Bruckneriana spojí Daviese, Brucknera a Skrowaczewského

20. listopad 2023, 14:00

Bruckneriana spojí Daviese, Brucknera a Skrowaczewského

Davies– Skrowaczewski – Bruckner. Spojení tří hudebních osobností, které se potkají v chystaném programu Filharmonie Brno pod názvem Bruckneriana. Koncerty proběhnou ve čtvrtek a pátek v Janáčkově divadle.

„Šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies stál před svým brněnským angažmá patnáct let v čele Brucknerova orchestru v Linci. Díky častému provádění jeho děl tam hluboce pronikl nejen do jeho hudby, ale i do jejích interpretačních specifik a nástrah. Patří tak k renomovaným brucknerovským dirigentům a každé jeho provedení Brucknerovy skladby skýtá silný zážitek,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Podobně uznávaným brucknerovským interpretem byl i polsko-americký dirigent a skladatel Stanisław Skrowaczewski. Kromě dlouholetého přátelství jej s Daviesem pojí také fakt, že oba nastudovali a nahráli všechny Brucknerovy symfonie. „Navíc 100. výročí narození významného polského skladatele a dirigenta si hudební svět připomněl letos 3. října,“ podotkl Mikeš. Koncert se koná ve čtvrtek 23. a v pátek 24. listopadu v Janáčkově divadle a začíná vždy v 19:00.

Skrowaczewského skladba Passacaglia immaginaria večer otevře. Vznikla v roce 1995 a byla nominována na Pulitzerovu cenu. Jak její název napovídá, je koncipována jako metamorfóza tradiční barokní formy, zpracovává starou formu současnými prostředky. Hypnoticky opakuje a následně obměňuje bas, nad nímž se odvíjejí další a další témata.

Druhá půle večera patří Antonu Brucknerovi, který je považován za jednoho z největších symfoniků historie. Netajil se inspirací Richardem Wagnerem, kterého obdivoval. „Svými symfoniemi vypráví Bruckner příběhy a dramata, ačkoliv nejsou přímo vyslovená. Odráží se v nich bouřlivé nitro člověka s obrovskými ambicemi i tvůrčím egem, jehož zároveň ochromuje věčná a silná neuróza i pocity ublíženosti a zneuznanosti. Cítí se spojen s věčností a zároveň si neumí vytvořit odstup od nepříznivých kritik ani od neuctivostí, jimiž ho častují doboví vtipálci a karikaturisté,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal.

Brucknerovy symfonie vyžadují velké obsazení orchestru, kladou vysoké nároky na jeho výkon, umělecké ztvárnění i pozornost publika. Symfonie č. 6, kterou filharmonici hrají, je interpretačně velmi náročná už jen po rytmické stránce. „Brucknerovu hudbu obecně není radno příliš obezírat zvenku a hodnotit ji na základě jednotlivých aspektů. Nejlépe je do ní skočit po hlavě, dlouze se do ní ponořit, stát se co nejvíc její součástí a pokusit se ji procítit a pochopit zevnitř. Stejně tak je dobré – zvláště u Šesté symfonie – sledovat orchestr spíš jako celek než po jednotlivých nástrojových skupinách. Přímo v této symfonii by se tím totiž člověk mohl ochudit o nádherné zvukové barvy, možná nejkrásnější, jaké kdy skladatel vytvořil,“ upozornil Klepal.

Propojením Skrowaczewského a Brucknera se na koncertě protne několik linií hudebních dějin od přelomu renesance a baroka přes monumentální novoromantismus až po současnost.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

BRUCKNERIANA

23.11.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

BRUCKNERIANA

24.11.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější