Brno Contemporary Orchestra oslaví 150. narozeniny Besedního domu

Brno Contemporary Orchestra oslaví 150. narozeniny Besedního domu

Brněnský soubor Brno Contemporary Orchestra se po delší době vrací do Besedního domu, aby oslavil jeho 150. narozeniny. Pro svoji 11. sezonu tak sestavili speciální koncertní program přímo pro Besední dům. V rámci chystaného koncertu, který povede dirigent Pavel Šnajdr, zazní tři české a jedna světová premiéra. 

Představí se Mirela Ivičević a jugoslávští partyzáni, klavírní koncert Borise Čajkovského, Graffiti jihokorejské skladatelky Unsuk Chin a na závěr světová premiéra skladby na objednávku BCO od Víta Zouhara PHAISTOS – koncert pro patnáct bojovníků. Skladba Mirely Ivičević je připomínkou statečného boje Jugoslávských partyzánů proti fašistické ose, při kterém zahynul i autorčin dědeček. Klavírní koncert Borise Čajkovského je ukázkou možností virtuozity v soudobé hudbě. Jeden nástroj a participanti, kteří dotvářejí jeho vyznění. Jihokorejská, v Berlíně žijící skladatelka Unsuk Chin věnovala svoji skladbu subversivní komunitě Graffiti, a to v tom původním, ještě nezkomercionalizovaném významu. Na závěr zazní ve světové premiéře koncert pro patnáct bojovníků, pro patnáct členů souboru Brno Contemporary Orchestra z pera předního českého skladatele Víta Zouhara. Podium se promění v bojový ring… Koncert je ohlášený na pondělí 27. února od 19.30 v sále Besedního domu.

Besední dům je nejstarším kreativním centrem v Brně, scházely se zde různé komunity a na jeho chodu participovala řada dobrovolníků. V rámci udržitelnosti se šetřilo energií a nejezdilo auty. Od počátku se tam poslouchala contemporary music, četly a prezentovaly bestselery, konaly workshopy, dílničky a bujaré after párty. Gastro bylo sezonní, bio, lokální a fair trade. Budovaly se dobré sousedské vztahy a většina projektů byla edukativní, interaktivní a podporovala menšiny. Každý večer tam byla našlapaná show s chill out zónou, swap, show case čtení, event, nebo osobitý teambuilding s ambientním podkresem pro konverzaci. Až na technologie to byl velmi progresivní, inovativní a inspirativní prostor. Pevně věříme, že i dnes, 150 let po svém otevření má Besední dům, co nabídnout. Je místem, které utváří komunity a sociální bubliny vytržené z okolního světa. Když vstoupíte, stáváte se součástí něčeho mimořádného, stáváte se participantem a členem komunity BCO“, vysvětluje záměr koncertu dramaturg Viktor Pantůček.

Skladba Mirely Ivičević je připomínkou statečného boje Jugoslávských partyzánů proti fašistické ose, při kterém zahynul i autorčin dědeček. Klavírní koncert Borise Čajkovského je ukázkou možností virtuozity v soudobé hudbě. Jeden nástroj a participanti, kteří dotvářejí jeho vyznění. Jihokorejská, v Berlíně žijící skladatelka Unsuk Chin věnovala svoji skladbu subversivní komunitě Graffiti, a to v tom původním, ještě nezkomercionalizovaném významu. Na závěr zazní ve světové premiéře koncert pro patnáct bojovníků, pro patnáct členů souboru Brno Contemporary Orchestra z pera předního českého skladatele Víta Zouhara. Podium se promění v bojový ring…

PROGRAM

HUDEBNÍ BESÍDKA V BESEDNÍM DOMĚ

Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec

27. února 2023, Besední dům 19:30

Mirela Ivičević – Case White
Boris Čajkovskij – Koncert pro klavír a orchestr
Unsuk Chin – Graffiti

Vít Zouhar – PHAISTOS - Concert for 15 Fighters (objednávka BCO)

Stano Slavíček - klavír
Brno Contemporary Orchestra/ Pavel Šnajdr – dirigent

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

KOMUNITNÍ PRÁCE A PARTICIPACE

27.2.2023, 19:30 / Besední dům

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější