Brno očima Autentického průvodce

Turistické informační centrum nedávno vydalo druhý díl Autentického průvodce TO JE BRNO II. Město Brno v něm představují místní osobnosti z řad umělců, publicistů, fotografů a brněnských patriotů a jeden pražský spisovatel. Jedna samostatná kapitola v průvodci patří hudebnímu Brnu, zpracoval ji performer burning.

Brno je od roku 2017 oficiálně městem hudby. Tehdy se úspěšně zapsalo do Sítě kreativních měst UNESCO. Z České republiky jde vedle Prahy teprve o druhé město v této síti. UNESCO ocenilo aktivity Brna v oblasti hudby za rozmanitost hudebních žánrů a pořádaných akcí a v neposlední řadě za jedinečné propojení Brna s okolním regionem, který má sám o sobě bohatou hudební tradici vyrůstající z folkloru.

Kapitola Hudební Brno je dílem brněnského performera burninga. Ten ji rozdělil do desíti částí, které zastupují jednotlivé hudební akce a místa, která v Brně stojí za pozornost. Vedle již zavedených akcí jako jsou Maraton hudby Brno, Ghettofest nebo brněnské Vánoce si autor všímá fenoménu míst, na kterých hudba žije spontánně a přitahuje hudebníky i posluchače. Například Jakubské náměstí, kde se během letní sezony zastaví snad každý nebo park u Janáčkova divadla, kde v minulých letech vzniklo zázemí pro venkovní posezení u fontány. Událostí, která je velmi specifická a mezi hudebními fanoušky patří k již tradičním vánočním akcním je třeba Rybova mše v Alfa pasáži. Její každoroční provedení 23. a 24. prosince doprovází stále se zvětšující počet zpěváků a posluchačů, kteří už spolehlivě zaplní pasáž. Kapitolu věnovanou hudbě uzavírá Šalina Music Tour Kateřiny Šedé (remake jejího happeningu z Helsinek), v rámci kterého je cestujícím v městské hromadné dopravě cesta zpříjemněna živou hudební produkcí přímo v tramvajových vozech. To všechno a mnohem víc najdete v druhém dílu nového průvodce.

Kapitoly průvodce:

Mizející Brno

Divadla

Dětské Brno

Módní Brno

Hudební Brno

Brnem na kole

Historické podzemí

Železniční Brno

Překročme řeku Svitavu

Skryté Brno

Brno: špatný vtip

Maraton hudby Brno 2018/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější