Brno Contemporary Orchestra vystoupí v kavárně: My a Paříž

Brno Contemporary Orchestra vystoupí v kavárně: My a Paříž

Dramaturgie dalšího výletu do Neviditelného města se souborem Brno Contemporary Orchestra je věnována matematickým strojům a odehraje se v prostoru bývalého Výzkumného ústavu matematických strojů – dnešní kavárně v Černých Polích.

Koncert věnován matematickým strojům a odehraje se v prostoru bývalého Výzkumného ústavu matematických strojů a vychází ze dvou knih: My od Jevgenije Zamjatina (1884–1937) a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna (1828–1905) – v obou se vyskytují popisy hudby budoucnosti. Obě knihy jsou postaveny na představě, že v budoucnosti se necháme hýčkat, ale i ovládat technologiemi. Kavárna, ve které se dnešní koncert odehraje, disponuje prostornou vstupní halou a prosklenou stěnou do ulice zdobí plasticky pojatá betonová stěna, která je dílem výtvarnice Evy Kmentové. Monumentální strukturovaný beton zdi nese na svých vertikálách bílé a zlaté koule, které mají nahodilou rytmičností symbolizovat počítačovou techniku doby.

V první části koncertu zazní jedno z posledních děl Alexandra Scriabina Pět preludií op. 74 z roku 1914 a to v transkripci pro BCO od Pavla Šnajdra jako „komická ukázka“ hudby, kterou ve dvacátém století skladatelé „mohli tvořit, jen když se přivedli k záchvatu inspirace – neznáme formy epilepsie“.

Skladba Octandre francouzského, ale většinu života v Americe žijícího skladatele Edgara Varese je psána pro osm nástrojů a je rozdělena do tří vět s různým tempovým označením. Každá část má jiné sólo a sólista má též jinou funkci. Celé dílko je zakončenou fugou jako z učebnice kontrapunktu.

Koncert věnovaný matematickým strojům se nemůže obejít bez Iannise Xenakise. BCO zahrají Anaktorii z roku 1969, která byla napsána pro Pařížský oktet.

Francouzský skladatel Joël-François Durand studoval nejprve matematiku a teprve poté se nechal strhnout hudbou. Skladba Trois Melodies pro mezzosoprán a pět nástrojů byla zkomponována v roce 1986 na texty vystudovaného matematika, ale především vynikajícího francouzského básníka Yvese Bonnefoy.

Tvorba amerického v Paříži usazeného skladatele Toma Johnsona je fascinující ukázkou, jak z minima vytěžit maximum, ale i, že méně je někdy více. Skladba Eight patterns for eight instruments pro nespecifikovaných osm nástrojů je skutečně postavena na osmi jednoduchých vzorcích.

„Na závěr koncertu zazní také jedna světová premiéra na naši objednávku. Oslovili jsme ve Versailles u Paříže žijícího a tvořícího českého skladatele Jana Krejčíka, aby pro BCO a svůj domovský hudebně-divadelní soubor Rés(O)nances zkomponoval dílo inspirované tvorbou sochařky, malířky a výtvarnice Evy Kmentové (1928 – 1980). Jedno ze dvou jejích brněnských realizací naleznete totiž právě zde. Přijďte posoudit, jak se mu to podařilo,“ zve na koncert dramaturg BCO Viktor Pantůček. Koncert proběhne dnes, tedy 18. dubna od 19:00, v kavárně Rebelbean v Černých Polích.

PROGRAM:

18. dubna 2024, 19:00, kavárna Rebelbean Pole, Durďákova 5, Brno

MY A PAŘÍŽ

Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat

Alexander Scriabin – Pět preludií op. 74 (1914) – transkripce pro BCO Pavel Šnajdr

Edgar Varese – Octandre (8’)

Iannis Xenakis – Anaktorie

Joël-François Durand – 3 melodies

Tom Johnson - Eight Patterns for Eight Instruments

Jan Krejčík – Světy Evy Kmentové (objednávka BCO)

Rés(O)nances

Brno Contemporary Orchestra – řídí Pavel Šnajdr

Rés(O)nances 

Foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

MY A PAŘÍŽ (PODLE JEVGENIJE ZAMJATINA A JULESE VERNA)

18.4.2024, 19:00 / kavárna Rebelbean Pole

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější