Brno jako evropské centrum world music v čele s Milanem Tesařem

8. prosinec 2020, 2:00

Brno jako evropské centrum world music v čele s Milanem Tesařem

Brno po téměř třiceti letech vystřídalo německý Berlín v pozici hlavního centra evropského panelu rozhlasových hudebních publicistů World Music Charts Europe (WMCE). Z berlínského veřejnoprávního rozhlasu, kde do 30. listopadu 2020 působil zakladatel této platformy Johannes Theurer, se centrum aktivit WMCE přesouvá do brněnského sídla Radia Proglas. Novým sekretářem panelu se od 1. prosince stal jeden z jeho dvou dosavadních českých členů a vedoucí hudební redakce Proglasu Milan Tesař.

Odborný panel a stejnojmenný žebříček WMCE vznikl na jaře 1991 pod záštitou Evropské vysílací unie (EBU). Sjednotil přední hudební publicisty zaměřené na tzv. world music původně z veřejnoprávních rozhlasových stanic, k nimž se postupem času přidali pečlivě vybraní kolegové z některých – většinou nekomerčních – soukromých stanic. Podmínkou členství je dlouholeté působení v oboru, profesionalita a profesní integrita a především vlastní kvalitní pořady, v nichž publicista představuje hudební novinky. Členem WMCE za Česko je téměř od počátku Petr Dorůžka (za ČRo Vltava) a od roku 2019 též Milan Tesař (za Radio Proglas). Panel slouží mimo jiné k propojení rozhlasových publicistů s nezávislými hudebními vydavateli z celého světa. Cílem je dostat do rozhlasových pořadů po celé Evropě kvalitní hudbu, která by jinak v konkurenci komerčních společností mohla neprávem zapadnout.

Vedle samotných rozhlasových pořadů jednotlivých členů panelu je důležitým a pravidelným výstupem jednou měsíčně sestavovaný žebříček 20 nejlepších alb z celého světa. Nejde tedy o hitparádu prodejnosti či hranosti, ale o hlasování expertů podobné různým výročním cenám, avšak realizované každý měsíc. Samotný žebříček se pravidelně rozesílá na tisíce adres po celém světě (média, agentury, pořadatelé festivalů) a už téměř tři desítky let je pro odborníky důležitou pomůckou v pestrém labyrintu „globální“ hudby. Najít jej můžete zde. 

Se změnou na vedoucím postu se do Brna nepřesulo pouze virtuální centrum panelu. Na Moravu již nyní zasílají vydavatelé z celého světa svá CD a z Brna se budou každý měsíc rozesílat zásilky s těmito hudebními novinkami všem členům odborné poroty WMCE. V současné době se měsíčního hlasování o nejlepší hudební album účastní více než čtyřicet odborníků z 25 evropských zemí: od Portugalska po Rusko, od Norska po Řecko.

Vedle měsíčního pořadí nejlepších alb zveřejňuje porota WMCE i pořadí celoroční, a to vždy na začátku prosince. V roce 2020 bylo nejúspěšnější nahrávkou z celého světa album Lina_Raül Refree, spolupráce tradiční portugalské zpěvačky Liny Rodriguez s katalánským hráčem na syntezátory Raülem Refreem. Na druhém místě skončil anglický písničkář Sam Lee, dobře známý například z festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou, a třetí je bosenský zpěvák Damir Imamović. V první desítce se dále umístily například nahrávky z Íránu, Mali, Ghany nebo Itálie. Česká hudební scéna má v první stovce za rok 2020 dvojí zastoupení: Na krásném 22. místě skončila skupina Clarinet Factory s albem Pipers a do první stovky nejlepších světových alb roku 2020 se těsně vešla i společná nahrávka Ivy Bittové a sardinského experimentálního kytaristy Paola Angeliho. Díky novému působení panelu WMCE v Brně je však šance, že se k jednotlivým porotcům v budoucnu dostane mnohem více české hudby než dosud. Právě v těchto dnech k nim poštou míří například nová alba vydavatelství Indies Scope (CD skupiny Tara Fuki a Mariana Friedla) a Indies Happy Trails (novinka souboru Flair) nebo album Hluboko zpěvačky Milli Janatkové.

Milan Tesař/ foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější