Brno Contemporary Orchestra: Pět premiér na místě, kde se ještě žádný koncert nekonal

Brno Contemporary Orchestra: Pět premiér na místě, kde se ještě žádný koncert nekonal

Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra uvede koncert s podtitulem Stroje a strojky. Akce proběhne v pádové zkušebně Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT.

Koncert, původně plánovaný do hlavních výstavních prostor Technického muzea vedle Kaplanovy turbíny, musel být z důvodů poškození střechy v prosinci přesunut jinam. Podařilo se ale najít velmi atraktivní náhradu – pádovou zkušebnu Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT. Na koncertě zazní polydynamické studie Miloslava Ponce, nekonečná či neukončitelná trajektorie s označením C od Luboše Mrkvičky, pulzující variace Petra Hromádky, stochastické milníky Ianise Xenakise a mechanicky vybroušené piano Trevora Grahla. Během večera budou ve zkušebně vystaveny turbíny, na které si mohou zájemci před koncertem a po koncertě zahrát.

„Před sto dvaceti lety se na jedné maloměstské univerzitě v Brně potkal Robert Musil a Viktor Kaplan. Jeden dokončoval studia, aby se později vzdal vědecké kariéry a stal se jedním z nejvýznamnějších spisovatelů dvacátého století díky svému monumentálnímu „Muži bez vlastností“. Druhý sběhl od průmyslu a vědeckou kariéru na německé technice (dnešní VUT) právě zahajoval, a o deset let později pro svět vytvořil unikátní Kaplanovu turbínu. Mimo jiné v té době na nedalekém Klášterním, dnes Mendlově náměstí, pracoval i Leoš Janáček na své Její pastorkyni. Všichni tři se zřejmě potkávali, vždyť Brno bylo ještě větším maloměstem, než je dnes. Chceme všem připomenout, že výjimečně zvláštní osobnosti se při výjimečně zvláštních událostech potkávají i nyní a nemusí to být v pozlacených sálech, 3D vyumělkovaných studiích či na červených kobercích velkoměstských festivalů, že život, věda i umění se mohou potkávat i úplně jinde. Srdečně Vás zveme na koncert z racionálně konstruovaných kompozic, který proběhne v prostorech, kde se testují tak geniální stroje jako letadla a vesmírné družice. Hudební stroje a strojky rozezvučí pádovou zkušebnu Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně.“ vysvětluje svůj záměr dramaturg BCO Viktor Pantůček.

Koncert je ohlášený na 24. ledna 2022 od 19:30 v Pádové zkušebně Leteckého ústavu FSI, Technická 2, budova C3a.

„Poprvé se s orchestrem ocitneme v laboratoři. Je to pro nás velká výzva. 5 skladeb inspirovaných technikou, stroji. Ve spolupráci se skvělými lidmi z FSI se pokusíme rozeznít různé stroje, které nám zapůjčí a necháme i posluchače, aby si zkusili, že zajímavě může znít třeba i turbína. Určitě si tento projekt nenechte ujít, cestu vyznačíme, takže se určitě neztratíte“ doplňuje umělecký šéf a dirigent BCO Pavel Šnajdr.

Program koncertu:

STROJE A STROJKY

Miroslav Ponc – Pět polydynamických skladeb op. 3 (1923)

Luboš Mrkvička – For large ensemble, part C (2017)

Petr Hromádka – Variace na hrací strojky (objednávka BCO)

Iannis Xenakis – Jalons (1986)

Trevor Grahl – Dreams of machines (objednávka BCO)

Brno Contemporary Orchestra/ Pavel Šnajdr - dirigent

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stroje a strojky

24.1.2022, 19:30 / Technické muzeum v Brně

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější