Brno jako evropské centrum world music v čele s Milanem Tesařem

8. prosinec 2020, 2:00

Brno jako evropské centrum world music v čele s Milanem Tesařem

Brno po téměř třiceti letech vystřídalo německý Berlín v pozici hlavního centra evropského panelu rozhlasových hudebních publicistů World Music Charts Europe (WMCE). Z berlínského veřejnoprávního rozhlasu, kde do 30. listopadu 2020 působil zakladatel této platformy Johannes Theurer, se centrum aktivit WMCE přesouvá do brněnského sídla Radia Proglas. Novým sekretářem panelu se od 1. prosince stal jeden z jeho dvou dosavadních českých členů a vedoucí hudební redakce Proglasu Milan Tesař.

Odborný panel a stejnojmenný žebříček WMCE vznikl na jaře 1991 pod záštitou Evropské vysílací unie (EBU). Sjednotil přední hudební publicisty zaměřené na tzv. world music původně z veřejnoprávních rozhlasových stanic, k nimž se postupem času přidali pečlivě vybraní kolegové z některých – většinou nekomerčních – soukromých stanic. Podmínkou členství je dlouholeté působení v oboru, profesionalita a profesní integrita a především vlastní kvalitní pořady, v nichž publicista představuje hudební novinky. Členem WMCE za Česko je téměř od počátku Petr Dorůžka (za ČRo Vltava) a od roku 2019 též Milan Tesař (za Radio Proglas). Panel slouží mimo jiné k propojení rozhlasových publicistů s nezávislými hudebními vydavateli z celého světa. Cílem je dostat do rozhlasových pořadů po celé Evropě kvalitní hudbu, která by jinak v konkurenci komerčních společností mohla neprávem zapadnout.

Vedle samotných rozhlasových pořadů jednotlivých členů panelu je důležitým a pravidelným výstupem jednou měsíčně sestavovaný žebříček 20 nejlepších alb z celého světa. Nejde tedy o hitparádu prodejnosti či hranosti, ale o hlasování expertů podobné různým výročním cenám, avšak realizované každý měsíc. Samotný žebříček se pravidelně rozesílá na tisíce adres po celém světě (média, agentury, pořadatelé festivalů) a už téměř tři desítky let je pro odborníky důležitou pomůckou v pestrém labyrintu „globální“ hudby. Najít jej můžete zde. 

Se změnou na vedoucím postu se do Brna nepřesulo pouze virtuální centrum panelu. Na Moravu již nyní zasílají vydavatelé z celého světa svá CD a z Brna se budou každý měsíc rozesílat zásilky s těmito hudebními novinkami všem členům odborné poroty WMCE. V současné době se měsíčního hlasování o nejlepší hudební album účastní více než čtyřicet odborníků z 25 evropských zemí: od Portugalska po Rusko, od Norska po Řecko.

Vedle měsíčního pořadí nejlepších alb zveřejňuje porota WMCE i pořadí celoroční, a to vždy na začátku prosince. V roce 2020 bylo nejúspěšnější nahrávkou z celého světa album Lina_Raül Refree, spolupráce tradiční portugalské zpěvačky Liny Rodriguez s katalánským hráčem na syntezátory Raülem Refreem. Na druhém místě skončil anglický písničkář Sam Lee, dobře známý například z festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou, a třetí je bosenský zpěvák Damir Imamović. V první desítce se dále umístily například nahrávky z Íránu, Mali, Ghany nebo Itálie. Česká hudební scéna má v první stovce za rok 2020 dvojí zastoupení: Na krásném 22. místě skončila skupina Clarinet Factory s albem Pipers a do první stovky nejlepších světových alb roku 2020 se těsně vešla i společná nahrávka Ivy Bittové a sardinského experimentálního kytaristy Paola Angeliho. Díky novému působení panelu WMCE v Brně je však šance, že se k jednotlivým porotcům v budoucnu dostane mnohem více české hudby než dosud. Právě v těchto dnech k nim poštou míří například nová alba vydavatelství Indies Scope (CD skupiny Tara Fuki a Mariana Friedla) a Indies Happy Trails (novinka souboru Flair) nebo album Hluboko zpěvačky Milli Janatkové.

Milan Tesař/ foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější