonie Brno a Břetislav Bakala se stal jejím uměleckým ředitelem i šéfdirigentem. Stal se tvůrcem interpretačního stylu orchestru i dramaturgické tradice zaměřené na současný repertoár. V centru jeho pozornosti stáli Bohuslav Martinů, Vítězslav Novák a pochopitelně Leoš Janáček. V roce 1957 zahajovala brněnská filharmonie pod jeho vedením Pražské jaro. Natáčení kompletu díla Leoše Janáčka bohužel nedokončil, zemřel před padesáti pěti lety, 1. dubna 1958.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Filharmonie Brno včera odehrála koncert, který by mohl být do značné míry jakýmsi referenčním bodem pro to, co a jak v Brně na poli symfonické hudby dělat.  více

průměrné hodnocení: 5.00 ★/1

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější