Dramaturgie dalšího výletu do Neviditelného města se souborem Brno Contemporary Orchestra je věnována matematickým strojům a odehraje se v prostoru bývalého Výzkumného ústavu matematických strojů – dnešní kavárně v Černých Polích.
Koncert věnován matematickým strojům a odehraje se v prostoru bývalého Výzkumného ústavu matematických strojů a vychází ze dvou knih: My od Jevgenije Zamjatina (1884–1937) a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna (1828–1905) – v obou se vyskytují popisy hudby budoucnosti. Obě knihy jsou postaveny na představě, že v budoucnosti se necháme hýčkat, ale i ovládat technologiemi. Kavárna, ve které se dnešní koncert odehraje, disponuje prostornou vstupní halou a prosklenou stěnou do ulice zdobí plasticky pojatá betonová stěna, která je dílem výtvarnice Evy Kmentové. Monumentální strukturovaný beton zdi nese na svých vertikálách bílé a zlaté koule, které mají nahodilou rytmičností symbolizovat počítačovou techniku doby.
V první části koncertu zazní jedno z posledních děl Alexandra Scriabina Pět preludií op. 74 z roku 1914 a to v transkripci pro BCO od Pavla Šnajdra jako „komická ukázka“ hudby, kterou ve dvacátém století skladatelé „mohli tvořit, jen když se přivedli k záchvatu inspirace – neznáme formy epilepsie“.
Skladba Octandre francouzského, ale většinu života v Americe žijícího skladatele Edgara Varese je psána pro osm nástrojů a je rozdělena do tří vět s různým tempovým označením. Každá část má jiné sólo a sólista má též jinou funkci. Celé dílko je zakončenou fugou jako z učebnice kontrapunktu.
Koncert věnovaný matematickým strojům se nemůže obejít bez Iannise Xenakise. BCO zahrají Anaktorii z roku 1969, která byla napsána pro Pařížský oktet.
Francouzský skladatel Joël-François Durand studoval nejprve matematiku a teprve poté se nechal strhnout hudbou. Skladba Trois Melodies pro mezzosoprán a pět nástrojů byla zkomponována v roce 1986 na texty vystudovaného matematika, ale především vynikajícího francouzského básníka Yvese Bonnefoy.
Tvorba amerického v Paříži usazeného skladatele Toma Johnsona je fascinující ukázkou, jak z minima vytěžit maximum, ale i, že méně je někdy více. Skladba Eight patterns for eight instruments pro nespecifikovaných osm nástrojů je skutečně postavena na osmi jednoduchých vzorcích.
„Na závěr koncertu zazní také jedna světová premiéra na naši objednávku. Oslovili jsme ve Versailles u Paříže žijícího a tvořícího českého skladatele Jana Krejčíka, aby pro BCO a svůj domovský hudebně-divadelní soubor Rés(O)nances zkomponoval dílo inspirované tvorbou sochařky, malířky a výtvarnice Evy Kmentové (1928 – 1980). Jedno ze dvou jejích brněnských realizací naleznete totiž právě zde. Přijďte posoudit, jak se mu to podařilo,“ zve na koncert dramaturg BCO Viktor Pantůček. Koncert proběhne dnes, tedy 18. dubna od 19:00, v kavárně Rebelbean v Černých Polích.
PROGRAM:
18. dubna 2024, 19:00, kavárna Rebelbean Pole, Durďákova 5, Brno
MY A PAŘÍŽ
Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat
Alexander Scriabin – Pět preludií op. 74 (1914) – transkripce pro BCO Pavel Šnajdr
Edgar Varese – Octandre (8’)
Iannis Xenakis – Anaktorie
Joël-François Durand – 3 melodies
Tom Johnson - Eight Patterns for Eight Instruments
Jan Krejčík – Světy Evy Kmentové (objednávka BCO)
Rés(O)nances
Brno Contemporary Orchestra – řídí Pavel Šnajdr
Rés(O)nances
Zatím nebyl přidán žádný komentář..