První letošní koncert 13. sezony s podtitulem Kardio proběhne v kapli svaté Anny nedaleko transplantačního oddělení Fakultní nemocnice u sv. Anny. Kaple se nachází uprostřed jižního traktu nemocnice. Je v ní od roku 2021 pamětní deska, která připomíná lidi, kteří darovali svá srdce, čímž zachránili nebo aspoň prodloužili život jiných pacientů s těžkými srdečními chorobami. Poblíž desky je i socha "Znovuzrození". Koncert je věnován všem, kteří darovali srdce, a to v doslovné i přenesené podobě.
Název nové sezony je Auskultace je termín i metoda, kterou jsme si vypůjčili z oblasti lékařské diagnostiky. Tam je striktně exaktní, ale v oblasti uměnovědné se nám „výzkum poslechem“ i „místa poslechu“, navíc bez fonendoskopů či stetoskopů, jeví jako mimořádně poetické. Podobně se to má i s tím co bude poslechem zkoumáno – TLUKOT, DÝCHÁNÍ, TRÁVENÍ, NASLOUCHÁNÍ, SLYŠENÍ a POSLOUCHÁNÍ.Celá sezona 2024-25 je věnována intenzivnímu, vnímavému a mnohdy panickému poslechu, na který v běžném životě je již velmi málo času. Hudba se stala hlukem, který nás chtě i nechtě obklopuje a stává se zbytnou či nezbytnou kulisou jiných aktivit. Je nesnadné a víceméně nepraktické se jenom tak posadit a nedělat nic jiného než poslouchat. Snad i proto jsme hledali inspiraci u lékařů, kteří neposlouchají jenom aby slyšeli, ale aby ze slyšného vyvodili výsledky a díky dlouholetým zkušenostem již dobře znají vhodná místa poslechu…. Hudba je však svébytným abstraktním zvukovým prostorem, procesem i strukturou, je otevřeným kódem, z nějž nemusíme vyvozovat konkrétní výsledky a identifikovat zdravotní či psychický stav, ale můžeme zůstat v onom nepopsatelném virtuálním prostoru hry se skleněnými perlami. Koncert proběhne 18. září od 19:00 v kapli sv. Anny.
Dramaturg BCO Viktor Pantůček vysvětluje: „ Na začátku zazní instrumentačně skromná, ale obsahově velkorysá pátá symfonie Galiny Ustvolské, ve které je recitace modlitby Otče náš v ruštině doprovázena údery do velké dřevěné krabice, jež byla po premiéře milně považována za rakev. Poté zahrajeme ve světové premiéře kompozici Mens et cor od Rudolfa Drozda, který systematicky prohledává možnosti využití biometriky ve svých skladbách a jak jinak, pracoval s tepem (pravidelným i nepravidelným) srdce. Osudová dramata člověka, op. 56 jsou jednou z posledních Kabeláčových skladeb. Formálně jsou koncipována jako sonáta pro trubku, klavír, bicí nástroje a recitaci. Jsou skladatelovou reflexí svého života i díla, vycházející z velkých kulturně společenských témat a obsahů. Osudová dramata člověka uvádějí slova ze Shakespearova Hamleta, z Evangelia svatého Jana, tři sloky ze sekvence Stabat Mater a z Komenského Labyrintu. Na závěr zazní věčná otázka, nikoliv „být či nebýt“, ale „budeš? /nebudeš?“ z pera amerického hudebního skladatele Michaela Gordona.
PROGRAM KONCERTU:
KARDIO
Všem, kteří darovali srdce
Galina Ustvolskaya – Symphony No. 5 „Amen“ (1989/90)
Rudolf Drozd – Mens et cor (objednávka BCO)
Miloslav Kabeláč – Osudová dramata člověka (1975/76)
Michael Gordon – Thou Shalt! /Thou Shalt Not! (1983)
Brno Contemporary Orchestra – dirigent Pavel Šnajdr
Zatím nebyl přidán žádný komentář..