Brno Contemporary Orchestra: Doktor Faustus v bývalé pitevně

1. listopad 2023, 1:00

Brno Contemporary Orchestra: Doktor Faustus v bývalé pitevně

V rámci 2. koncertu nové řady s názvem Neviditelné město rozezní BCO aulu bývalého Masarykova anatomického ústavu vedle piteven, jež se proměnily v ateliéry začínajících umělců.

Dvanáctá abonentní sezóna souboru Brno Contemporary Orchestra je postavena na hudebních exkurzích do zanikajících, mizejících či proměňujících se míst v Brně, do chtěných i nechtěných vzpomínek i do míst naprostého zapomnění. Posluchače tentokrát čeká koncert ze seriálních kompozic, jejichž výběr byl ovlivněn románem Doktor Faustus z roku 1947 od Thomase Manna (1875-1955) a jeho našeptávače Theodora Wiesegrunda Adorna (1903-1969). Román se odehrává na pozadí hitlerovského Německa a je o krizi umělce a jeho tvorbě ve zmagořené společnosti. Je to povídání o geniálním skladateli, který se úmyslně nakazí syfilidou, aby dosáhl jiného myšlení. Zjevení rezavého ďábla je možná pouhým snem, možná krutou realitou, která však dovede dr. Faustuse – Adriana Leverkühna k ďábelsky strhující hudbě, ale též k osamocení a smrti. Posledním dílem tohoto vymyšleného skladatele je „Apokaliptické oratorium“, které má být opakem Beethovenovy 9. symfonie „S ódou na radost“. Koncert proběhne 5. listopadu 2023 v bývalé pitevně na Údolní (FaVU Brno) od 19:00.

„Celé je to spíš o řádu a racionalitě, o umělé inteligenci (bez technologií) v umění i ve společnosti. O společnosti, kde emoce jsou nahrazeny poslušností a stádností a skladatelská invence racionálními postupy (to v dobrém i ve zlém). Za nacismu a ani dnes se neupisovalo a neupisuje ďáblu krví, jsou na to mnohem sofistikovanější prostředky…“ dodává dramaturg Viktor Pantůček.

„Osou nedělního koncertu je skladba, která se již stala "klasikou" hudby dvacátého století. Le Marteau sans maître (Kladivo bez pána) na verše René Chara s hudbou Piera Bouleze je monumentálním dílem příznačným pro epochu takzvané Nové hudby, dílem s určující kvalitou po všech stránkách. Je to přímo ďábelská výzva a uvidíme, kdo, když ne hudba, se třeba ďáblu upíše,“ doplňuje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

PROGRAM druhého koncertu 12. sezony:
DOKTOR FAUSTUS
Vyprávění o hudbě, která se neumí upsat ďáblu. 

Andrej Volkonskij – Nářky Shchazy

Pierre Boulez – Kladivo bez pána

Anton Webern – Pět duchovních písní

Irena Troupová – soprán

Sylva Čmugrová – mezzosoprán

Brno Contemporary Orchestra – řídí Pavel Šnajdr

BCO/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější