Brno Contemporary Orchestra uvede premiéry děl na téma 100 let ČSR

24. leden 2018, 6:00

Brno Contemporary Orchestra uvede premiéry děl na téma 100 let ČSR

V rámci své 6. koncertní sezóny s názvem „C – CENTURY“ objednal Brno Contemporary Orchestra u významných českých, slovenských a zahraničních autorů skladby na míru orchestru a na téma 100 let ČSR.

V rámci projektu vznikly dva koncerty FROM CZECHOSLOVAKIA (Češi a Slováci píší pro svět) a FOR CZECHOSLOVAKIA (zahraniční skladatelé píší pro nás), které se odehrají 31. ledna a 20. března v Besedním domě. Do projektu se zapojil hudební skladatel Petr Bakla, jehož díla jsou uváděna především v zahraničí, Mariana Lejava, který vydal více než 15 CD převážně se soudobou hudbou pro Naxos a slovenská vydavatelství. Dále Luboš Mrkvička, ovlivněný II. vídeňskou školou, který vynalezl vlastní hudební jazyk.

Koncert je ohlášený na 31. ledna 2018 od 19:30 v Besedním domě.

V rámci lednového koncertu zazní Elsewhere (skladba pro 13 nástrojů, na objednávku BCO), ke které její autor říká: „Název může znamenat "někde", ale také "někam". Zůstávám u angličtiny, protože mi tahle obojakost vyhovuje (nechci se rozhodnout). Ale název je jen název. Poslouchejte, jako byste pozorovali oblaka - dejme tomu, že oblaka zimní; letí rychle a vy máte daleký výhled a chvíli času. Nepředstavujte si to, jenom tak prosím poslouchejte,“ Petr Bakla.

Druhým dílem bude Vertigo (Op.25, 2017-18) pro housle a ansámbl (17 hráčů), sedmá závěrečná část cyklu komorních koncertů HEPTACON (2012). Skladba Vertigo je ušitá na míru pro houslového virtuóza Milana Paľu. Autor Marian Lejava se právě Paľovou hrou při své tvorbě inspiroval. A nakonec Part C (pro velký ansámbl) od Luboše Mrkvičky.

BCO/ foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

From Czechoslovakia

31.1.2018, 19:30 / Besední dům

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější