Brněnské oslavy republiky s rakouskými četníky

Brněnské oslavy republiky s rakouskými četníky

Sto let poté aneb Jak se v Brně vyhlašovala republika. Akce, která vzniká ve spolupráci Filharmonie Brno a Divadla Husa na provázku. Dne 29. října společně oslaví výročí vyhlášení samostatné republiky. Termín vychází z oficiálního vyhlášení republiky v Brně, které zde proběhlo se zpožděním jednoho dne. Akci doplní divadelní prohlídky Besedního domu.

„Ne, nespletli jsme se, akce se skutečně koná až devětadvacátého. Do Brna se totiž vlivem zmatků a nedokonalého spojení dostala zpráva až o den později. To málokdo ví. Stejně tak, jako že se o ní mnozí Brňané dozvěděli díky provolání z balkonu Besedního domu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Právě Besední dům se proto stane dějištěm oslav, které se dají rozdělit na tři části: vnitřní, venkovní a setkání historiků v kavárně Praha v Brně. Akci předznamená už od rána dění na Komenského náměstí. „Dívky tam budou na šicím stroji sešívat z kousků látky vlajku a postupně ji instalovat pod střechu Besedního domu. Večer, kdy začnou hlavní oslavy, by tak měla viset – od střechy až po chodník,“ uvedl režisér Pavel Baďura. Jak naznačil, to hlavní se odehraje venku. Rakouští četníci, pěvecké sbory, koně, dobové kroje, sokolové, mládež, ti všichni si přijdou poslechnout vyhlášení samostatné republiky. „Z balkonu ho k nim pronesou brněnští mužové 29. října. A možná přijde i Mahen,“ doplnil Baďura.

Hlavní akci předcházejí speciální divadelní prohlídky Besedního domu. Lidé při nich projdou zákulisím i koncertním sálem a nahlédnou do doby před rokem 1918. „Jak a čím žil Besední dům Rakouska-Uherska? Jakou funkci plnil a kdo se v něm nacházel, jaké bylo Brno a čím žilo, to vše se dozví díky našim průvodcům,“ uvedl režisér prohlídek Jiří Honzírek. Doplnil, že například Josef Krasoslav Chmelenský ve svém dopise F. L. Čelakovskému píše: „Město Brno se mi právě nelíbí, ale tím více okolí brněnské, jemuž rovného já posud neviděl. (…) Ve městě je pro špatnou dlažbu chůze velmi nepříjemná, domy pro dřevěné střechy nebezpečné. V Brně, ač skoro každý česky i německy umí, přece se všude jen německy hovoří, a pro ten čas zde ještě půda pro češtinu zcela nepřipravena jest. A nejvíce mi bolí, že Brněnčan Čechům nepřeje, a na ně šilhavým okem hledí.“ Mimořádné prohlídky pro skupiny 40 osob začínají každou čtvrt hodinu od 17.00, poslední vstup v 18.15. Vstupenky jsou k dostání buď ve filharmonickém předprodeji nebo online

O okolnostech vzniku republiky se dozvíte více v kavárně Praha v Brně, kde je připravena beseda čtyř odborníků z Historického ústavu Filozofické fakulty MU: Jiřího Malíře, Libora Vykoupila, Jiřího Němce a Tomáše Dvořáka. „Besední dům, významný symbol českého národního života v Brně sehrál významnou roli také ve dnech, během nichž se v roce 1918 rodil československý stát. Právě zde večer a v noci 28. října probíhala schůze členů národního výboru poté, co se z různých kanálů dověděli o pražských událostech. Zde se protagonisté převratu domluvili na přebírání státní moci v Brně, které začalo následujícího dne, a i v dalším průběhu událostí se Besední dům stal místem důležitých jednání. Vyhlášení státu bylo v Brně oznámeno dne 29. října prostřednictvím Lidových novin. Oslavné manifestace se toho dne odehrávaly na více místech v centru města. Projevy pronesené z balkonu Besedního domu se pak do paměti města zapsaly jako symbolický moment vyhlášení nového státu v Brně,“ uvedl historik Tomáš Dvořák. Beseda začíná v 17.00 a vstupné na ni je dobrovolné.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější