Brno Contemporary Orchestra otevře dvanáctou sezonu Vavřínovým věnečkem

9. říjen 2023, 1:00

Brno Contemporary Orchestra otevře dvanáctou sezonu Vavřínovým věnečkem

Brno Contemporary Orchestra připravuje zahajovací koncert své 12. sezony, kterou dle tvůrců spojuje kino – pitevna – modlitebna - školící středisko výzkumného ústavu – poliklinika a vodojem. Posluchači tak mohou od října 2023 do května 2024 spolu se souborem navštívti šest rozličných budov, které už nejsou tím, čím byly či mohly být.

Dvanáctá abonentní sezóna souboru Brno Contemporary Orchestra je postavena na hudebních exkurzích do zanikajících, mizejících či proměňujících se míst v Brně, do chtěných i nechtěných vzpomínek i do míst naprostého zapomnění. Celkový koncept vychází z knihy Neviditelná města od italského spisovatele Itala Calvina, jehož sté výročí narození si v roce 2023 připomínáme. Od září do května můžete navštívit kino – pitevnu – modlitebnu – polikliniku - školící středisko výzkumného ústavu a vodojem. První koncert zavede posluchače do brněnské ikony – pasáže Jalta – přímo do jejího srdce – Cabaretu dés Peschés. Současní autoři nově na zadání BCO zaranžovali vybrané operetní árie. Na začátku zazní dokonce skladba složená z erotických vzdechů a během koncertu představí své umění praporečníci z umělecké skupiny FlagArt Mondaria. Zahájení 12. sezony BCO je ohlášeno na 11. října 2023 od 19:00 v Cabaretu des Péchés.

Pro celý projekt vzniklo také 6 tematických minimalistických videí ve spolupráci s kreativním studiem Battementproduktion, která budou postupně představována prostřednictvím sociálních sítích BCO. První ke koncertu Vavřínový věneček je k nalezení zde.

Brněnský rodák Fritz Grünbaum (1880–1941) byl ve své době jedním z nejslavnějších evropských kabaretiérů. Psal texty pro šlágry i pro dekadentní operety. Netušil, že se stane obětí největšího selhání lidské společnosti. Podobně to netušili ani Erwin Schullhof, Robert Stolz, Jean Gilbert, Erich Wolfgang Korngold či Pavel Haas, jejichž díla jsme se rozhodli zpřítomnit aranžemi současných autorů. Oslovili jsme současné skladatele Petra Kofroně, Marka Piačka a Trevora Grahla, aby zaranžovali několik operetních árií pro náš projekt v kabaretu. Moc se těšíme, jak se budou dekadentní skladby v dekadentním prostoru vyjímat…“ přibližuje koncert dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

„Drahá posluchačko, drahý posluchači, povím Vám příběh o kině, ze kterého se stal kabaret, o extravagantním spisovateli, o židovských autorech, kteří se uměli bavit a především o hudbě, která neumí umřít a tak už není nechtěnou. 24. září 1923 by se sta let dožil spisovatel Ladislav Fuks (1923–1994), který ve svém mimořádném díle zobrazoval největší hrůzy světa i svého života s bolestnou a cynickou nadsázkou. Jeho bizarní a dekadentní poetika, plná fantastična a fantasmagorična nám byla inspirací pro koncipování prapodivného kabaretu, v němž radost a nenucená zábava zavání tragikou nám dobře známých budoucích osudů aktérů a aktérek. Názvem se odvoláváme k povídce Věneček z vavřínu z roku 1953, ve které Fuchs popisuje, jak lidi ničí ponižování a odsuzování od sebezvaných vůdců a vítězů“, vysvětluje svůj záměr Viktor Pantůček, dramaturg BCO.

Celý projekt vzniká ve spolupráci s projektem Musica non grata Opery Národního divadla a Státní opery s finanční podporou Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v České republice.

Pavel Šnajdr/ foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější