Brno Contemporary Orchestra a Terén: Sedm skladeb a sedm hotelů

Brno Contemporary Orchestra a Terén: Sedm skladeb a sedm hotelů

Sedmidílná minisérie koncertů vzniká ve spolupráci Brno Contemporary Orchestra a dramaturgické a produkční platformy Terén, nese název Please, Do Not Disturb. Orchestr nahrál a natočil sedm skladeb v sedmi hotelech. První online vysílání je ohlášeno na tento víkend. Mezi sólisty je Pavel Zlámal, Milan Paľa, Tomáš Krejčí a Josef Klíč.

Od 15. do 21. března odvysílá BCO na svém youtube kanálu v premiérách sedm krátkých filmů. Skladby současných autorů jsou v nich ilustrovány příběhy skutečných i vymyšlených návštěvníků jakož i samotnou architekturou a atmosférou hotelů, jejichž pokoje již téměř rok zejí prázdnotou. Zazní světová premiéra od skladatele a koncertního mistra violoncell orchestru opery ND Brno Josefa Klíče. Dále tři kompozice napsané, nebo aranžované přímo pro BCO. Jedna jazzem a jedna rockem inspirovaná skladba z posledního desetiletí a taky koncertantní kompozice z konce šedesátých let minulého století, kterou v Brně premiéroval právě BCO. Mezi sólisty je saxofonista Pavel Zlámal, houslista Milan Paľa, barytonista Tomáš Krejčí a violoncellista Josef Klíč. Své hudební i filmové role budou hrát členové BCO, včetně dirigenta Pavla Šnajdra a to v mnohdy zcela nových a nečekaných pozicích a souvislostech. Projekt vznikl ve spolupráci s dramaturgickou a produkční platformou Centra experimentálního divadla Terén. Jednotlivé večery s BCO můžete sledovat na jejich YT kanále. První proběhne už 15. března od 19:00.

„Jsme orchestr, který svou podstatou reaguje na situaci ve společnosti. Před rokem jsme hráli z izolace, pak jsme si dovolili pár koncertů a nahrávek, a nakonec musíme posunout o rok celou jubilejní 10.  koncertní sezonu! Co dál? Můžeme jet na služební cestu. Tak jsme vyrazili do hotelů, které zejí prázdnotou a bojují o přežití, stejně jako my. Našli jsme s tvůrčím týmem z Terénu, dramaturgem Viktorem Pantůčkem, filmaři Annou Babjárovou a Martinem Svobodníkem pro nás úplně nový formát takových soudobých filmových klipů – propojených hudbou, architekturou, aktuálním děním a příběhy. Výsledné filmy vypadají velmi zajímavě. Režiséři z nás všech udělali herce a pracovně si teď žertem říkáme Best Covid Orchestra“, s úsměvem vysvětluje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

Seznam míst a skladeb:

PARALELNÍ SVĚTY V HOTELU BARCELÓ
hotel Barceló Brno Palace

Michal Wroblewski: herzmerz (2019)

LÁSKA Z PALÁCE

Palác Padowetz (bývalý hotel)

Mario Buzzi, Leo Fall: Operety (2014), (úpravy árií na objednávku BCO), Tomáš Krejčí - baryton

MEJLA A FRANK V PREZIDENTSKÉM APARTMÁ

hotel Cosmopolitan Bobycentrum

Josef Klíč: Plastic Meat (2021) (světová premiéra) 

PALA V PALACE

Grandezza Hotel Luxury Palace

Miroslav Tóth: Pozdravy trúfalým časom (2020), (na objednávku BCO), Milan Paľa - housle

FANTOM HOTELU CONTINENTAL

Hotel Continental

Zbyněk Vostřák: Kyvadlo času pro violoncello, 4 orchestrální skupiny a elektronické varhany (1967), Josef Klíč - violoncello

RYTMUS VELKOMĚSTA

Grandhotel Brno

Martin Burlas: Amnesia pro flétnu, tenor saxofon, trombon, tubu, syntetizér, bicí a smyčcový kvintet (2012)

VRAŽDA V HOTELU SANTON

Orea Hotel Santon Brno

Pavel Zlámal: Organizace (2019), (na objednávku BCO), Pavel Zlámal - saxofon 

Pojítkem a nedílnou součástí všech sedmi hotelových koncertů je cyklus unikátních, audiovizuálních objektů DO NOT DISTURB (DND) estetika, filozofa zvuku, multimediálního tvůrce a hotelového hosta Jozefa Cserese z roku 2021.

Realizační tým:

Anna Babjárová / Martin Svobodník – scénář, kamera, režie

Jiří Mottl / Jiří Klement – hudební a zvuková režie

Jonáš Garaj – světelný design

Jozef Fertal – osvětlovač
Jozef Cseres – objekty DND

Členové Brno Contemporary Orchestra, dirigent Pavel Šnajdr

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější