Brno Contemporary Orchestra: Koncert v jeskyni jako Lidské pásmo potoků a řek

Brno Contemporary Orchestra: Koncert v jeskyni  jako Lidské pásmo potoků a řek

Desátá slavnostní sezona Brno Contemporary Orchestra s podtitulem „We are the world“ pokračuje koncertem v jeskyni Výpustek v Moravském krasu. Součástí koncertu je Literární pásmo z textů Radka Štěpánka, průkopníka environmentální poezie, napsaných pro příležitost koncertu a též světová premiéra skladby Miroslava Tótha, která vznikla na objednávku souboru BCO.

„Koncert je postaven na paralelním proudu textu a hudby. Nejedná se o zhudebňování, ani o jazykovou ilustraci. Obě složky, hudební i textová, jsou zcela svébytné, a přesto se v náhodných, i když promyšlených, atmosférách potkávají. Oslovili jsme básníka a rybáře Radka Štěpánka, aby pro nás napsal text o vodě a vzniklo Lidské pásmo potoků a řek. Přednese, přečte, zahraje a prožije je Petr Kubes v rámci mého režijního konceptu“ doplňuje Radim Nejedlý.

Poslední koncert BCO zavedl posluchače mezi torza letadel do zvukově zajímavého prostoru pádové zkušebny FSI VUT. V neděli 24. dubna od 17:00 si soubor vyzkouší akustiku jeskyně, a to v rámci speciálního environmentálního projektu v režii Radima Nejedlého koncipovaného u příležitosti Světového dne vody. Součástí koncertu je Literární pásmo z textů Radka Štěpánka, průkopníka environmentální poezie, napsaných pro příležitost koncertu a též světová premiéra skladby Miroslava Tótha, která vznikla na objednávku souboru BCO.

„Skladby byly vybrány tak, aby o něčem vypovídaly, ale aby se zbytečně nevykecávaly. Chronon litevského skladatele Šarunase Nakase je o čase a jeho plynutí bez hodin i kalendářů. Chronon je nejmenší časová jednotka, která však není převoditelná na vteřiny, roky či miliardy let. Kya znamená stovky let před současností, před jakoukoliv současností KYA italského skladatele Giacinta Scelsiho je nebeský diamant i jednotka nerozlišitelného času. Říká se, že písnička většinou odpovídá délkou průměrné souloži a tempem a rytmem tlukotu zdravého srdce. Co když je však člověk poněkud melancholický či krapet zborcený, jaký pak má srdce rytmus. Herzmerz Michala Wroblevského je lidskou reflexí unikajícího, i když měřitelného času. Predbežný konec, kompozice Miroslava Tótha, zkomponovaná na objednávku BCO pro tento koncert, snad bude skutečně pouze koncem předběžným a nikoliv zcela definitivním. Ještě pořád platí, že nikdy není pozdě a my, lidé, naštěstí můžeme mnohé pro vodu a tím i pro lidstvo udělat. Вода і музика нас єднають…“ vysvětluje svůj záměr projektu dramaturg Viktor Pantůček.

Program:
Šarūnas Nakas: Chronon
Giacinto Scelsi: KYA
Michal Wroblewski: Herzmerz
Miroslav Tóth: Predbežny konec

Radek Štěpánek - Lidské pásmo potoků a řek (text)
Petr Kubes – recitace
Režie - Radim Nejedlý
Monika Knoblochová – hammerklavier
BCO - dirigent Pavel Šnajdr

Harmonogram akce:

15:50 – pro zájemce prohlídka jeskyně

17:00 – koncert v jeskyni

18:30 – pro zájemce odjezd autobusem z parkoviště u jeskyně Výpustek (jízdenku lze zakoupit ve speciálním balíčku se vstupenkou)

Pavel Šnajdr/ foto BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější