Čajová rapsodie jako první premiéra sezony Divadla na Orlí

6. září 2021, 12:00

Čajová rapsodie jako první premiéra sezony Divadla na Orlí

Ve středu proběhne v hudebně-dramatické laboratoři JAMU premiéra hudební inscenace Čajová rapsodie. Premiéra v podání studentů muzikálového herectví a v režii Michala Zetela představí libreto Barbary Gregorové a Vojtěcha Dlaska, který k inscenaci zkomponoval také hudbu.

Libreto Gregorové a hudebního skladatele Dlaska popisuje rodinu, která se schází po smrti svérázné babičky a snaží se vypořádat s jejím posledním přáním, vzájemnými vztahy mezi sebou a taky k babičce samotné. Dlaskova hudba je podle režiséra velmi promyšlená: „Jakmile se všeho ujme orchestr a nalezne autorovu myšlenku, je to dechberoucí muzika. Pracuji s ní s respektem a s Vojtěchovou pomocí,“ říká Zetel. V hudební nahrávce z playbacku zazní klavír, hoboj, klarinet, fagot a bicí nástroje. „Typický muzikál jako z West Endu to asi není. Na to je to příliš hudebně komplikované. My klademe značný důraz na taneční složku, která je tady mnohdy svébytným narativním nástrojem,“ doplnil Zetel. Premiéra je ohlášena na středu 8. září od 19:00 v Divadle na Orlí.

Na scéně se vedle studentů z ateliéru muzikálového herectví představí také pedagogové Zoja Mikotová a David Strnad. Režisér je obsadil zejména kvůli příběhu. „Potřebovali jsme babičku a absolventská role seniorky pro studentky lehce po dvacítce může být komplikovaná záležitost,“ vysvětlil. Choreograf představení David Strnad si zároveň zahraje babiččina syna Viléma a zároveň otce dalších postav. Čajová rapsodie je montáží jednoduchého příběhu, složeného z čísel různých žánrů. Pěveckých, tanečních, melodramatických a činoherních. Celý projekt navazuje na inscenaci Večeře minulého absolventského ročníku, v němž režisér Zetel společně s Davidem Strnadem a skladatelem Mariem Buzzim zkoušeli možnosti současného hudebního divadla, které není ani tradiční muzikál či opera. „V Čajové rapsodii se nám ale myslím podařilo dosáhnout mnohem větší syntézy mezi jednotlivým složkami projevu interpretů,“ uzavřel Zetel.

Foto Dominika Prášková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější