Brno Contemporary Orchestra: Nádech a dlouhý výdech pro čtyřicet utopených dětí na Mendlově náměstí

15. listopad 2024, 1:00
Brno Contemporary Orchestra: Nádech a dlouhý výdech pro čtyřicet utopených dětí na Mendlově náměstí

Koncert je věnovaný památce čtyřiceti dětí utopených za 2. světové války na Mendlově náměstí (20. 11. 1944). Na koncertě zazní dvě objednané kompozice ve světových premiérách, Dych pro orchestr od Adriána Demoče a meditativní Cvičení dechu a ducha od Pavla Zlámala. Vystoupí klarinetista Marek Švejkar, který zahraje v české premiéře skladby Domaines od Piera Bouleze a na závěr zazní poněkud netypické Akce od polského skladatele Krzysztofa Pendereckého.

Tragické události nešťastného amerického náletu na Brno v listopadu 1944 způsobily obrovské neštěstí. Stovky lidí zemřely, tisíce lidí zůstaly bez přístřeší. Jedna ze dvou a půl tisíce bomb zničila parovodní potrubí, které zatopilo několik sklepů, ve kterých se před náletem ukrývali obyvatelé Brna. Mnozí stihli uprchnout před vroucí vodou, ale čtyřicet dětí z německé školy na Mendlově náměstí to štěstí nemělo. Vydechly naposledy a po roce 1945 nezůstalo v Brně mnoho lidí, kteří by na ně vzpomínali. Koncert proběhne zítra, tedy 20. listopadu 2024 od 19:00 v Orlovně na Mendlově náměstí.

Celá koncertní sezóna 2024-25 Brno Contemporary Orchestra je věnována intenzivnímu, vnímavému a mnohdy panickému poslechu, na který v běžném životě je již velmi málo času. Hudba se stala hlukem, který nás chtě i nechtě obklopuje a stává se zbytnou či nezbytnou kulisou jiných aktivit. Je nesnadné a víceméně nepraktické se jenom tak posadit a nedělat nic jiného než poslouchat. Snad i proto jsme hledali inspiraci u lékařů, kteří neposlouchají jenom aby slyšeli, ale aby ze slyšného vyvodili výsledky a díky dlouholetým zkušenostem již dobře znají vhodná místa poslechu…. Hudba je však svébytným abstraktním zvukovým prostorem, procesem i strukturou, je otevřeným kódem, z nějž nemusíme vyvozovat konkrétní výsledky a identifikovat zdravotní či psychický stav, ale můžeme zůstat v onom nepopsatelném virtuálním prostoru hry se skleněnými perlami. Doufáme, že při poslechu se zatajeným dechem budeme myslet na to, že lepší je být dobrým, než špatným a zlým člověkem“, vysvětluje autor dramaturgického konceptu BCO Viktor Pantůček.

„To, že ještě žiji (je mi 81 let) je zásluhou známého brněnského zpěváka Milana Chladila, který byl ve vedlejším sklepu. Z něho se sám dostal ven a oznámil hasičům, že vedle jsou zavalení žáci. Hasiči nás včas vytáhli. Asi za půl hodiny byl náš sklep zaplaven vařící vodou z rozbitého dálkového topení. Jinak bychom nepřežili podobně jako žáci německé školy na Starém Brně naproti pivovaru. Tam zahynula spousta dětí…“ vypráví Vlastimil Čoupek, pamětník (2014).

Měl jsem to štěstí, že se mi během zkoušky na koncert podařilo masáží srdce zachránit život hráči z orchestru. Není to jednoduché rozhodnutí, ale musí být učiněno rychle. Není čas na hrdinství a myšlenky, zdali to zvládnete nebo ne. Zkrátka musíte, je to vaše povinnost. I hrůzy, které se stali na Mendlově náměstí přesně před osmdesáti lety jsou součástí našeho života a měli bychom o nich vědět a připomínat, že lidský život je dar, za který je třeba bojovat“, říká umělecký vedoucí a dirigent Pavel Šnajdr.

ADRIAN DEMOČ: Dych for Orchestra (objednávka BCO)

PIERRE BOULEZ: Domaines, pro klarinet a ensemble (1961–1968)

PAVEL ZLÁMAL: Cvičení dechu a ducha (objednávka BCO)

KRZYZSTOF PENDERECKI: Actions for Free Jazz Orchestra (1971)

MAREK ŠVEJKAR klarinet

BRNO CONTEMPORARY ORCHESTRA řídí PAVEL ŠNAJDR

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější