Brno jako evropské centrum world music v čele s Milanem Tesařem

8. prosinec 2020, 2:00

Brno jako evropské centrum world music v čele s Milanem Tesařem

Brno po téměř třiceti letech vystřídalo německý Berlín v pozici hlavního centra evropského panelu rozhlasových hudebních publicistů World Music Charts Europe (WMCE). Z berlínského veřejnoprávního rozhlasu, kde do 30. listopadu 2020 působil zakladatel této platformy Johannes Theurer, se centrum aktivit WMCE přesouvá do brněnského sídla Radia Proglas. Novým sekretářem panelu se od 1. prosince stal jeden z jeho dvou dosavadních českých členů a vedoucí hudební redakce Proglasu Milan Tesař.

Odborný panel a stejnojmenný žebříček WMCE vznikl na jaře 1991 pod záštitou Evropské vysílací unie (EBU). Sjednotil přední hudební publicisty zaměřené na tzv. world music původně z veřejnoprávních rozhlasových stanic, k nimž se postupem času přidali pečlivě vybraní kolegové z některých – většinou nekomerčních – soukromých stanic. Podmínkou členství je dlouholeté působení v oboru, profesionalita a profesní integrita a především vlastní kvalitní pořady, v nichž publicista představuje hudební novinky. Členem WMCE za Česko je téměř od počátku Petr Dorůžka (za ČRo Vltava) a od roku 2019 též Milan Tesař (za Radio Proglas). Panel slouží mimo jiné k propojení rozhlasových publicistů s nezávislými hudebními vydavateli z celého světa. Cílem je dostat do rozhlasových pořadů po celé Evropě kvalitní hudbu, která by jinak v konkurenci komerčních společností mohla neprávem zapadnout.

Vedle samotných rozhlasových pořadů jednotlivých členů panelu je důležitým a pravidelným výstupem jednou měsíčně sestavovaný žebříček 20 nejlepších alb z celého světa. Nejde tedy o hitparádu prodejnosti či hranosti, ale o hlasování expertů podobné různým výročním cenám, avšak realizované každý měsíc. Samotný žebříček se pravidelně rozesílá na tisíce adres po celém světě (média, agentury, pořadatelé festivalů) a už téměř tři desítky let je pro odborníky důležitou pomůckou v pestrém labyrintu „globální“ hudby. Najít jej můžete zde. 

Se změnou na vedoucím postu se do Brna nepřesulo pouze virtuální centrum panelu. Na Moravu již nyní zasílají vydavatelé z celého světa svá CD a z Brna se budou každý měsíc rozesílat zásilky s těmito hudebními novinkami všem členům odborné poroty WMCE. V současné době se měsíčního hlasování o nejlepší hudební album účastní více než čtyřicet odborníků z 25 evropských zemí: od Portugalska po Rusko, od Norska po Řecko.

Vedle měsíčního pořadí nejlepších alb zveřejňuje porota WMCE i pořadí celoroční, a to vždy na začátku prosince. V roce 2020 bylo nejúspěšnější nahrávkou z celého světa album Lina_Raül Refree, spolupráce tradiční portugalské zpěvačky Liny Rodriguez s katalánským hráčem na syntezátory Raülem Refreem. Na druhém místě skončil anglický písničkář Sam Lee, dobře známý například z festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou, a třetí je bosenský zpěvák Damir Imamović. V první desítce se dále umístily například nahrávky z Íránu, Mali, Ghany nebo Itálie. Česká hudební scéna má v první stovce za rok 2020 dvojí zastoupení: Na krásném 22. místě skončila skupina Clarinet Factory s albem Pipers a do první stovky nejlepších světových alb roku 2020 se těsně vešla i společná nahrávka Ivy Bittové a sardinského experimentálního kytaristy Paola Angeliho. Díky novému působení panelu WMCE v Brně je však šance, že se k jednotlivým porotcům v budoucnu dostane mnohem více české hudby než dosud. Právě v těchto dnech k nim poštou míří například nová alba vydavatelství Indies Scope (CD skupiny Tara Fuki a Mariana Friedla) a Indies Happy Trails (novinka souboru Flair) nebo album Hluboko zpěvačky Milli Janatkové.

Milan Tesař/ foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější