Brno Contemporary Orchestra: Pět premiér na místě, kde se ještě žádný koncert nekonal

Brno Contemporary Orchestra: Pět premiér na místě, kde se ještě žádný koncert nekonal

Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra uvede koncert s podtitulem Stroje a strojky. Akce proběhne v pádové zkušebně Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT.

Koncert, původně plánovaný do hlavních výstavních prostor Technického muzea vedle Kaplanovy turbíny, musel být z důvodů poškození střechy v prosinci přesunut jinam. Podařilo se ale najít velmi atraktivní náhradu – pádovou zkušebnu Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT. Na koncertě zazní polydynamické studie Miloslava Ponce, nekonečná či neukončitelná trajektorie s označením C od Luboše Mrkvičky, pulzující variace Petra Hromádky, stochastické milníky Ianise Xenakise a mechanicky vybroušené piano Trevora Grahla. Během večera budou ve zkušebně vystaveny turbíny, na které si mohou zájemci před koncertem a po koncertě zahrát.

„Před sto dvaceti lety se na jedné maloměstské univerzitě v Brně potkal Robert Musil a Viktor Kaplan. Jeden dokončoval studia, aby se později vzdal vědecké kariéry a stal se jedním z nejvýznamnějších spisovatelů dvacátého století díky svému monumentálnímu „Muži bez vlastností“. Druhý sběhl od průmyslu a vědeckou kariéru na německé technice (dnešní VUT) právě zahajoval, a o deset let později pro svět vytvořil unikátní Kaplanovu turbínu. Mimo jiné v té době na nedalekém Klášterním, dnes Mendlově náměstí, pracoval i Leoš Janáček na své Její pastorkyni. Všichni tři se zřejmě potkávali, vždyť Brno bylo ještě větším maloměstem, než je dnes. Chceme všem připomenout, že výjimečně zvláštní osobnosti se při výjimečně zvláštních událostech potkávají i nyní a nemusí to být v pozlacených sálech, 3D vyumělkovaných studiích či na červených kobercích velkoměstských festivalů, že život, věda i umění se mohou potkávat i úplně jinde. Srdečně Vás zveme na koncert z racionálně konstruovaných kompozic, který proběhne v prostorech, kde se testují tak geniální stroje jako letadla a vesmírné družice. Hudební stroje a strojky rozezvučí pádovou zkušebnu Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně.“ vysvětluje svůj záměr dramaturg BCO Viktor Pantůček.

Koncert je ohlášený na 24. ledna 2022 od 19:30 v Pádové zkušebně Leteckého ústavu FSI, Technická 2, budova C3a.

„Poprvé se s orchestrem ocitneme v laboratoři. Je to pro nás velká výzva. 5 skladeb inspirovaných technikou, stroji. Ve spolupráci se skvělými lidmi z FSI se pokusíme rozeznít různé stroje, které nám zapůjčí a necháme i posluchače, aby si zkusili, že zajímavě může znít třeba i turbína. Určitě si tento projekt nenechte ujít, cestu vyznačíme, takže se určitě neztratíte“ doplňuje umělecký šéf a dirigent BCO Pavel Šnajdr.

Program koncertu:

STROJE A STROJKY

Miroslav Ponc – Pět polydynamických skladeb op. 3 (1923)

Luboš Mrkvička – For large ensemble, part C (2017)

Petr Hromádka – Variace na hrací strojky (objednávka BCO)

Iannis Xenakis – Jalons (1986)

Trevor Grahl – Dreams of machines (objednávka BCO)

Brno Contemporary Orchestra/ Pavel Šnajdr - dirigent

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stroje a strojky

24.1.2022, 19:30 / Technické muzeum v Brně

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější