Brněnské fašankové veselí

Brněnské fašankové veselí

Popeleční středou, která letos připadla na 14. února, skončilo období nevázaného veselí, průvodů masek, zabijaček a jiných forem zábavy. Začíná čtyřicetidenní období půstu, které vyvrcholí velikonočními svátky. Posledních několik dnů před popeleční středou se nese ve znamení masopustů, fašanků, vostatků, končin. To vše jsou české lokální názvy pro tradiční obchůzky a reje masek. Tyto festivity mají velmi dlouhou předkřesťanskou tradici v oslavách slunovratu, sahající až do antiky. Odehrávají se v různých formách po celé Evropě. Na jižní Moravě je několik míst, kde lidová tradice oslav fašanků získala díky své specifické podobě široký věhlas. Nejvýznamnější je obec Strání, kde se celý víkend až do úterního pochování basy koná Festival masopustních tradic.

fasank_2018_brno_foto_maru_hvozdecka_02

Ani brněnští obyvatelé nejsou o tyto slavnosti ochuzeni. Již poněkolikáté se organizace chopil Slovácký soubor Šafrán. Brněnský fašank se konal, tak jak tomu podle zvykoslovného roku má být, v úterý. Od 16:00 se na náměstí Svobody vystřídaly folklorní soubory Brněnský Valášek, Krojovaná skupina z Komína, Lučina, Májek, Slovácký krúžek z Brna, Slovácký soubor Šafrán, VUS Ondráš, Tereza Škrháková a Hudecká skupina z Komína. Soubory procházely městem a měly několik zastávek, tak jak tomu i při lidových obchůzkách bývá např. na Staré radnici nebo Paláci šlechtiček, kde sídlí Etnografické muzeum. Na každé zastávce předvedly něco ze svého masopustního programu. Nechyběly šavlové tance či vodění medvěda. Diváci mohli dokonce spatřit původní masky žida, medvěda, slaměného nebo babky s nůší. Po svém vystoupení byly odměněny drobným občerstvením, také v duchu tradiční obchůzky.

fasank_2018_brno_foto_maru_hvozdecka_03

Brněnský fašank si i přes prostředí centra města udržuje lidového ducha. Je tomu hlavně díky vhodnému výběru účinkujících a typické přátelské atmosféře, která k této tradici neodmyslitelně patří.

fasank_2018_brno_foto_maru_hvozdecka_04

fasank_2018_brno_foto_maru_hvozdecka_06

fasank_2018_brno_foto_maru_hvozdecka_07

Foto Marie Hvozdecká

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější